| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| knasibas med Vox pedal http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=48136 |
Page 1 of 1 |
| Author: | miaz [ 04 Nov 2010, 08:46 ] |
| Post subject: | knasibas med Vox pedal |
Fick för 2dar sen hem en helt ny Vox V810, (nygammal, ett skyltexemplar). Kopplade in den (fick den skickad till mina vänner då jag inte kan min egna adress) och spelade lite på en gitarr jag har liggandes under deras soffa, i nån förstärkare som stod där. Tyckte allt lät bra. Inget oljud, störningar osv. Åkte hem, kopplade i den, och märkte mesamma att den förde ett satans oljud. Ett extremt lågfrekevnt brummande, en bas-drone helt enkelt. Min förstärkare är en gammal tysk hifi-rörförstärkare, som själv för ett sådant oljud, så antog det berodde på förstärkarn. Märkte även att mickinställningen på gitarren påverkade ljudet rätt rejält. Så kopplade in den direkt i datorn istället, och istället för gitarren kopplade jag in min synth. Samma sak. Oljudet fanns kvar. Märkte aldrig av oljud hemma hos mina vänner. Använde en Boss strömförsörjare hemma hos dem, har själv bara en massa diverse skräp strömförsörjare. Har testat slå av allting annat i huset, och koppla in det i olika uttag, men problemet kvarstår. Mina andra pedaler klarar av att drivas med de 9v adapters jag har, Vox'n är kanske lite finkänsligare? Vet nån vad detta kan bero på? Ska senare idag åka hem till mina polers, med pedalen och mina strömförsörjare, bara för att se om det har med huset jag bor i att göra. |
|
| Author: | dubbel-v [ 04 Nov 2010, 09:54 ] |
| Post subject: | |
Det fanns faktiskt en diskussion för en tid sedan om "dålig ström". Låter ju lite latjo men skulle tydligen ha ett samband med att jorden är dåligt kopplad till fastigheten. Det kunde iaf ge liknande problem som du beskriver så det kan absolut vara en orsak. Själv har jag skaffat strömförsörjning med isolerade utgångar vilket tog bort missljud i min rigg. Lycka till! // Henrik Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed |
|
| Author: | Steven [ 04 Nov 2010, 10:22 ] |
| Post subject: | |
Kan bara säga att jag hade problem med missljud och brumm och fnissel och sån med mitt pedalbord förut men det löstes näe jag skaffade en bra strömförsörjning (Voodolabs Pedalpower II med isolerade uttag) så det kan kanske vara idé att testa något bättre där. http://www.myspace.com/h2band |
|
| Author: | miaz [ 04 Nov 2010, 17:54 ] |
| Post subject: | |
jessbox. strömförsörjaren var felet. testade med en Boss adapter, inget oljud alls. störigt, betyder att jag måste införskaffa dyr-el alltså. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|