View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:32



Reply to topic  [ 4 posts ] 
knasibas med Vox pedal 
Author Message

Joined: 02 Jul 2010, 21:39
Posts: 114
Post knasibas med Vox pedal
Fick för 2dar sen hem en helt ny Vox V810,
(nygammal, ett skyltexemplar).
Kopplade in den (fick den skickad till mina
vänner då jag inte kan min egna adress) och
spelade lite på en gitarr jag har liggandes
under deras soffa, i nån förstärkare som stod där.
Tyckte allt lät bra. Inget oljud, störningar osv.
Åkte hem, kopplade i den, och märkte mesamma att
den förde ett satans oljud. Ett extremt lågfrekevnt
brummande, en bas-drone helt enkelt.
Min förstärkare är en gammal tysk hifi-rörförstärkare,
som själv för ett sådant oljud, så antog det berodde
på förstärkarn. Märkte även att mickinställningen
på gitarren påverkade ljudet rätt rejält.
Så kopplade in den direkt i datorn istället, och istället
för gitarren kopplade jag in min synth.
Samma sak.
Oljudet fanns kvar.

Märkte aldrig av oljud hemma hos mina vänner.
Använde en Boss strömförsörjare hemma hos dem,
har själv bara en massa diverse skräp strömförsörjare.
Har testat slå av allting annat i huset, och koppla
in det i olika uttag, men problemet kvarstår.
Mina andra pedaler klarar av att drivas med de
9v adapters jag har, Vox'n är kanske lite finkänsligare?

Vet nån vad detta kan bero på?

Ska senare idag åka hem till mina polers, med
pedalen och mina strömförsörjare, bara för att
se om det har med huset jag bor i att göra.


04 Nov 2010, 08:46
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
Det fanns faktiskt en diskussion för en tid sedan om "dålig ström". Låter ju lite latjo men skulle tydligen ha ett samband med att jorden är dåligt kopplad till fastigheten. Det kunde iaf ge liknande problem som du beskriver så det kan absolut vara en orsak.

Själv har jag skaffat strömförsörjning med isolerade utgångar vilket tog bort missljud i min rigg.

Lycka till!

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


04 Nov 2010, 09:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Kan bara säga att jag hade problem med missljud och brumm och fnissel och sån med mitt pedalbord förut men det löstes näe jag skaffade en bra strömförsörjning (Voodolabs Pedalpower II med isolerade uttag) så det kan kanske vara idé att testa något bättre där.

http://www.myspace.com/h2band


04 Nov 2010, 10:22
Profile

Joined: 02 Jul 2010, 21:39
Posts: 114
Post 
jessbox. strömförsörjaren var felet.
testade med en Boss adapter, inget oljud alls.
störigt, betyder att jag måste införskaffa dyr-el alltså.


04 Nov 2010, 17:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.