| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Brum i pedalbord http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=48228 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Beer [ 05 Nov 2010, 20:25 ] |
| Post subject: | Brum i pedalbord |
Behöver lite hjälp med ett störande brum i pedalbordet. Har precis byggt ihop ett pedalbord som innehåller: -Line6 Relay G30 trådlöst -Polytune -Ibanez WD7 -Ibanez TS10 (gammal hederlig) -T-Rex TwinBoost -Till Blackstar HT40 förstärkare -Strömförsörjning Cioks Big John Det hörs ett ganska högt nätbrum när allt är i gång och jag har gjort följande: Gitarr direkt (med trådlös som strömförsörjs med Cioks) inget brum. Ju fler pedaler i kedjan som ansluts, destå med brum blir det. Och allt är väldigt beroende på hur strömkablarna från Cioks ligger. Det kan räcka med att lyfta strömsladden lite för att bli av med det mesta brummet. Även när jag ansluter en extern 9V adapter till Twinboosten (brummar mest och är riktigt känslig hur sladden ligger) så blir det betydligt tystare. Tar jag strömsladden (oavsett vilken) och för den över Cioksaggregatet så hör man hur det brummar ännu mer. Jag har provat många uttag i huset (alla jordade) och testat att vänt stickkontakten utan resultat. Så frågan är om det är elsystemet i huset som är "dålig" (jag har för mig att det har funkat bra förut med annat pedalbord), eller kan det vara Cioks:en som är trasig (någon dag gammal)? Tacksam för hjälp! |
|
| Author: | spotnick [ 05 Nov 2010, 21:36 ] |
| Post subject: | |
Vet inte riktigt vad som är felet men vad har du för kablar mellan pedalerna? Kanske någon av dom är dålig. Här bör man i alla fall satsa på kablar och kontakter av bra kvalitet. |
|
| Author: | spufuz [ 05 Nov 2010, 22:09 ] |
| Post subject: | |
Om strömförsörjningen eller någon annan enhet är jordad så kanske du måste "groundlifta" nån av enheterna. Hade massvis med brum nu när jag byggde min "rigg" och det slutade med att jag fick lyfta jord från toppen och ha racken jordad. Problemet var alltså groundloops. Men det är inte alls säkert det är problemet i ditt fall. Ett tips är att ha en multimeter till hands när man leker med att lyfta jorden på toppen. I mitt fall fick jag 115V mellan strängar och skyddsjord, försvann så fort jag jordade strömförsörjningen till racken. |
|
| Author: | Beer [ 05 Nov 2010, 22:11 ] |
| Post subject: | |
Det är bra patchkablar som sitter mellan pedalerna. Det känns som att det skulle kunna vara Cioks:en som är problemet... Brukar det bli störningar när strömsladdarna till pedalerna hamnar för nära strömförsörjningsaggregatet? Dessutom blir det tystare när jag kopplar in en extern adapter... Hur vanligt är det att det är fel på strömförsörjare? |
|
| Author: | spotnick [ 05 Nov 2010, 23:47 ] |
| Post subject: | |
Har läst om fler här på bojen som haft problem med den. Du kanske ska testa T-rex eller Voodoo lab i stället om du har möjlighet. |
|
| Author: | spindeln [ 06 Nov 2010, 00:51 ] |
| Post subject: | |
big john har inte isolerade utgångar....troligen det som är problemet. Dina pedaler är känsliga och behöver isolering.... byt adapter till pedalpower2, flatliner6 av burkey eller cioks andra isolerade adapters. __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila ! |
|
| Author: | clapton71 [ 06 Nov 2010, 08:22 ] |
| Post subject: | |
Du har en s k jordloop i din set-up. Kolla Stinkfoots hemsida, har för mig att han skrivit om detta fenomen. För mig funkade inte heller Cioks, bara att krypa till korset och skaffa isolerade utgångar. Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | Beer [ 06 Nov 2010, 08:58 ] |
| Post subject: | |
Tack för svaren. Då ska jag se om jag kan få tag i en T-Rex Junior i stället. I och med att Cioksen är 2 dagar gammal från butik så borde den kunna lämnas tillbaka. Hoppas det kommer att funka bättre! Återkommer lätt bitter om problemet kvarstår [;)] Håller tummarna! |
|
| Author: | spindeln [ 06 Nov 2010, 09:51 ] |
| Post subject: | |
hmm t rex är inte toppkvalitet när det gäller adapters.... skaffa bra kvalitet direkt så behöver du inte tänka på sånt senare __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila ! |
|
| Author: | clapton71 [ 06 Nov 2010, 10:08 ] |
| Post subject: | |
Kan verkligen rekommendera T-Rex Chameleon, isolerade utgångar och många varianter på spänningen, 9/12/18. Gjorde min rigg käfttyst. Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | Freppezon [ 06 Nov 2010, 10:27 ] |
| Post subject: | |
clapton71 wrote: Kan verkligen rekommendera T-Rex Chameleon, isolerade utgångar och många varianter på spänningen, 9/12/18. Gjorde min rigg käfttyst. Matte mslcases@gmail.com Fast dom har å andra sidan inte såna häftiga adaptrar som Cioks, har i övrigt inga problem med min Cioks big john. T-Rex adaptrar liksom "glider ur" bara man nyser på dom. [}:)] |
|
| Author: | 1331 [ 08 Nov 2010, 01:22 ] |
| Post subject: | |
clapton71 wrote: Kan verkligen rekommendera T-Rex Chameleon, isolerade utgångar och många varianter på spänningen, 9/12/18. Gjorde min rigg käfttyst. Matte mslcases@gmail.com +1 Har en likadan och jag är jättenöjd! http://www.pigsinspace.se |
|
| Author: | Beer [ 08 Nov 2010, 19:33 ] |
| Post subject: | |
Skaffade en Fueltank classic idag och det blev skillnad! Misstänker att det var fel på den Big John:en jag hade. Har haft Babyvarianten tidigare och hade inga som helst problem med den. Nu känner jag mig nöjd! Skönt att det inte var fel på mina kopplingar på pedalbordet! [:D] |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|