Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Kompressor för country twang
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=48349
Page 1 of 1

Author:  isana [ 08 Nov 2010, 12:06 ]
Post subject:  Kompressor för country twang

Jag har nyligen börjat spela med kompressor och insett att det nog är hemligheten för att få fram ljudet jag vill åt, dvs ett relativt rent (odistat) ljud med mycket häng, ja klassisk country twang helt enkelt. Upptäkte också att jag tycker reverb och ekot (i livesituation) låter bättre när signalen är komprimerad.

Nu har jag en BBE orange squeeze-klon med compression-ratten fullt uppdragen och jag tycker det funkar utan att bli sönderkomprimerat eller för slick. Det slog mig att jag kanske inte skulle nöja mig med det, utan testa hur det låter med ännu lite mer sustain..

Vad jag lyckats läsa mig till så verkar det finnas tre grundtyper av kompressorer: Orange Squeeze, Ross och Optisk(?) kompressor. Vad tror ni som kan sånt här skulle passa bäst i mitt fall? Är det bra att ha en attack-ratt? När jag försöker läsa på om kompressorer så dyker det genast upp omdömen som 'transparent', 'subtil' osv, men jag undrar om det inte är det rakt motsatta som jag är ute efter..[:D]

Author:  southbeck [ 08 Nov 2010, 12:30 ]
Post subject: 

Kompressor för country-då är det en keeley du ska ha. Men den är inte jätte transparent. Men det vill man inte riktigt ha när det gäller country.

http://www.danielsoderback.com
http://www.myspace.com/southbeck

Author:  Freppezon [ 08 Nov 2010, 13:57 ]
Post subject: 

Jag har provat alla, och jag menar ALLA!

Den du ska ha är Wampler Ego Compressor.

20% bättre än Keeley, och mycket mer transparant!
Passar utmärkt till Pop,Rock,Country,Gospel,Metal mm,
eller som en rejäl kvalitéts-höjare alla ovanstående kategorier.
Den har nämligen en "blend-bar" kompresso-funktion som
är alldeles enastående.
Dessutom är den tyst, jag menar KNÄPPTYST med min cioks big john
hörs det ingenting (jämför med Keeley, och Himmelstrutz som brusar rejält i jämförelse!).
Jag kan säkert komma på 3-4 anledningar till att köpa en Ego jämfört med Himmelstrutz,Keeley,Analogman etc, men det viktigaste är att
den låter musikalisk och det är ju det, det handlar om i slutändan,
dvs underhållning.

Author:  Goran [ 08 Nov 2010, 14:05 ]
Post subject: 

Freppezon wrote:

Jag har provat alla, och jag menar ALLA!

Den du ska ha är Wampler Ego Compressor.

20% bättre än Keeley, och mycket mer transparant!
Passar utmärkt till Pop,Rock,Country,Gospel,Metal mm,
eller som en rejäl kvalitéts-höjare alla ovanstående kategorier.
Den har nämligen en "blend-bar" kompresso-funktion som
är alldeles enastående.
Dessutom är den tyst, jag menar KNÄPPTYST med min cioks big john
hörs det ingenting (jämför med Keeley, och Himmelstrutz som brusar rejält i jämförelse!).
Jag kan säkert komma på 3-4 anledningar till att köpa en Ego jämfört med Himmelstrutz,Keeley,Analogman etc, men det viktigaste är att
den låter musikalisk och det är ju det, det handlar om i slutändan,
dvs underhållning.


Vad köpes en Wampler billigt och bra?

Author:  Freppezon [ 08 Nov 2010, 14:11 ]
Post subject: 

Goran wrote:

Freppezon wrote:

Jag har provat alla, och jag menar ALLA!

Den du ska ha är Wampler Ego Compressor.

20% bättre än Keeley, och mycket mer transparant!
Passar utmärkt till Pop,Rock,Country,Gospel,Metal mm,
eller som en rejäl kvalitéts-höjare alla ovanstående kategorier.
Den har nämligen en "blend-bar" kompresso-funktion som
är alldeles enastående.
Dessutom är den tyst, jag menar KNÄPPTYST med min cioks big john
hörs det ingenting (jämför med Keeley, och Himmelstrutz som brusar rejält i jämförelse!).
Jag kan säkert komma på 3-4 anledningar till att köpa en Ego jämfört med Himmelstrutz,Keeley,Analogman etc, men det viktigaste är att
den låter musikalisk och det är ju det, det handlar om i slutändan,
dvs underhållning.


Vad köpes en Wampler billigt och bra?

Sebastian har nog en inne på TGT11.SE,
(var inne och skulle köpa en för en vecka sedan,
men det var någon lycklig country-nisse som har norpat den redan).
[;)]

Det finns här .uk
http://www.soundsgreatmusic.com/product ... essor.aspx

-Glöm inte bort att den är knäpptyst,
hur herr Wampler har gjort är inte mer eller mindre än rent
mirakulöst.
Klart bästa kompressorpedal/boost jag har provat!
-Ett tips är att lägga blendknappen väldigt lågt,
låt oss säga 5-15% så emulerar den slutsteget hos
ett par EL34 på ett ganska naturtroget sätt (utan den höga ljudvolymen).
Rekommenderas å det varmaste![8D]

Author:  Goran [ 08 Nov 2010, 14:21 ]
Post subject: 

Inte billig…. Men frugan går ju att lura med att den kostar som en Behringer [:D]

Author:  lillefar [ 08 Nov 2010, 21:39 ]
Post subject: 

Cmatmods Deluxe Compressor grym med tele/strata och ligger i bra kurs. Mitt val efter att ha testa och ägt alla ovanstående. Wampler EG skall sägas är också en bra compressor men inte lika transparent i mina öron.

"Det är aldrig försent att ge upp"

Author:  Alias123 [ 10 Nov 2010, 16:31 ]
Post subject: 

Freppezon wrote:

Jag har provat alla, och jag menar ALLA!

Den du ska ha är Wampler Ego Compressor.

20% bättre än Keeley, och mycket mer transparant!
Passar utmärkt till Pop,Rock,Country,Gospel,Metal mm,
eller som en rejäl kvalitéts-höjare alla ovanstående kategorier.
Den har nämligen en "blend-bar" kompresso-funktion som
är alldeles enastående.
Dessutom är den tyst, jag menar KNÄPPTYST med min cioks big john
hörs det ingenting (jämför med Keeley, och Himmelstrutz som brusar rejält i jämförelse!).
Jag kan säkert komma på 3-4 anledningar till att köpa en Ego jämfört med Himmelstrutz,Keeley,Analogman etc, men det viktigaste är att
den låter musikalisk och det är ju det, det handlar om i slutändan,
dvs underhållning.



Hur funkar den om man verkligen vill squeeza till ljudet (alltså extrem kompression)?

Image

Author:  Freppezon [ 10 Nov 2010, 22:58 ]
Post subject: 

Alias123 wrote:

Freppezon wrote:

Jag har provat alla, och jag menar ALLA!

Den du ska ha är Wampler Ego Compressor.

20% bättre än Keeley, och mycket mer transparant!
Passar utmärkt till Pop,Rock,Country,Gospel,Metal mm,
eller som en rejäl kvalitéts-höjare alla ovanstående kategorier.
Den har nämligen en "blend-bar" kompresso-funktion som
är alldeles enastående.
Dessutom är den tyst, jag menar KNÄPPTYST med min cioks big john
hörs det ingenting (jämför med Keeley, och Himmelstrutz som brusar rejält i jämförelse!).
Jag kan säkert komma på 3-4 anledningar till att köpa en Ego jämfört med Himmelstrutz,Keeley,Analogman etc, men det viktigaste är att
den låter musikalisk och det är ju det, det handlar om i slutändan,
dvs underhållning.



Hur funkar den om man verkligen vill squeeza till ljudet (alltså extrem kompression)?

Image

?
Vet inte vad squeeza är,
men den är klart bättre än Keeley, och Analogman och Himmelstrutz.
Om den är bättre än Cmats vet jag inte.
Jag skulle anta det (min subjektiva bedömning).

-Som sagt squeeze?
åk dit och prova vettja, det kostar ju inget,
dessutom är Freddie, och Sebastian grymt trevliga!

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/