| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Ordning wah wah och dist/fuzz http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=48436 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Goran [ 10 Nov 2010, 08:36 ] |
| Post subject: | Ordning wah wah och dist/fuzz |
Alla goda råd säger att wah wah ska sitta före dist och fuzz, men jag tycker att det i många fall låter bättre tvärtom. Många typer av fuzzar , när de är efter, gör att wah wah´n liksom inte gör något alls (nästan). Med fuzz före, i många fall, får man ett mer hörbart och i mina öron trevligare wah wah ljud. Har en Roger Mayer 9090A insats i en Cry Baby, kan det vara så att den funkar på ett annat vis än vanliga Cry Baby? Andra som har erfarenheter av pedalordning av denna typ? |
|
| Author: | Steven [ 10 Nov 2010, 08:57 ] |
| Post subject: | |
Jag gillar soundet bättre med wah före fuzz/OD/dist men fuzzar brukar ju låta apa efter fuzz. Jag har köpt en liten pryl från Foxrox - wha retrofit kit - som man monterar själv. Den gör så att wahwahn kan placeras före fuzz utan att fuzzen dör. Jag köpte den från Analogman - tror den kostade typ 40 USD och den var enkel att löda in i min wah (Teese RMC1). http://www.myspace.com/h2band |
|
| Author: | remus [ 10 Nov 2010, 21:49 ] |
| Post subject: | |
Vad foxrox retrofit kitet gör är helt enkelt en buffer som ligger efter wahwahn innan outputen ett alternativ är att placera en buffrad pedal (ex. en boss-pedal) efter wahwahn innan fuzzen så får man samma effekt Sedan finns det ju fuzzar med inbyggd buffer som MXRs bc108 fuzz vad den nu heter |
|
| Author: | Steven [ 11 Nov 2010, 13:50 ] |
| Post subject: | |
remus wrote: Vad foxrox retrofit kitet gör är helt enkelt en buffer som ligger efter wahwahn innan outputen ett alternativ är att placera en buffrad pedal (ex. en boss-pedal) efter wahwahn innan fuzzen så får man samma effekt Poängen med retrofit-kitet är väl att det inte märks när wahwahn är av (och wahwan är true bypass). Sätter du en buffrad Boss/TS9a el.dyl. före fuzzen kommer fuzzen låta/kännas konstig även om den buffrade pedalen är "av". http://www.myspace.com/h2band |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|