View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 08:20



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Tips på lowgain overdrive 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Tips på lowgain overdrive
Är på jakt efter en lowgain OD.
Nån med erfarenhet av Björn Juhls SD-1 mod
Rocketride Neptune?
Hur låter den i jämförelse med t ex Honey Bee?

Image Glenn


21 Nov 2010, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2274
Location: Söderhamn
Post 
Liquid Sunshine borde väl platsa här.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


21 Nov 2010, 16:47
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Skavis wrote:

Liquid Sunshine borde väl platsa här.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


Du menar en sån här? [8)]

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=48303

/ Calle


21 Nov 2010, 18:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1905
Location: Västra Frölunda
Post 
Ett lowgainoverdrivetips.

Min T.Rex MAB är ledig.
Låter bra och är low gain.

Ät gul snö, det kan vara bärs !


21 Nov 2010, 20:58
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Köp en Timmy eller en Cmatmods Signa Drive de spelar i en egen division.

"Det är aldrig försent att ge upp"


21 Nov 2010, 21:20
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 
Tackar för tips. Ska kollas upp.

Image Glenn


21 Nov 2010, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Timmy
MP Sweet Honey
Bra grejor. Timmy är lite mjukare och aningens "seg" i crunchtonen. SHOD sprätter mer.
Båda förustätter en rörstärkare som svettas lite för att komma till sin rätt framför.
/Gunnar


21 Nov 2010, 23:36
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 19:16
Posts: 347
Location:
Post 
+1 på Sweet Honey

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed


22 Nov 2010, 00:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Barber Small Fry Burn Unit, funkar som lowgain men har en jäkla range. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


22 Nov 2010, 00:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
G2D Creamtone, magisk!

myspace.com/slackervillezoo


22 Nov 2010, 01:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Sticker ut hakan....
En Fuzz Face klon av bra kvalisort som ställs in lågt fuzzmässigt, kan låta helt suveränt.


22 Nov 2010, 07:58
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 
Live skulle det kännas hämmande att hålla reda på mer än en pedal.

Oftast använder jag då en DOD 250 preamp klon.
Den kan låta lite tunn ibland men är kanon tillsammans
med en Bassman som börjat svettas.

Sen har jag en Moody Fuzz - jäkligt nöjd med den med.
Men, jag "behöver" ett mellanting också [:D]

Hade en OCD för några år sen.
Den lät bra, men kanske kom den bort lite i livemix?
Nyfiken på flera av pedalerna som tipsas om här -
får följas upp.



Image Glenn


22 Nov 2010, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 2004
Location: Linköping
Post 
SHOD låter i mina öron guld i min Bassman[:D]
Men sen är det ju det där med "ljudideal" som styr en hel del.
Humbuckers eller singlecoil? en annan parameter.


22 Nov 2010, 08:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Om man vill ha en pedal som inte går förlorad i livemixen skulle jag välja någon TS-aktig variant. Kan rekommendera TS-808, någon moddad TS-9 version, Fulldrive 2 eller min personliga favorit MP Little Green Wonder.

Image


22 Nov 2010, 08:59
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Xotic BB preamp låter faktiskt väldigt bra som lowgain-OD. Där finns ju en hygglig mängd gain att ratta fram om man vill men jag tycker den gör sig riktigt bra för lättare crunch. Använder den faktiskt just så på mitt lilla bord som består av EP booster, BB preamp samt TC Nova system.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


22 Nov 2010, 10:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
+1 på SHOD. Jag tycker annars att Lovepedal Kalamazoo är en riktigt potent aktör. Det finns en del gain att hämta men jag kör den i de nedre regionerna och tycker den är riktigt bra.
Stort plus för Glassratten där det går att ratta bort vass diskant utan att påverka resten av soundet.

EDIT*
Glömde nämna BJF Honey Bee som kanske är den allra bästa lowgainern.
/Thomas


22 Nov 2010, 10:39
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 
Hmm hmm, får visst prova ett gäng [:)]

Låter rätt frestande detta,

http://www.youtube.com/watch?v=oEQtwN6Cgzs

Och DEN HÄR låter ju kanon!
http://www.youtube.com/watch?v=60NYvr_N ... r_embedded

(I den mån man nu ska gå efter internet-klipp vilket man inte ska he he)

Image Glenn


22 Nov 2010, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Eller varför inte denna som onekligen verkar intressant:
http://lovepedal.com/pedals/amp_11.html

Tyckte CoT som väl är föregångaren till AMP 50 är lite för potent i diskanten, på AMP11 finns det bas + tonkontroll så man kan dra av lite av ishackan.

/Thomas


22 Nov 2010, 15:36
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm

Får lägga till en rackare Lovepedal Eternity Burst d.v.s helst Burst versionen. The Eternity Burst features the warmest, woodiest tone of all eternity units. Hand painted (go pedal) men svår att få tag på.

"Det är aldrig försent att ge upp"


22 Nov 2010, 16:16
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 
Hoffe wrote:

Eller varför inte denna som onekligen verkar intressant:
http://lovepedal.com/pedals/amp_11.html

Tyckte CoT som väl är föregångaren till AMP 50 är lite för potent i diskanten, på AMP11 finns det bas + tonkontroll så man kan dra av lite av ishackan.

/Thomas


Låter inte dumt. Låter däremot dyrt? Lite väl smooth kanske.
F**n, blir väl att köpa nån på chans å testa sig fram lite... [8D]

http://www.youtube.com/watch?v=Lj0JODYe ... _embedded#!

Image Glenn


22 Nov 2010, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Just fått hem en Keeley Java Boost, utomordenlig som low gain OD. Är egentligen en klon på en Dallas Rangemaster, dvs en booster, men knuffar en rör förstärkare i rätt riktning så att säga [}:)]


22 Nov 2010, 21:18
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Men det är väl en treble booster?

Goran wrote:

Just fått hem en Keeley Java Boost, utomordenlig som low gain OD. Är egentligen en klon på en Dallas Rangemaster, dvs en booster, men knuffar en rör förstärkare i rätt riktning så att säga [}:)]


"Det är aldrig försent att ge upp"


22 Nov 2010, 21:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
lillefar wrote:

Men det är väl en treble booster?


Jovisst är den det men den har tre lägen treble/full/mid och Mullard germaniumtransistorn spricker upp ypperligt när man drar på lite volym (på pedalen) och in i en rörförtärkare på "the sweet spot".
Då händer det saker som är så nära en perfekt low gain OD man kan komma enligt mina värderingar. Låter helt enkelt grymt bra!
Java Boosten är långt ifrån en clean boost [:D]


23 Nov 2010, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post 
Goran wrote:

lillefar wrote:

Men det är väl en treble booster?


Jovisst är den det men den har tre lägen treble/full/mid och Mullard germaniumtransistorn spricker upp ypperligt när man drar på lite volym (på pedalen) och in i en rörförtärkare på "the sweet spot".
Då händer det saker som är så nära en perfekt low gain OD man kan komma enligt mina värderingar. Låter helt enkelt grymt bra!
Java Boosten är långt ifrån en clean boost [:D]
Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord!

Mats


23 Nov 2010, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
albert wrote:
Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord!

Mats

Riktigt mycket dist kan jag inte hålla med om, utan mer lätt overdrive (low gain overdrive). Men kör man den i en redan distad förstärkare blir det naturligtvis mycket mer dist men det blir det också från en Zvex SHO (som är en mycket cleanare boost).

Java Boosten distar i sig lite grand men i samverkan med en bra rörförstärkare inställd på spräck tar det hus i helvete, så att säga.
Clapton ljud på Bluesbreaker-plattan är inte distat precis men väl överstyrt på ett utomordentligt trevligt sätt.


23 Nov 2010, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
lasse svaj wrote:

Är på jakt efter en lowgain OD.
Nån med erfarenhet av Björn Juhls SD-1 mod
Rocketride Neptune?
Hur låter den i jämförelse med t ex Honey Bee?

Image Glenn


Jag har en Boss SD-1 som är moddad av herr Juhl. Vet inte vilken mod det är men den är en låggain iaf. Låter bra. Lite mer botten än original. Åt hållet OD-1 men med lite mindre crunch. En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.

En byggsats som finns från BYOC på DOD 250+ ger ett cleant bra ljud. Är true bypass och ger låg gain som inte färgar gitarrens ljud. Lätt att bygga.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


23 Nov 2010, 12:10
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post 
Quote:

En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.


Ha ha, ja varför inte, om den är billig så.

/ Lasse


24 Nov 2010, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
lasse svaj wrote:

Quote:

En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.


Ha ha, ja varför inte, om den är billig så.

/ Lasse


OD-3 är en klart underskattad pedal, låter inte alls dumt och kan enkelt moddas, om man så önskar, till olika karaktärer.


24 Nov 2010, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
lasse svaj wrote:

Quote:

En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.


Ha ha, ja varför inte, om den är billig så.

/ Lasse



PM:a mig ett bud så kan vi nog lösa det. Kostar runt 850:- ny. Min är i princip ny men jag kräver inte nypris eller så. Frakten bjussar jag på om det skulle bli av.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


24 Nov 2010, 09:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post 
Goran wrote:

albert wrote:
Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord!

Mats

Riktigt mycket dist kan jag inte hålla med om, utan mer lätt overdrive (low gain overdrive). Men kör man den i en redan distad förstärkare blir det naturligtvis mycket mer dist men det blir det också från en Zvex SHO (som är en mycket cleanare boost).

Java Boosten distar i sig lite grand men i samverkan med en bra rörförstärkare inställd på spräck tar det hus i helvete, så att säga.
Clapton ljud på Bluesbreaker-plattan är inte distat precis men väl överstyrt på ett utomordentligt trevligt sätt.

Då är vi överens om hur det låter, men tydligen inte om vad som är "low gain" resp dist. Clapton's Bluesbreaker-sound är rejält distat, enligt min mening.

Mats


24 Nov 2010, 10:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.