| Author |
Message |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
 Tips på lowgain overdrive
Är på jakt efter en lowgain OD. Nån med erfarenhet av Björn Juhls SD-1 mod Rocketride Neptune? Hur låter den i jämförelse med t ex Honey Bee?  Glenn
|
| 21 Nov 2010, 15:34 |
|
 |
|
Skavis
Joined: 10 Aug 2002, 10:34 Posts: 2274 Location: Söderhamn
|
Liquid Sunshine borde väl platsa här.
---------------------------- <font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">
|
| 21 Nov 2010, 16:47 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Skavis wrote: Liquid Sunshine borde väl platsa här.
---------------------------- <font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">
Du menar en sån här? [8)] http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=48303/ Calle
|
| 21 Nov 2010, 18:12 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
Ett lowgainoverdrivetips.
Min T.Rex MAB är ledig. Låter bra och är low gain.
Ät gul snö, det kan vara bärs !
|
| 21 Nov 2010, 20:58 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Köp en Timmy eller en Cmatmods Signa Drive de spelar i en egen division.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 21 Nov 2010, 21:20 |
|
 |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
Tackar för tips. Ska kollas upp.  Glenn
|
| 21 Nov 2010, 23:16 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Timmy MP Sweet Honey Bra grejor. Timmy är lite mjukare och aningens "seg" i crunchtonen. SHOD sprätter mer. Båda förustätter en rörstärkare som svettas lite för att komma till sin rätt framför. /Gunnar
|
| 21 Nov 2010, 23:36 |
|
 |
|
dubbel-v
Joined: 13 Nov 2009, 19:16 Posts: 347 Location:
|
+1 på Sweet Honey
// Henrik
Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
|
| 22 Nov 2010, 00:03 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Barber Small Fry Burn Unit, funkar som lowgain men har en jäkla range. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 22 Nov 2010, 00:59 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
G2D Creamtone, magisk!
myspace.com/slackervillezoo
|
| 22 Nov 2010, 01:38 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Sticker ut hakan.... En Fuzz Face klon av bra kvalisort som ställs in lågt fuzzmässigt, kan låta helt suveränt.
|
| 22 Nov 2010, 07:58 |
|
 |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
Live skulle det kännas hämmande att hålla reda på mer än en pedal. Oftast använder jag då en DOD 250 preamp klon. Den kan låta lite tunn ibland men är kanon tillsammans med en Bassman som börjat svettas. Sen har jag en Moody Fuzz - jäkligt nöjd med den med. Men, jag "behöver" ett mellanting också [:D] Hade en OCD för några år sen. Den lät bra, men kanske kom den bort lite i livemix? Nyfiken på flera av pedalerna som tipsas om här - får följas upp.  Glenn
|
| 22 Nov 2010, 08:12 |
|
 |
|
leffje
Joined: 28 Dec 2007, 15:30 Posts: 2004 Location: Linköping
|
SHOD låter i mina öron guld i min Bassman[:D] Men sen är det ju det där med "ljudideal" som styr en hel del. Humbuckers eller singlecoil? en annan parameter.
|
| 22 Nov 2010, 08:37 |
|
 |
|
AMI
Joined: 28 Nov 2009, 22:07 Posts: 876 Location: Boden
|
Om man vill ha en pedal som inte går förlorad i livemixen skulle jag välja någon TS-aktig variant. Kan rekommendera TS-808, någon moddad TS-9 version, Fulldrive 2 eller min personliga favorit MP Little Green Wonder. 
|
| 22 Nov 2010, 08:59 |
|
 |
|
svanangen
Joined: 12 Aug 2002, 23:00 Posts: 880 Location:
|
Xotic BB preamp låter faktiskt väldigt bra som lowgain-OD. Där finns ju en hygglig mängd gain att ratta fram om man vill men jag tycker den gör sig riktigt bra för lättare crunch. Använder den faktiskt just så på mitt lilla bord som består av EP booster, BB preamp samt TC Nova system. musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
| 22 Nov 2010, 10:11 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
+1 på SHOD. Jag tycker annars att Lovepedal Kalamazoo är en riktigt potent aktör. Det finns en del gain att hämta men jag kör den i de nedre regionerna och tycker den är riktigt bra. Stort plus för Glassratten där det går att ratta bort vass diskant utan att påverka resten av soundet.
EDIT* Glömde nämna BJF Honey Bee som kanske är den allra bästa lowgainern. /Thomas
|
| 22 Nov 2010, 10:39 |
|
 |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
Hmm hmm, får visst prova ett gäng [:)] Låter rätt frestande detta, http://www.youtube.com/watch?v=oEQtwN6CgzsOch DEN HÄR låter ju kanon! http://www.youtube.com/watch?v=60NYvr_N ... r_embedded(I den mån man nu ska gå efter internet-klipp vilket man inte ska he he)  Glenn
|
| 22 Nov 2010, 13:17 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
Eller varför inte denna som onekligen verkar intressant: http://lovepedal.com/pedals/amp_11.htmlTyckte CoT som väl är föregångaren till AMP 50 är lite för potent i diskanten, på AMP11 finns det bas + tonkontroll så man kan dra av lite av ishackan. /Thomas
|
| 22 Nov 2010, 15:36 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Hmm
Får lägga till en rackare Lovepedal Eternity Burst d.v.s helst Burst versionen. The Eternity Burst features the warmest, woodiest tone of all eternity units. Hand painted (go pedal) men svår att få tag på.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 22 Nov 2010, 16:16 |
|
 |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
Hoffe wrote: Eller varför inte denna som onekligen verkar intressant: http://lovepedal.com/pedals/amp_11.htmlTyckte CoT som väl är föregångaren till AMP 50 är lite för potent i diskanten, på AMP11 finns det bas + tonkontroll så man kan dra av lite av ishackan. /Thomas Låter inte dumt. Låter däremot dyrt? Lite väl smooth kanske. F**n, blir väl att köpa nån på chans å testa sig fram lite... [8D] http://www.youtube.com/watch?v=Lj0JODYe ... _embedded#!  Glenn
|
| 22 Nov 2010, 18:39 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Just fått hem en Keeley Java Boost, utomordenlig som low gain OD. Är egentligen en klon på en Dallas Rangemaster, dvs en booster, men knuffar en rör förstärkare i rätt riktning så att säga [}:)]
|
| 22 Nov 2010, 21:18 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Men det är väl en treble booster? Goran wrote: Just fått hem en Keeley Java Boost, utomordenlig som low gain OD. Är egentligen en klon på en Dallas Rangemaster, dvs en booster, men knuffar en rör förstärkare i rätt riktning så att säga [}:)]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 22 Nov 2010, 21:42 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
lillefar wrote: Men det är väl en treble booster?
Jovisst är den det men den har tre lägen treble/full/mid och Mullard germaniumtransistorn spricker upp ypperligt när man drar på lite volym (på pedalen) och in i en rörförtärkare på "the sweet spot". Då händer det saker som är så nära en perfekt low gain OD man kan komma enligt mina värderingar. Låter helt enkelt grymt bra! Java Boosten är långt ifrån en clean boost [:D]
|
| 23 Nov 2010, 08:31 |
|
 |
|
albert
Joined: 29 Jun 2007, 09:19 Posts: 2560 Location: Malmö
|
Goran wrote: lillefar wrote: Men det är väl en treble booster?
Jovisst är den det men den har tre lägen treble/full/mid och Mullard germaniumtransistorn spricker upp ypperligt när man drar på lite volym (på pedalen) och in i en rörförtärkare på "the sweet spot". Då händer det saker som är så nära en perfekt low gain OD man kan komma enligt mina värderingar. Låter helt enkelt grymt bra! Java Boosten är långt ifrån en clean boost [:D] Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord! Mats
|
| 23 Nov 2010, 10:24 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
albert wrote: Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord!
Mats
Riktigt mycket dist kan jag inte hålla med om, utan mer lätt overdrive (low gain overdrive). Men kör man den i en redan distad förstärkare blir det naturligtvis mycket mer dist men det blir det också från en Zvex SHO (som är en mycket cleanare boost). Java Boosten distar i sig lite grand men i samverkan med en bra rörförstärkare inställd på spräck tar det hus i helvete, så att säga. Clapton ljud på Bluesbreaker-plattan är inte distat precis men väl överstyrt på ett utomordentligt trevligt sätt.
|
| 23 Nov 2010, 11:36 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
lasse svaj wrote: Är på jakt efter en lowgain OD. Nån med erfarenhet av Björn Juhls SD-1 mod Rocketride Neptune? Hur låter den i jämförelse med t ex Honey Bee?  Glenn Jag har en Boss SD-1 som är moddad av herr Juhl. Vet inte vilken mod det är men den är en låggain iaf. Låter bra. Lite mer botten än original. Åt hållet OD-1 men med lite mindre crunch. En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt. En byggsats som finns från BYOC på DOD 250+ ger ett cleant bra ljud. Är true bypass och ger låg gain som inte färgar gitarrens ljud. Lätt att bygga. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
| 23 Nov 2010, 12:10 |
|
 |
|
lasse svaj
Joined: 09 Jan 2008, 11:55 Posts: 1707 Location: Vadstena
|
Quote: En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.
Ha ha, ja varför inte, om den är billig så. / Lasse
|
| 24 Nov 2010, 08:23 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
lasse svaj wrote: Quote: En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.
Ha ha, ja varför inte, om den är billig så. / Lasse OD-3 är en klart underskattad pedal, låter inte alls dumt och kan enkelt moddas, om man så önskar, till olika karaktärer.
|
| 24 Nov 2010, 09:15 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
lasse svaj wrote: Quote: En std OD-3 funkar oxå bra och är allsidig. En sån har jag att sälja om du vill köpa en billigt.
Ha ha, ja varför inte, om den är billig så. / Lasse PM:a mig ett bud så kan vi nog lösa det. Kostar runt 850:- ny. Min är i princip ny men jag kräver inte nypris eller så. Frakten bjussar jag på om det skulle bli av. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
| 24 Nov 2010, 09:22 |
|
 |
|
albert
Joined: 29 Jun 2007, 09:19 Posts: 2560 Location: Malmö
|
Goran wrote: albert wrote: Nej, clean boost är det absolut inte, utan snarare tvärtom - riktigt mycket dist. Funkar ju bara i en redan överdriven stärkare (annars låter det tunt, fnissligt skräp), och när man passerar "unity gain" distar det duktigt - alltifrån Bluesbreakers-Clapton till Judas Priest. Låter suveränt, men inte low gain med andra ord!
Mats
Riktigt mycket dist kan jag inte hålla med om, utan mer lätt overdrive (low gain overdrive). Men kör man den i en redan distad förstärkare blir det naturligtvis mycket mer dist men det blir det också från en Zvex SHO (som är en mycket cleanare boost). Java Boosten distar i sig lite grand men i samverkan med en bra rörförstärkare inställd på spräck tar det hus i helvete, så att säga. Clapton ljud på Bluesbreaker-plattan är inte distat precis men väl överstyrt på ett utomordentligt trevligt sätt. Då är vi överens om hur det låter, men tydligen inte om vad som är "low gain" resp dist. Clapton's Bluesbreaker-sound är rejält distat, enligt min mening. Mats
|
| 24 Nov 2010, 10:37 |
|
|