| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Fråga om dekaler http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=49009 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Tiger1024 [ 22 Nov 2010, 19:58 ] |
| Post subject: | Fråga om dekaler |
Hej Nu behöver jag er hjälp. Hur ska jag göra för att sätta dekaler på mina egenbyggda pedaler så att inte kanten på dekalen syns. Jag har sett flera bland annat på detta forum som har lyckats med det. Jag köpte in tunna vattendekaler som används till plastbyggsatser men får det inte helt bra trots det. Jag lade på ett lager klarlack innan jag satte fast dekalen och sedan klarlackade jag tre lager klarlack och det blev som på bilden nedan, kanten syns. Kom med tips och förslag på hur man gör. Bästa förslag belönas med 10% rabatt ![]() http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | rejjo [ 22 Nov 2010, 20:24 ] |
| Post subject: | |
Jag hade samma problem när jag satte på en dekal på huvudet på en strata en gång. De löste sig genom att lägga på flera tunna lager lack ovanpå dekalen, sedan stålulla lite över hela dekalen (och kanterna) för att få ner ytan just där och sedan lacka på igen tills det ser bra ut. Själv behövde jag bara göra processen en gång sedan blev det jättefint, men har du otur kanske du får göra så ett par gånger. / Calle |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 23 Nov 2010, 10:11 ] |
| Post subject: | |
Två tips till: Gör en svart ram runt dekalen, syns mindre då. Sen kan du alltid göra dekalen lika stor som pedalen så att kanterna är i kanterna. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" |
|
| Author: | Freppezon [ 23 Nov 2010, 14:41 ] |
| Post subject: | |
Tiger1024 wrote: Hej Nu behöver jag er hjälp. Hur ska jag göra för att sätta dekaler på mina egenbyggda pedaler så att inte kanten på dekalen syns. Jag har sett flera bland annat på detta forum som har lyckats med det. Jag köpte in tunna vattendekaler som används till plastbyggsatser men får det inte helt bra trots det. Jag lade på ett lager klarlack innan jag satte fast dekalen och sedan klarlackade jag tre lager klarlack och det blev som på bilden nedan, kanten syns. Kom med tips och förslag på hur man gör. Bästa förslag belönas med 10% rabatt ![]() http://www.tinypedals.com Har du några ljudklipp på den där Tiny Wonder? Den ser ganska läcker ut nämligen! Och den ser ut att låta bra! [:p] |
|
| Author: | Tiger1024 [ 24 Nov 2010, 00:05 ] |
| Post subject: | |
Tack för förslagen. Jag ska prova med svart kant och en större dekal. Inga ljudklipp än. Men när jag ett par klara så kommer de att dyka upp till försäljning här skulle jag tro, håll ögonen öppna. Det är en klon på Little Green Wonder så leta på såna ljudklipp... /Tony http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | rejjo [ 24 Nov 2010, 00:14 ] |
| Post subject: | |
Tiger1024 wrote: Tack för förslagen. Jag ska prova med svart kant och en större dekal. Inga ljudklipp än. Men när jag ett par klara så kommer de att dyka upp till försäljning här skulle jag tro, håll ögonen öppna. Det är en klon på Little Green Wonder så leta på såna ljudklipp... /Tony http://www.tinypedals.com Hur pass nära klon? [:p] / Calle |
|
| Author: | Tiger1024 [ 24 Nov 2010, 10:33 ] |
| Post subject: | |
Hur nära är lite svårt att svara på, så nära som möjligt är målet. /Tony http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | Tiger1024 [ 13 Jan 2011, 00:09 ] |
| Post subject: | |
Hej igen Nu är det dags att berätta hur det har gått med dekalerna. Förslagen om att göra dekalen lika stor som fronten och lägga en svart ram runt kanten var riktigt bra. Det är inte helt lätt att hantera dessa tunna dekaler men med lite träning tror jag att man kan få till det riktigt bra. Jag har även läst mycket info på nätet hur man ska använda vätskorna som används till dessa dekaler för bästa resultat. Jag har gjort två varianter av pedalen, det enda som skiljer är färgen. Texten på dekalen kanske blev lite stel och tråkig, vad tycker ni? Och vilken färg passar bäst enligt er? Dessa två pedaler är för övrigt till salu till rabatterat pris 800 kronor. Orsaken är att den gröna borde jag ha slipat mer på när jag bytte dekal, det syns lite svagt på fronten att det finns en linje ojämnhet under texten "Tiny wonder". Den vita fastnade det lite dammkorn på ena långsidan på i klarlacken, se bilderna. Det är en klon på Little green wonder och de låter fin fint. Kommer nog att göra fler men då blir priset högre. ![]() ![]() ![]() http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | MrBlues [ 13 Jan 2011, 22:06 ] |
| Post subject: | |
Riktigt snyggt och jag blev fan sugen på den vita. [:p] Men helt fel tid nu ekonomiskt även om det är ett bra pris. Men, får väl ta en funderare [:I] http://www.nobodies.se http://ebu.alturl.com/ |
|
| Author: | davidihse [ 13 Jan 2011, 23:40 ] |
| Post subject: | |
Jag tar gärna en om det finns någon kvar. Jag har en LGW och skulle kunna jämföra rakt av! Det skulle kunna vara spännande! Har du en att sälja, helst den vita, så maila mig över profilen! myspace.com/slackervillezoo |
|
| Author: | skumberg [ 15 Jan 2011, 13:14 ] |
| Post subject: | |
Det finns olika mjukgörare man kan använda sig av för att få dekaler att "smälta". Jag använder 3 olika vätskor från ett företag som heter microscale när jag fixar dekalerna. Om du kör med heltäckande dekaler och plant underlag tror jag inte du tjänar något på att använda dessa. |
|
| Author: | Tiger1024 [ 15 Jan 2011, 15:24 ] |
| Post subject: | |
MrBlues: fundera inte för länge bara [:)] Den vita är nu såld och skickad, den gröna finns kvar. Skumberg: Jag har provat utan mjukgörare när jag kör över hela fronten och det blir inte lika bra. Det blir en silverfärgad yta under dekalen så att färgen ser annorlunda ut jämfört med bredvid dekalen. Har läst lite på forum för plastmodeller och fenomenet kallar de för "silvering". Så nu kör jag också med alla tre vätskorna för bästa resultat. http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | davidihse [ 17 Jan 2011, 15:55 ] |
| Post subject: | |
rejjo wrote: Tiger1024 wrote: Tack för förslagen. Jag ska prova med svart kant och en större dekal. Inga ljudklipp än. Men när jag ett par klara så kommer de att dyka upp till försäljning här skulle jag tro, håll ögonen öppna. Det är en klon på Little Green Wonder så leta på såna ljudklipp... /Tony http://www.tinypedals.com Hur pass nära klon? [:p] / Calle Ganska nära klon. Drive kontrollen reagerar lite snabbare, body kontrollen är kanske något ljusare rakt över och volymkontrollen är ngt svagare, men LGW orginal har en massa dB höjning så att ha lite mindre gör inget. På det hela taget en bra och kul pedal. Observera att jag bara spelat på den i en kvart. Ska se om jag kan fixa ljudklipp så småning om. myspace.com/slackervillezoo |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|