View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:03

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Stjäl stämapparater mer ton än andra pedaler? 
Author Message

Post Stjäl stämapparater mer ton än andra pedaler?
Detta har jag alltid undrat och inte fått klarhet i. Många hävdar att wah wah och stämapparater stjäl mycket ton. Men stjäl de mer ton än tex någon annan buffrad pedal? Är det sämre bufferts i en stämapparat? När den är bypass så borde den ju inte stjäla mer än ex en dist från samma tillverkare, känns det som. [:I]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

30 Nov 2010, 16:02
Profile WWW

Finns väl bra och dåliga som med alla andra typer av pedaler. Ett problem som jag tycker mig märka med typ alla stämmare är att de lägger till oljud i signalen. Antar att det har att göra med LED'ar eller annat som indikerar stämningen.

30 Nov 2010, 16:29
Profile

Nix pix vare sig sämre eller bättre än vilken pedal som helst men vanligt är ju att man tappar av signalen så den inte ligger i signalkedjan så har man en grej mindre. Volympedaler av bättre sort brukar ha den funktionen. Så har jag det ordnat i alla fall så då faller hela problemställningen!

"Det är aldrig försent att ge upp"

30 Nov 2010, 16:37
Profile WWW

tu-2 suger massa ton

30 Nov 2010, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag har aldrig noterat någon noteringsbar tonstöld av stämapparaten, däremot om det är dåliga ledningar där man spelar så föstärks knaster och sprak rätt mycket av stämpedalen. [:(]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

30 Nov 2010, 16:57
Profile ICQ WWW

tu-2 suger massa ton

Stämmer [:D]

30 Nov 2010, 18:47
Profile

spindeln wrote:

tu-2 suger massa ton

Svarar på sista inlägget med en fråga till alla - varför?

Sen undrar jag även följande: om man inte vill ha en volympedal är det då en a/b box som gäller? Men om den suger ton så är man ju tillbaka på ruta 1?

Har en Boss PSM-5, har den buffer eller stjäl mycket ton?

Image

30 Nov 2010, 20:09
Profile WWW

Kan bara svara för mig själv och jag kör en Ernie Ball volympedal i princip sist i signalkedjan (eftersom jag vill reglera over al volyme) och den har uttag för "tuner" och det funkar klockrent och suger nada ton. Personligen skulle jag aldrig sätta en tuner i signalkedjan. En mekanisk A/B box fungerar ju också.

Shoegazers Anonymous wrote:

Goran wrote:

spindeln wrote:

tu-2 suger massa ton

Svarar på sista inlägget med en fråga till alla - varför?

Sen undrar jag även följande: om man inte vill ha en volympedal är det då en a/b box som gäller? Men om den suger ton så är man ju tillbaka på ruta 1?

Har en Boss PSM-5, har den buffer eller stjäl mycket ton?

Image

30 Nov 2010, 21:04
Profile WWW

Tu-2 suger ton, trodde att tuner out på vol.pedal skulle funka men det suger ugglepung det oxå.

30 Nov 2010, 21:18
Profile ICQ YIM WWW

Min suger megamycket ton. Det blir nämligen helt tyst när jag slår på den. [:D]

Nej men seriously, jag har en Polytune och märker ingen som helst tonstöld.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

30 Nov 2010, 21:22
Profile

Stämapparater suger, kan man inte stämma utan så suger man och då borde man sluta spela gitarr [:D]

Nej men om du har en pedal med true bypass så suger den ju inte mer än någon annan pedal med true bypass [;)]

30 Nov 2010, 21:35
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:

Stämapparater suger, kan man inte stämma utan så suger man och då borde man sluta spela gitarr [:D]

Nej men om du har en pedal med true bypass så suger den ju inte mer än någon annan pedal med true bypass [;)]

bra svar [xx(]

30 Nov 2010, 21:50
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

Frisk wrote:

bra svar [xx(]

Kom upp med ett bra svar du då som är så jävla smart.

30 Nov 2010, 21:56
Profile ICQ WWW

Love is inte the air [:I]

30 Nov 2010, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

frisk är inte så frisk....arg på allt o alla

01 Dec 2010, 00:28
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

frisk är inte så frisk....arg på allt o alla

Nej inte ett dugg, om jag skulle varit arg så hade det varit på dig.

Hur var det, kom du på nåt bra att säga, eller ville du bara tjafsa som vanligt? Om så är fallet så kan du väl krypa in i hålet du kom ifrån spindel lilla, det är vinter nu [:D]

01 Dec 2010, 00:55
Profile ICQ WWW

Detta har jag alltid undrat och inte fått klarhet i. Många hävdar att wah wah och stämapparater stjäl mycket ton. Men stjäl de mer ton än tex någon annan buffrad pedal? Är det sämre bufferts i en stämapparat? När den är bypass så borde den ju inte stjäla mer än ex en dist från samma tillverkare, känns det som. [:I]

Image

Svaret är givetvis nej. I och med att om man ska svara ja så måste man generalisera. Beror ju helt och hållet på hur buffern är. Men varför ha en stämapparat med buffring överhuvudtaget när de bästa stämmarna har true bypass? Känns ju onödigt.

Fast spindeln tycker givetvis att hans kommentar angående Boss TU-2 gav svar på exakt allting, så det är lönlöst att komma med en åsikt här, spindeln har redan svarat på allting i denna fråga. Meningslöst att det ens finns människor här när vi har en spindel.

01 Dec 2010, 00:59
Profile ICQ WWW

Okej, då lämnar jag sandlådan ett tag och snackar stämpedaler istället...

Hade en Tu-2 i tuner out på en EBJr i många år, funkade väl bra, men EB var lite moddad med bytt pot i, orginalpoten tog en del ton märkte jag. Dock märktes det skillnad på brum, blev hörbart lägre, när jag tog bort den från utgången. Hade då en Fuel Tank Classic som drev pedalbordet.
Sen testade jag en Korg dt-10 först i kedjan med bara true bypass pedaler efteråt- tog bort den och märkte hur bra den buffern var. Tillräckligt bra för att ha slippa en dedikerad buffer i signalvägen, tror jag- har aldrig testat en ren buffer, bara en Boost n' Buff. Dt-10:an gör det jobbet lika bra tycker jag. Man kan köra dt-10 true bypass också, men då blir det inte tyst när man stämmer...

Jag lägger gärna stämdosan i ett eget isolerat jack, de är ofta känsligare för hur de strömförsörjs har jag märkt. Vette sjutton varför, kan det förklaras av någon, eller är det bara tillfälligheter?

Matte

Matte

mslcases@gmail.com

01 Dec 2010, 06:31
Profile

Okej, då lämnar jag sandlådan ett tag och snackar stämpedaler istället...

Hade en Tu-2 i tuner out på en EBJr i många år, funkade väl bra, men EB var lite moddad med bytt pot i, orginalpoten tog en del ton märkte jag. Dock märktes det skillnad på brum, blev hörbart lägre, när jag tog bort den från utgången. Hade då en Fuel Tank Classic som drev pedalbordet.
Sen testade jag en Korg dt-10 först i kedjan med bara true bypass pedaler efteråt- tog bort den och märkte hur bra den buffern var. Tillräckligt bra för att ha slippa en dedikerad buffer i signalvägen, tror jag- har aldrig testat en ren buffer, bara en Boost n' Buff. Dt-10:an gör det jobbet lika bra tycker jag. Man kan köra dt-10 true bypass också, men då blir det inte tyst när man stämmer...

Jag lägger gärna stämdosan i ett eget isolerat jack, de är ofta känsligare för hur de strömförsörjs har jag märkt. Vette sjutton varför, kan det förklaras av någon, eller är det bara tillfälligheter?

Matte

Matte

mslcases@gmail.com

Lite DT10 kommentarer: Att DT10 har en väldigt bra buffert är kommenterat på ett flertal ställen, funkar utmärkt som etta i kedjan. Den är dock inte TBP, bufferten ligger alltid kopplad till utgången (Kolla Stinkfoots utförliga beskrivning om just DT10 buffert och TBP).
Om man gillar indikatorfunktionen eller inte är en smaksak. Noggrannheten är tillräcklig för live o rep. Vad som inte är perfekt är att den surrar lite när den ändrar indikator LEDs. Surret/brummet försvinner när man inte stämmer, så det kanske en bisak. Lite stor.

Image

01 Dec 2010, 14:50
Profile WWW

Frisk wrote:

Image

Svaret är givetvis nej. I och med att om man ska svara ja så måste man generalisera. Beror ju helt och hållet på hur buffern är. Men varför ha en stämapparat med buffring överhuvudtaget när de bästa stämmarna har true bypass? Känns ju onödigt.

Fast spindeln tycker givetvis att hans kommentar angående Boss TU-2 gav svar på exakt allting, så det är lönlöst att komma med en åsikt här, spindeln har redan svarat på allting i denna fråga. Meningslöst att det ens finns människor här när vi har en spindel.

Nu tycker jag att vi alla ska lugna ner oss, vi kan ju säkert alla hålla med om att Mojo Priest: Steven Seagal's Bluesband är bättre än Stevie Ray Vaughan

01 Dec 2010, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Hörrni käbbel hjälper väl inte frågeställaren i tråden sådär värst mycket eller [?]

För de som vill prata buffer/true bypas i en egen tråd så finns här en länk till en artikel med Pete Cornish som jag tror vet lite mer än oss glada amatörer i detta ämne. Så allt är kanske inte sådär självklart och vitt eller svart. http://www.petecornish.co.uk/case_again ... ypass.html

Sen tycker jag att det är väl en fördel med välstämda instrument för jag vet inte hur många band som låtit skit live just för att det varit ostämt och då särskilt basen. Hemskt att lyssna på!

01 Dec 2010, 22:44
Profile WWW

Lösningen på problemet är här

http://www.tcelectronic.com/polytune.asp

1000 spänn och stämapparaten kan kolla alla strängarna på en gång!

03 Dec 2010, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

En grej kanske kunde vara att göra en a/b-box som har en bra buffert. A går vidare till pedalerna och b går endast till stämapparaten. B behöver ju inte ha buffer om det skulle spela någon roll.

Denna sätter man i början av kedjan, kanske först eller precis efter fuzzen eller wah wha´n.

Sen gör man en ren bufferpedal som är lika dan fast utan a/b som man sätter sist i kedjan.

Båda dessa skulle kunna ha en volympot för att ställa in och ut-signal till och från bordet. När ratten är rakt upp så är signalen oförstärkt.

Sen gäller det bara att veta hur det ska göras, men det är en annan sak.
Känns som om det skulle vara en ganska optimal lösning för oss med pedalbord.

Image

03 Dec 2010, 17:33
Profile WWW

Tja kan vara en god idé för det är inte ovanligt att köra separata buffrar i början och slutet och vissa byggare rekommenderar dessutom detta som Chad Matthew Cmatmods som jag snackat en hel del med!

03 Dec 2010, 21:34
Profile WWW

Matt Helm wrote:

Lösningen på problemet är här

http://www.tcelectronic.com/polytune.asp

1000 spänn och stämapparaten kan kolla alla strängarna på en gång!

Nackdelen är dock att polyläget på polytuner är helt oanvändbart pga hur oexakt den är
när man stämmer med den så visar den till slut att alla strängar är stämda, men då är guran fortfarande väldigt hörbart ostämd

Om man kör den i strobe-läget så kan den stämma helt okej, men då erbjuder den inte direkt någonting då den även i det läget
är mindre exakt än Boss TU-3 som kostar lika mycket.

Ett bättre alternativ är Turbo Tuner om man vill ha true bypass

05 Dec 2010, 17:14
Profile ICQ YIM WWW

Jag stämmer aldrig med polyläget. Har det bara för att kolla om gitarren stämmer. Funkar fint för mig.

05 Dec 2010, 20:04
Profile ICQ YIM WWW

remus wrote:
Nu tycker jag att vi alla ska lugna ner oss, vi kan ju säkert alla hålla med om att Mojo Priest: Steven Seagal's Bluesband är bättre än Stevie Ray Vaughan
Vem kan säga emot?[:D]

Matt Helm wrote:

Jag stämmer aldrig med polyläget.

Samma här.
Vi använder f.ö. Polytunen & Korg Pitchblack även till ståbas med piezos - funkar utmärkt.

En mekanisk A/B-box, av bra kvalitét förstås, enligt lillefars förslag torde (IMO förstås) vara det enda riktiga "true bypass"-alternativet om man har problem med tonförlust eller missljud.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

06 Dec 2010, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Sonic Research Turbo Tuner Model ST-200 har true bypass.
Problem solved.

Image Glenn

08 Dec 2010, 23:25
Profile

Har funderat på en sådan, men de går ju loss på en slant... Mycket troligt att det blir en sån i framtiden.

lasse svaj wrote:

Problem solved.

Image Glenn

Image

09 Dec 2010, 14:24
Profile WWW

Har funderat på en sådan, men de går ju loss på en slant... Mycket troligt att det blir en sån i framtiden.

lasse svaj wrote:

Problem solved.

Image Glenn

Image

Typ 1500:- från Paul Guy. Inte så djäkla dyrt.[;)]

Image

09 Dec 2010, 22:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next