View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:34



Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
trulsux wrote:
....betyder nya setupen att du ska sälja ditt Chandlerdelay?

Hilsen/
Truls


Tyvärr inte Truls. Jag kommer aldrig sälja det av fler skäl men ett är att det alltid har en förmåga att leta sig tillbaka till mina pedalbord :-) Fick faktiskt ett bud på det från en galen kille på TGP. Han erbjöd $1600 :shock:


30 May 2016, 14:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Jul 2009, 13:32
Posts: 524
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
Ha ha , jag köpte ett av mina för 500.-............

förstår dig, då dom ju låter mums!!

/ Truls


30 May 2016, 14:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
tokyo tapes wrote:
Nu funkar länken på HRI men nu kan jag inte ens posta här. Konstigt...


Jävligt sexigt bord. Vad kör du för gitarr/stärk till detta?

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


30 May 2016, 15:16
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: pedalbordstråd...
I och med att man kan koppla bordet på lite olika sätt med 4 cable eller allt innan stärkarna så har jag lite olika varianter. Kör jag 4C så använder jag antingen en Hermansson moddad Wizard Metal eller en Folkesson Eternal Classic moddad Marshall 2203.

Min favorit är nog denna rig annars: 50w Plexi -68 med en Marshall Pinstripelåda från 1967 samt en gammal AC-30. Först körde jag Dry/Wet men så glömde jag en gång slå av den torra signal på Wetsidan så nu är det en stärk som har både Dry och Wet och en som är Dry (med modulation och diskar förstås) Vilken förstärkare som gör vad ändras beroende på humör och ljud som skall användas.
Denna rig låter otroligt bra! Den högre midden och toppskimret från Voxen i kombination med fyrtolv thumpet och crunchen från Plexin

Gitarren är en Motorave Belair

PS. Nu kan jag posta bilder. Det visade sig att de andra var för stora :roll:


Image


30 May 2016, 21:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
Grymma riggar Uffe!!!

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


01 Jun 2016, 08:52
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Jag är väl rätt nöjd med mitt pedalbord, det är kul varje fall men enbart för hemmabruk.

Men en reflektion är att det blir ruskigt tungt med 5 pedaler + Dunlop wah + looper + tuner + noise gate + fuel tank + tonetrunk 68 (bordet) samt sist men inte minst att jag köpte en begagnad switch (Harley Benton FXL8 Pro).

Jag börjar förstår nu folk som gör om, strippar bordet och försöker nöja sig med ett par pedaler. ;-)

Skulle jag enbart ha en st så vore det väl en tubescreamer, två kanske en tubescreamer och en delay?


21 Aug 2016, 17:51
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
Jag är väl rätt nöjd med mitt pedalbord, det är kul varje fall men enbart för hemmabruk.

Men en reflektion är att det blir ruskigt tungt med 5 pedaler + Dunlop wah + looper + tuner + noise gate + fuel tank + tonetrunk 68 (bordet) samt sist men inte minst att jag köpte en begagnad switch (Harley Benton FXL8 Pro).

Jag börjar förstår nu folk som gör om, strippar bordet och försöker nöja sig med ett par pedaler. ;-)

Skulle jag enbart ha en st så vore det väl en tubescreamer, två kanske en tubescreamer och en delay?

Varför inte 3 tubescreamer och en boost?

Jag hade en Folkesson Raptor (sålde till en forummedlem här) men jag kom aldrig överrens
med den pedalen, tyckte jag fick finare och tightare bas med 2 kaskadgainsoscilattionsapparater=tubescreamers!
På så sätt kan jag växla om backlineförstärkaren pajar eller jag behöver låna en förstärkare
som saknar extra gainkanal, dvs den har ingen kanal alls, bara en ren.
På så sätt får jag 4 kanaler.
Image
Den 3:e tubskrikan är egentligen en boost den också (för att tighta upp en förstärkare som redan
har en kanal extra dvs 2 kanaler).
Så hur eller hur emulerar den snyggt 4 gainsteg.den också....modernt och tight ska det vara .

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Aug 2016, 21:36
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Intressant med din lösning, jag är själv mera åt nybörjarhållet samt att jag försöker supportera min dotters intresse.

Vore kul att prova flera ts samtidigt eller möjligtvis komplettera med en annan boost (finns väl många som är ganska TS liknande eller kanske en clean boost pedal). Varför IsoBoosten som boost istället för att använda ytterligare en TS som boost? IsoBoosten ger en mera transparent/neutral boost effekt, är det så?

Gillar min lilla Marshall DSL1 förstärkare med Marshall 1912 men den är rätt känslig beroende på vilket ljud man söker, i synnerhet om man söker mera "tyngre" men välljudande dist kan den vara klurig. Enormt bra på rena ljud tycker jag (classic gain kanalen) men ultra gain kanalen kan vara lite svårare att komma överrens med gällande distljud, TS funkar dock ganska bra rakt av tycker jag. :-) Jag och dottern har extremt bred musiksmak båda två så det blir en del rattande, dessutom gitarrer både med single coils och humbuckers.

Jag har mest kört med min TS mini som boost hittills, sällan jag använt den som overdrive. Men fullt möjligt att om jag har två st och använder ts nr 1 som boost så kanske TS nr 2 kommer bli en riktigt välljudande OD pedal.

Generellt tycker jag att en TS får det mesta att låta bättre. Den gör ensam att min Marshall låter bättre (då oftast på Ultra Gain kanalen) och kör man den innan en annan dist/od pedal så låter i sin tur den pedalen bättre. En mycket praktisk pedal också för att få lite mera "umph" på ljudet, tex om man har en låt som kräver en hel del palm muting.

FuriousFingers wrote:
Varför inte 3 tubescreamer och en boost?

Jag hade en Folkesson Raptor (sålde till en forummedlem här) men jag kom aldrig överrens
med den pedalen, tyckte jag fick finare och tightare bas med 2 kaskadgainsoscilattionsapparater=tubescreamers!
På så sätt kan jag växla om backlineförstärkaren pajar eller jag behöver låna en förstärkare
som saknar extra gainkanal, dvs den har ingen kanal alls, bara en ren.
På så sätt får jag 4 kanaler.
Image
Den 3:e tubskrikan är egentligen en boost den också (för att tighta upp en förstärkare som redan
har en kanal extra dvs 2 kanaler).
Så hur eller hur emulerar den snyggt 4 gainsteg.den också....modernt och tight ska det vara .


22 Aug 2016, 16:15
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
Det går bra med vilken boost som helst +11dB
samt 2 ts efter boosten för bibehållet umph och stuns.
Kan tänka mig att TC Spark fungerar kalas,
den är billig och bra. Gärna en buffer också (dock inte nödvändigt)...

Varför 2?

-Det är därför att du får något som kallas kaskadgains-oscillation,
dvs det vi kallar dist.
Och det är mer stärkarlik dist som påminner om en rörförstärkare
som får arbeta hårt.

Ett måste om man spelar finsk heavy metal.

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Aug 2016, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: pedalbordstråd...
Distorsion är det vi normalt kallar dist. https://en.wikipedia.org/wiki/Distortion

Oscillation är självsvängning. https://en.wikipedia.org/wiki/Oscillation

I praktiken för en gitarrist kan oscillation uppnås med till exempel en FuzzFactory:
https://www.youtube.com/watch?v=7zoaa5puDCM


22 Aug 2016, 22:03
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Vad är det för fördel med en IsoBoost eller TC Spark först i kedjan vs en vanlig TS som är inställd som boost (hög level, noll overdrive)?

FuriousFingers wrote:
Det går bra med vilken boost som helst +11dB
samt 2 ts efter boosten för bibehållet umph och stuns.
Kan tänka mig att TC Spark fungerar kalas,
den är billig och bra. Gärna en buffer också (dock inte nödvändigt)...

Varför 2?

-Det är därför att du får något som kallas kaskadgains-oscillation,
dvs det vi kallar dist.
Och det är mer stärkarlik dist som påminner om en rörförstärkare
som får arbeta hårt.

Ett måste om man spelar finsk heavy metal.


23 Aug 2016, 14:49
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
Vad är det för fördel med en IsoBoost eller TC Spark först i kedjan vs en vanlig TS som är inställd som boost (hög level, noll overdrive)?

FuriousFingers wrote:
Det går bra med vilken boost som helst +11dB
samt 2 ts efter boosten för bibehållet umph och stuns.
Kan tänka mig att TC Spark fungerar kalas,
den är billig och bra. Gärna en buffer också (dock inte nödvändigt)...

Varför 2?

-Det är därför att du får något som kallas kaskadgains-oscillation,
dvs det vi kallar dist.
Och det är mer stärkarlik dist som påminner om en rörförstärkare
som får arbeta hårt.

Ett måste om man spelar finsk heavy metal.

Kaskadgains-oscillation dvs
hög gain förstärkare med 3 eller fyra kanaler.

Pedalerna emulerar samma sak ,fast imo låter det bättre
med pedaler då förstärkardist ofta låter för mycket fuzz,
dvs fuzz låter riktigt illa,
med ts-får du en harmonisk vågform som inte klipper.
En fuzz-pedal klipper fult.
Alla förstärkare klipper dock inte fult, men de flesta.
Ex Marshall låter lite diod-aktigt, Mesa Boogie
lever upp rejält med både en boost eller (och) ts-808 (maxon).

Fördelen?
Det är att du får mindre rundgång
Tightare ljud
Lättare att spela legato och tydligare tonomfång

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Aug 2016, 15:22
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
FuriousFinger: Tack, jag känner mig dum nu, att det går rundgång i diskussionen, antingen missförstår jag dig eller du mig. ;-)

Jag tror jag förstår fördelarna du uppnår, att man får kaskadgains-oscillation, tightare ljud etc.

I din "Clean amp" kedja har du först IsoBoost och sedan två st TS.

I din "Amp with one gain-stage" kedja har du först IsoBoost och sedan en st TS.

Det jag undrar nu är varför en IsoBoost eller tex en TC Spark är att föredra som första pedal i kedjan jämfört med en TS inställd som boost?

Att du istället i din "Clean amp" kedja först skulle ha en TS inställd som boost och sedan två TS efter.
och i din "Amp with one gain-stage" kedja skulle ha TS inställd som boost och sedan en TS efter.

För mig är det än så länge svårt att koppla fördelen med en IsoBoost, TC Spark eller annan clean boost vs en TS använd som boost?

Är svaret att en IsoBoost och TC Spark färgar ljudet mindre än en TS ställd som boost, att den är mer transparent i sin boostning? Eller ger de också en kraftigare boost än en TS?


23 Aug 2016, 16:30
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
FuriousFinger: Tack, jag känner mig dum nu, att det går rundgång i diskussionen, antingen missförstår jag dig eller du mig. ;-)

Jag tror jag förstår fördelarna du uppnår, att man får kaskadgains-oscillation, tightare ljud etc.

I din "Clean amp" kedja har du först IsoBoost och sedan två st TS.

I din "Amp with one gain-stage" kedja har du först IsoBoost och sedan en st TS.

Det jag undrar nu är varför en IsoBoost eller tex en TC Spark är att föredra som första pedal i kedjan jämfört med en TS inställd som boost?

Att du istället i din "Clean amp" kedja först skulle ha en TS inställd som boost och sedan två TS efter.
och i din "Amp with one gain-stage" kedja skulle ha TS inställd som boost och sedan en TS efter.

För mig är det än så länge svårt att koppla fördelen med en IsoBoost, TC Spark eller annan clean boost vs en TS använd som boost?

Är svaret att en IsoBoost och TC Spark färgar ljudet mindre än en TS ställd som boost, att den är mer transparent i sin boostning?

Svaret är att du får mindre rundgång och tightare ljud.

Varför?
-Du kan reglera ner gain-nivån på förstärkarens B-kanal.
Med hjälp av att ha boosten först. (oavsett pedal).

Detta var kanske inte så tydligt i svaret ovan.

Detta gäller oavsett om förstärkaren har 1 eller 2 eller 3 kanaler. (extra gainsteg)...

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Aug 2016, 18:31
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
FuriousFingers: Tack för förklaringen :-) Jag är nyfiken på att "laborera" med det här.

Har du några tips på clean boost pedal (pedalen först i kedjan) förutom tex IsoBoost och TC Spark? En IsoBoost är väl relativt klurig att få tag på nu för tiden?


23 Aug 2016, 20:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
FuriousFingers: Tack för förklaringen :-) Jag är nyfiken på att "laborera" med det här.

Har du några tips på clean boost pedal (pedalen först i kedjan) förutom tex IsoBoost och TC Spark? En IsoBoost är väl relativt klurig att få tag på nu för tiden?

Ingen förutom Iso-boosten -nej.

Koko boosten tillverkas fortfarande.
Det är i princip en iso fast med midd-boost.

Om du har EMG-mickar är EMG-Afterburner ett annat alternativ om du vill ha en clean boost.

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Aug 2016, 20:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: pedalbordstråd...
Alltså, är de inte avgörande för resultatet att man har en sån där extra plastplatta som stonecastle sålde under några av pedalerna för att det ska bli bra?
Äh förresten ignorera detta


23 Aug 2016, 21:53
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Det är dock attraktivt pris (och storlek) på TC Electronics Spark Mini Booster, kanske chansar med en sådan.

FuriousFingers wrote:
Ingen förutom Iso-boosten -nej.

Koko boosten tillverkas fortfarande.
Det är i princip en iso fast med midd-boost.

Om du har EMG-mickar är EMG-Afterburner ett annat alternativ om du vill ha en clean boost.


23 Aug 2016, 22:50
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
Det är dock attraktivt pris (och storlek) på TC Electronics Spark Mini Booster, kanske chansar med en sådan.

FuriousFingers wrote:
Ingen förutom Iso-boosten -nej.

Koko boosten tillverkas fortfarande.
Det är i princip en iso fast med midd-boost.

Om du har EMG-mickar är EMG-Afterburner ett annat alternativ om du vill ha en clean boost.

Fast i valet mellan en halvbra boost (TC) skulle jag hellre
välja en Ts-808 mini Ibanez och ha den som boost.
Då får du en liten middhump som är ganska trevlig.

För att Sparken ska komma till sin rätt, bör du ha en buffer också,
då blir det ganska dyrt iallafall, så hur du än gör
kommer du fastna i rävsaxen.
Så om du ska ha en boost bara för att testa rekommenderar
jag TS-vägen dvs 808 på fullt spett med med gain på noll och tonen 09.00

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Aug 2016, 23:32
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Ok :-) ska se hur jag gör.

Kanske försöker sälja av ett par pedaler först som jag sällan använder.

EDIT: Lyckades knipa en Suhr IsoBoost för en tusing inklusive frakt från Ebay i England, gissar att jag får den om 7-10 dagar ca.

Var väl ett ok pris och gillar jag den inte så får jag väl helt enkelt sälja den vidare. Jag tycker man lär sig mycket av att köpa och sälja begagnade gitarrprylar, oavsett om det är gitarrer, förstärkare eller pedaler, det är kul, lärorikt och oftast går man ungefär +-0, något man oftast inte kan säga om andra hobbies. ;-)

FuriousFingers wrote:
Fast i valet mellan en halvbra boost (TC) skulle jag hellre
välja en Ts-808 mini Ibanez och ha den som boost.
Då får du en liten middhump som är ganska trevlig.

För att Sparken ska komma till sin rätt, bör du ha en buffer också,
då blir det ganska dyrt iallafall, så hur du än gör
kommer du fastna i rävsaxen.
Så om du ska ha en boost bara för att testa rekommenderar
jag TS-vägen dvs 808 på fullt spett med med gain på noll och tonen 09.00


Last edited by makatech on 24 Aug 2016, 15:58, edited 1 time in total.



24 Aug 2016, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
FuriousFingers wrote:
makatech wrote:
Jag är väl rätt nöjd med mitt pedalbord, det är kul varje fall men enbart för hemmabruk.

Men en reflektion är att det blir ruskigt tungt med 5 pedaler + Dunlop wah + looper + tuner + noise gate + fuel tank + tonetrunk 68 (bordet) samt sist men inte minst att jag köpte en begagnad switch (Harley Benton FXL8 Pro).

Jag börjar förstår nu folk som gör om, strippar bordet och försöker nöja sig med ett par pedaler. ;-)

Skulle jag enbart ha en st så vore det väl en tubescreamer, två kanske en tubescreamer och en delay?

Varför inte 3 tubescreamer och en boost?

Jag hade en Folkesson Raptor (sålde till en forummedlem här) men jag kom aldrig överrens
med den pedalen, tyckte jag fick finare och tightare bas med 2 kaskadgainsoscilattionsapparater=tubescreamers!
På så sätt kan jag växla om backlineförstärkaren pajar eller jag behöver låna en förstärkare
som saknar extra gainkanal, dvs den har ingen kanal alls, bara en ren.
På så sätt får jag 4 kanaler.
Image
Den 3:e tubskrikan är egentligen en boost den också (för att tighta upp en förstärkare som redan
har en kanal extra dvs 2 kanaler).
Så hur eller hur emulerar den snyggt 4 gainsteg.den också....modernt och tight ska det vara .


smart tycker jag, kör själv med compressor -> tubescreamer -> boss od3
inte lika smidigt upplagt men compressor för mer häng vid ev akustiskt spel, satt på väldigt mild compression o så att den boostar lite, tubescreamer som antingen används för att boosta en redan lite skitig marshall eller om jag behöver köra genom en ren stärkare så kör jag med od3:an som crunch kanal o boostar den med tubescreamern för solo..


24 Aug 2016, 14:15
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: pedalbordstråd...
en av mina
https://www.zoom-na.com/sites/default/f ... BT_top.jpg


24 Aug 2016, 15:49
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Önskar lite tips också när vi snackar om TS eller kloner i hyfsat budget segment. Har redan en TS mini som jag är sjukt nöjd med men inspirerad av bland annat denna tråd tänker jag skaffa en extra TS pedal (eller TS liknande pedal) för att leka lite. ;-) Dessutom är vår TS mini ofta på vift, dottern tar med sig den på rep etc.

MXR GT-OD verkar kunna gå att komma över till bra pris, ca 500-600 begagnade, den ska vara TS lik men kanske med lite mer skjuts i?

Boss OD-3 nämndes i tråden och har gediget rykte, dock går den väl på ca tusingen och är relativt stor i storleken. Hur är egentligen en OD-3 i jämförelse med en TS?

Bad Monkey?

Sedan finns ju sprillans Moer Green Mile (549kr) samt även Ibanez TS mini (ca 750kr)

Möjligt att en Ibanez TS mini är svårslagen i segmentet ca 400-800kr, någon hundring extra kan det vara värt med just en Ibanez TS (lättare att sälja vidare om inte annat), ser fint ut på bordet, tar lite plats och man vet vad man får.


Last edited by makatech on 24 Aug 2016, 17:06, edited 1 time in total.



24 Aug 2016, 16:38
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
Boss od3:an är en vidareutveckling på blues drivern bd-2. Köpte den på vend för 300kr, vanlig boss storlek, brukar gå på ca 4-500 och är jättenöjd med den, körde med en maxon 808 ett tag o de är fina men nu med en mxr GT-od faktiskt :D

En annan billig men favorit är boss sd-1 !


24 Aug 2016, 16:56
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Ok :-) Kanske vore kul att prova något annat än en extra TS mini, att prova en TS klon istället, skillnaderna lära väl ändå vara ganska marginella men att det kan skilja lite i kapacitet och ton.

En OD-3 för 300kr var bra jobbat av dig... Hmmm, kan du säga något om hur du upplever en OD-3 i jämförelse med GT-OD? En OD-3 är något mer transparent, är det så?

Finns OD-3 och GT-OD ute på beg marknaden nu, måste dock prutas ner lite i så fall (undrar hur många som hatar mig). ;-) Moer Green Mile behövs dock knappt prutas (köper ny i så fall) och billiga TS brukar vara svåra att få tag på, blir det en TS så blir det nog en ny TS mini för 750. Hmmm, SD-1 ok... får läsa lite om den också.

Ajaj, såg precis en Bogner red här på forumet. ;-) Den har rykte av sig att passa tex Marshall DSL vet jag, sjukt mångsidig pedal. Jag var faktiskt inte prylgalen innan jag började med den här hobbyn. ;-) https://www.youtube.com/watch?v=Lwq7k3-nmOo Men i så fall skulle jag släppa min Mesa Boogie Throttle Box bums, tror att Bogner red har så det räcker för dist även i de tyngre regionerna.

SLA wrote:
Boss od3:an är en vidareutveckling på blues drivern bd-2. Köpte den på vend för 300kr, vanlig boss storlek, brukar gå på ca 4-500 och är jättenöjd med den, körde med en maxon 808 ett tag o de är fina men nu med en mxr GT-od faktiskt :D

En annan billig men favorit är boss sd-1 !


24 Aug 2016, 17:19
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: pedalbordstråd...
Angående OD-3 vs TS har jag fått reda på att OD-3 använder assymetrisk clipping medan TS använder symmetrisk clipping. Samt att OD-3 är mer transparent och inte ger en mid boost på samma sätt som en TS.

Så jag antar att en OD-3a och en TS ändå har lite olika karaktär? Men jag antar att man uppnår kaskadgains-oscillation ändå om man stackar pedaler tex kopplar en TS eller boost innan OD-3'an?


24 Aug 2016, 20:27
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: pedalbordstråd...
makatech wrote:
Angående OD-3 vs TS har jag fått reda på att OD-3 använder assymetrisk clipping medan TS använder symmetrisk clipping. Samt att OD-3 är mer transparent och inte ger en mid boost på samma sätt som en TS.

Så jag antar att en OD-3a och en TS ändå har lite olika karaktär? Men jag antar att man uppnår kaskadgains-oscillation ändå om man stackar pedaler tex kopplar en TS eller boost innan OD-3'an?


Man kan säga såhär om Bosspedalerna:
SD-1 är i princip en TS (dock med assymmetrisk klippning) dvs mest midhump.
OD-3 har mindre midhump.
BD-2 har minst midhump, dvs den är relativt flat.

När det gäller TS kloner så finns det ju så många att det är löjligt. En sak man kan tänka på är att ju mer "boutique" en TS klon är och ju mer bells 'n whistles den har, ju längre är den från en vanlig TS dvs man "moddar" bort det unika i TS-kretsen. En TS är ju fantastisk för att tränga igenom i en livemix men låter kanske inte jättekul i sovrummet....

Några TS kloner jag gillar:
Wampler Paisley Drive (har en treläges-switch för mid; grymt användbart när man vill matcha den med olika stärkare).
Digitech/Hardwire CM-2 - en lyxigare version av Bad Monkey kan man säga. Mer hifi, mer headroom, bättre eq. Låter grymt bra, brukar kosta typ 300 kr beggad.
Xotic BB Preamp - en klassiker!
Boss SD-1 - bäst i klassen när det gäller att skjuta på en redan distad stärk in i hårdrocksnirvana.
EQD Palisades - den mest fullmatade TS klonen, otroligt mycket inställningsmöjligheter.
Mad Professor LGW - en unik variant på TS kretsen, mycket trevlig pedal.
Fulltone Fulldrive - en annan klassiker som låter väldigt bra. Lite stor bara.

Har du inte testat så tycker jag du ska prova en Marshall Bluesbreakerpedal (eller klon av den); den har en lite softare midhump jämfört med en TS.
Analogman King Of Tone/Prince Of Tone, JHS Morning Glory, Bondi Del Mar (TS och BB i ett), cmatmods Butah och Mooer Blues Crab är alla BB-style peddor. Finns fler också. Testa en vetja.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


24 Aug 2016, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
finns intressanta diskussioner om boss bd-2:an vs od-3 om man googlar lite. Generellt kan man säga om dessa att de har mindre midhump, dvs fungerar de bra när du främst vill ha overdrive från pedalen och inte stärkaren, dvs vad man ofta kallar för "amp i an box" pedaler, andra är tex ocd, marshallvarianten nämnd här ovan mfl..

bra uttryckt längre uppe kring gainsteg, dvs har jag redan en stärkare som distar lite så behöver den bara pushas lite för att hamna i hårdrock nirvarna typ, och pedaler som är bra att pucha med är olika ts-varianter med midhump (boss sd-1, ts 808, ts9, GT-OD) med gt-od:an får du dessutom 2 pedaler i en, finns en switch på insidan som gör att den kopplar om till en zac wylde zw-44..

ts 808 och boss sd-1 är närmast identiska förutom om klippningen är asymmetrisk eller symmetrisk.
GT-OD - här har mxr beefat upp ts/boss kretsen så den inte tappar lika mycket i basåtergivning och du byter med switchen mellan en 808 och en sd-1 så att säga, men matigare och med mer gain om du vill o den boostar lite starkare ;)

när du INTE har dist från stärkaren så kan du använda en pedal som ger en crunchig "förstärkardist" istället och då funkar det bra med en som frekvensmässigt är flatare som en bd-2, ocd eller od-3, personligen tycker jag att ocd:n och bd-2:an har för mycket bas, men jag spelar enbart med humbucker, och det är ofta de som kör med fender o singelcoil som gillar dessa.. däremot funkar od-3:an fint. En av de få "produktions" pedalerna som faktiskt ingen tycker är lönt att modda, den är helt enkelt bra som den är.
Sen så pushar man denna pedal med en ts-variant med midhump för att hamna i hårdrockshimlen :)

så här då:
1. gitarr -> midhumppedal -> crunshig lätt distad förstärkare
2. gitarr -> midhumppedal - > "amp i a box" pedal -> "ren" odistad förstärkare


25 Aug 2016, 07:36
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: pedalbordstråd...
Sorry kunde inte låta bli, här kommer lite diskussioner kring ts808, boss od, bd-2, od-3 mm. tänkte det kunde intressera dig om du nu börjar nörda ner dig i pedalträsket :mrgreen:


boss sd-1 vs tubescreamer:
The SD-1 is quite close in conception to a Tube Screamer and not so far tone-wise. It also sports the same three knobs: Drive (amount of overdrive), Level (output Volume) and Tone (Equalization). But I find it to have a bit more grit, it has a more “rock” tone whereas Tube Screamers lean more on the “blues” side (I am over simplifying here). Also, The BOSS SD-1 is a favorite among metal players to be used as a booster, not a main distortion. You won’t get a better and cheaper option to push an already overdriven Marshall amp over the edge.

This is exactly how Zakk Wylde used it for years before getting his own signature overdrive model with MXR. Even the almighty Eddie Van Halen had a BOSS SD-1 in his pedal board in the 90s, presumably used as a boost to give his Peavey amps a kick. In that respect, the level control is very useful on both the Tube Screamer or the SD-1. By cranking it while keeping the gain quite low, you can push any tube amp into natural overdrive.


--------------------------------------------------------------------------------

11 GaugeFebruary 15th, 2012, 12:19 PM
The point is, the TS-9 was an evolution of the TS-808. The SD-1 was an evolution of the OD-1. The Ibanez and Boss pedals competed with one another; they were not based on one another. Each evolved along it's own branch of the overdrive pedal family tree.

This is not entirely accurate.

What is so easily forgotten is what did the original designer use as the building block?

We need only go back to the Fuzz Face to see this at another point in pedal history. The basic circuit in the Fuzz Face (meaning almost all of it) was a very standard audio preamplifier circuit - Arbiter/Vox/etc./etc. simply "plugged in values" for the components, mainly in an effort to simply make the transistors bias up effectively.

Now jump forward to the OD-1/808, and we have again a very basic audio application of a standardized circuit implementation. But in this case, the op amp is now available and cheap, so it has been configured to be in a pedal.

...The guitar has a limited range of frequencies it can reproduce, and when driven into distortion, intermodulation will occur. That means you want to reduce bass at the circuit's input. Next, an op amp was designed as a linear device - when it clips (distorts), it sounds like crap - you need diodes in there to "limit and clamp". Both of these concepts are nothing new to basic audio design via op amps.

...So you will need a little more processing for the bandwidth of a guitar signal - treble above 5K (max) isn't really reproduced, and anything "overly amplified" (which is what typically happens with an op amp) must have a way to reduce and adjust the treble. This was done in both the OD-1 and 808 by rolling off treble with a fixed filter on the first op amp stage's output. But to recover signal AND treble, a second op amp stage is helpful. In the case of the OD-1, only the signal was recovered. In the case of the 808, a control to tweak the amount of treble was put in place of something hardwired in the OD-1.

Since the building blocks were already designed, neither pedal was designed in isolation. This is especially true once you consider that:

- both pedals have the same high pass filter frequency

- both pedals have the clipping diodes in the negative feedback loop (everything else like a Rat or D+ had them shunted to ground)

- both pedals have a "standard" low pass filtering on the output of the first op amp stage (passive, shunted to ground, same frequency cut)

- both pedals use the same bypass buffering method, and the bypass buffers as implemented in the circuits have the same basic components as well

...All of this said, Tamura most likely "shared design notes" with someone at Boss, or they could have even been audio design contemporaries. Tamura is obviously famous, the person(s) at Boss is/are anonymous to this day.

Both the 808 and OD-1 had to have had their R&D completed by probably early 1977 to go into production when they did. I know for certain that the first OD-1's were MIJ in November of '77. (http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/od1.xml)

Here is more the standard "quote" of "Tamura's invention," for lack of a better term:

"Tamura, the designer of the Tube Screamer, used a subtle clipping circuit to create the pedal's sound. He mixed the input signal with the output signal of the clipping circuit, which "preserves the original dynamics of the input signal which otherwise would get lost at the threshold of clipping." In this fashion, it preserves the "original dynamics of the input signal...avoids muddiness and vastly improves clarity and responsiveness." As well, Tamura added a post-clipping equalization circuit with a first-order high-pass shelving filter that "is linearly dependent on its gain," an approach called "progressivity." Characteristic of its clipping is the symmetrical nature.

The Tube Screamer uses electronic FET bypass switching. The circuit uses transistor buffers at both the input and the output. The overdrive is produced using a variable gain op-amp circuit with matched diodes in the feedback circuit to produce soft, symmetrical clipping of the input waveform. The overdrive stage is followed by a simple low-pass filter and active tone control circuit and volume control."

Why is the quote relevant? Look at the choice of descriptors, and the lingo used. They are all E.E. terms/audio design terms. Nowhere is Tamura saying, "dood - it sounds like toobz in a box, and it's killer!" If Boss allowed someone from the OD-1's design team to release a similar quote, IMO it would say a similar thing. The electronics/audio concepts would actually read verbatim, because they are verbatim in both pedals.

I highlighted the symmetrical clipping thing in red because the OD-1 has asymmetrical clipping, which is actually touted as sounding more natural and tube-like, but Boss definitely came up with that one first, and it is actually considered part of the "good evolution" of diode clipping in many other pedals (something like the Zendrive immediately springs to mind).

The symmetric clipping diodes in Tamura's design are also relevant as far as "standard design" goes, because that is what was in every other pedal that preceded it, TTBOMK. To this day, it is funny that "808 snobs" will typically turn their nose up at asymmetrical clipping, with many referring to it as "grainy/greasy/unrefined/not silky/not smooth/kind of gritty/etc." because they really believe (not saying that it's wrong) that the original 808 formula is the embodiment of overdrive perfection. I only chose the word snob because it gets the point across quickly - no malice intended.
--------------------------------------------------------------------------------
soulgeezerFebruary 15th, 2012, 02:34 PM
I repeat my question - why are there so many SD-1 mods out there to make it sound like a tube screamer?

Ah, now *that* question I think I *can* answer: Because they are similar, as 11 Gauge pointed out above. The SD-1 is significantly cheaper than a Tube Screamer, the Boss has "a much better switch" (according to the AnalogMan Web site), and it lends itself to such modifications. Therefore, folks can make a buck off doing these mods.

Personally, I don't get the whole "mod" thing. If you want an 808, then just buy an 808. I've got three of them: One original and two reissues. Even though the reissues are apparently (again, according to AnalogMan) built on the TS-9 PCB, I don't hear any significant difference between the new ones and the old one. So, I keep a new one on my board and the old one for studio use (mostly because I don't want to have to take the new one off the board every time I record. I don't use the board in the studio; I only set up the pedals that are actually being used). The other new one is a back-up.

Some people spend a whole lot of money chasing some kind of holy grail tone which, even if they achieve it, will likely disappear in a band mix. So, I just use pretty much everything bone stock and adjust for a sound that works *in the band*. If I don't like a pedal, I get rid of it and find something that I do like. I do not spend time, effort, and money trying to change a cat into a dog.

(Full disclosure: My flanger was modified to true bypass, because at the time I was buying into the whole "true bypass or you're killing your tone!" hype. I have since learned better. So, although I do use a true bypass loop box - because I have a germanium treble booster that needs to see an unbuffered signal - I have not altered any of my other buffered pedals.)

All of this is just my opinion, of course. Feel free to ignore it, as it probably deserves!
--------------------------------------------------------------------------------
Personally, I don't get the whole "mod" thing. If you want an 808, then just buy an 808.

IF the "whole" mod thing is simply turning a 9 or SD-1 into a 808, I agree.

Thank goodness it isn't! Because of the low SD-1 price tag, the good construction, and the "serviceability aspect," you can turn it into a Zendrive, Timmy, OCD, Fulldrive 2, etc...and since it doesn't cost what a TS does, modding it makes more sense. You can hide a Zendrive's "4th control" inside the battery compartment, and leave your real Zendrive at home. No one would steal your SD-1 most likely, even if it did sound like a ZD. And if they did - you could replace it with another one for less than $60!

And the 808 conversion thing's heyday has come and gone, IMO. If someone wants an SD to Frankenstein, there's that option. If you want a 9-series, there's that option. Then there are a zillion 808's - either reissues, kits, boutique clones, etc.

I do think the "brown mod" is a nice little project for youngsters (or po' folk) who can't afford any type of 808 A used SD-1 and two resistors from Rat Shack can make for a glorious low-buck alternative (and sound). Or a used TS-5/7, beat up 9, etc. All can be found cheap, and the mod is caveman simple, with a capital S.

--------------------------------------------------------------------------------
Hard clipping distortions

(negative feedback)...and shunting ?[/I] with respect to "TS" vs. Rat?

When you put clipping diodes in a negative feedback loop, you get what is known as "soft clipping." The clipped signal is literally mixed with a non-clipped signal, with the non-clipped being at unity gain.

When you have diodes that are "shunted to ground," they literally take a lot of the amplified signal and dump it straight to ground, where nothing is passed on at unity gain like in a loop - part of your signal not only gets altered/compressed/etc. but it also is "made smaller." This is called hard clipping. It is much more obvious, more aggressive, etc. And unless there is a "recovery stage" after it, the signal can drop quite a bit. Such is the case with the D+/OD 250. The Rat has a unity gain transistor buffer, but it still doesn't "recover" like an OD does, IMO. Same thing with a DS-1, or most hard clipper designs.

-------------------------------------
The OD-1 to SD-1 evolution wasn't really linear.

The OD-1 made its debut in November of '77. It went through a lot of revisions with different op amps and such. But by February of '81 the SD-1 was released as an improvement to the "final evolution" of the OD-1. Boss felt that a tone circuit was needed, so one was added.

...By extension of that, the SD-1 is primarily a final rev. OD-1 with the tone circuit. Boss had gone to the same 4558 chip as the TS with the final OD-1D's and all of the OD-1E's. Well, TS freaks will argue that it's different because Boss used the TL4558P, uP4558C, and C4558C along with the "real" JRC4558D. :roll:

IMO, most differences that people hear between the OD-1 and SD-1 are with the OD-1A to OD-1B series, which had the most circuit differences, and used the RC3404ADB and uPC4741C op amps. Boss had NO issues sourcing their parts from the lowest bid source, which meant NEC, TI, or whomever was cheaper than JRC! This is witnessed with the DS-1 to this day, as well as the numerous Boss pedals that use the "dreaded" L series op amps (8 pins in line).

The SD-1 has remained just about the same as it was in '81. The op amp now has two D's, but that just means dual layer, or quieter operation, slightly more gain as a result (negligible IMO, really). Even when Boss opened their factory in Taiwan, the SD-1 stayed the same.

The OD-3 has nothing in common with the OD-1. It is the offspring of the OD-2. The OD-2 was a radical departure in stompbox design, at least for Boss. It has NO op amps at all. It uses a configuration of transistors to simulate a crude op amp - the result is more favorable for use in stompboxes since it can't stay linear like a true op amp can - you get more inherent asymmetrical clipping! The downside is that it requires funky biasing and the circuit is complex in comparison to an 8 pin chip. In the case of the OD-2, the "turbo" mode cut the voltage down to UNDER 6VDC, which is why it distorts so readily. The array of transistors requires a pair of jFET's with a PNP bipolar transistor on the output.

...The normal mode with the OD-2 is basically a single gain stage with those three transistors, and the same clipping diode arrangement as the SD-1 in the negative feedback loop of the array. It runs at around 8VDC IIRC. The turbo mode uses a PAIR of those gain stages at lower supply voltage with NO clipping diodes. Both "meet" at the same tone circuit, which is identical to the BD-2.

The BD-2 is the ancestor to the OD-2. It basically takes the turbo mode and does the following things:

- voltage goes up to 8VDC
- first gain stage is set up like a SD-1, cutting all the bass out
- "fixed tone stack" that simulates BF/SF amp comes after first gain stage
- 4 clipping diodes to ground follow the fixed tone circuit
- second gain stage is like first, but doesn't cut bass like the SD-1
- a dual ganged 250K pot controls BOTH gain stages (one was fixed in the OD-2's turbo mode)
- there is a mild filter to remove some bass AND treble after the 2nd gain stage
- same tone stack as OD-2 is next in circuit
- an op amp boost stage comes AFTER the level control, and has a fixed ACTIVE bass boost

The OD-3 is the final offspring (thus far) and differs from the BD-2 in the following ways:

- true 9VDC operation
- first gain stage is unity gain with a fixed "notch" filter (cut before boost)
- second gain stage is like the ones in OD-2/BD-2, but it has clipping diodes before and after it
- third gain stage is a "discrete class A" stage with clipping diodes
- fourth and fifth stages are op amp ACTIVE EQ shaping - they are like a hardwired Baxandall tone circuit (bass and treble)
- tone circuit like in OD-2/BD-2 comes next, but has modified component values (for better bass/treble balance)
- level control is last, with no post boost op amp like BD-2

...The OD-3 gives asymmetric clipping with the most headroom, and the best staging of EQ filtering. There is no funky tone circuitry, all gain stages that clip have diodes to clamp them nicely, and the op amp portion is "encapsulated" within the circuit.

Back to the SD-1: the debate will probably always exist of it versus the TS. I think that both Maxon and Boss understood that the dual op amp was a great way to make a mild distortion pedal, but had different ideas on how to tonally voice it. I'm certain that Boss "borrowed" the TS tone circuit for the SD-1, but it made sense for a pedal design like that at the time. What is MORE interesting is all of the CHANGES that the TS has gone through over the years, with the different op amps, and the change to the two different output resistor values in the 9 series, to make them work better with solid state amps in the 80's, which were very popular at the time.

...The SD-1 has "stayed the course" for all of these years, even though the TS has not!

I TRULY believe that if the pawn shop that SRV went to had a SD-1 instead of a TS, that would be the "grail overdrive" today. That said, if he had to pick a NEWER design that came along had he lived, I firmly believe that he would have gone to the Marshall Bluesbreaker, without a doubt.


25 Aug 2016, 07:50
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: pedalbordstråd...


Har du testat något annat än Zoom? I så fall vad? Vad kommer det sig att du gick tillbaka till Zoom? Vad har vi andra missat när det gäller Zoom?

Inget nedlåtande alltså, bara nyfiken varför du hypar Zoom till allt?

_________________
Elsträng och Hammare


25 Aug 2016, 08:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.