View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 12:46



Reply to topic  [ 9 posts ] 
I loopen eller ej? 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post I loopen eller ej?
Man har ju fått höra många gånger att vissa effekter låter bättre i loopen än framför stärkaren. Delay är en sådan effekt. Men varför låter den bättre där
Själv har jag tyvärr ingen möjlighet att testa..

Någon som vågar sig på att försöka förklara vad det är som gör att t.ex. delay låter bättre i loopen?
Ska det då vara seriel eller parallell loop?

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


28 Jan 2011, 13:59
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Om delayet sitter före dist (före stärkaren) kommer disten att "kompensera" för det allt svagare delaysvaret (dvs komprimera). Detta gör att delayet ringer mycket längre än normalt och det blir lätt grötigt. Dessutom blir det då mindre och mindre dist för varje delaysvar.

Om delayet sitter efter dist (i loopen) reagerar kommer delaysvaren att fungera mer normalt.

Kör man rent ljud eller bara ett delay-svar och hög nivå (typ slap-back) spelar det inte så stor roll om delayet sitter före stärkaren eller i loopen.

Erik R


28 Jan 2011, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
d95err wrote:

Om delayet sitter före dist (före stärkaren) kommer disten att "kompensera" för det allt svagare delaysvaret (dvs komprimera). Detta gör att delayet ringer mycket längre än normalt och det blir lätt grötigt. Dessutom blir det då mindre och mindre dist för varje delaysvar.

Om delayet sitter efter dist (i loopen) reagerar kommer delaysvaren att fungera mer normalt.

Kör man rent ljud eller bara ett delay-svar och hög nivå (typ slap-back) spelar det inte så stor roll om delayet sitter före stärkaren eller i loopen.

Erik R
Bra förklaring, Erik!

Ett tillägg bara; att köra delayet i loopen är lite samma sak som att köra delayet efter distpedalerna in i ren stärkare och vice versa.
Du kan alltså testa att sätta delaypedalen före eller efter distpedalerna för att få en känsla för hur det låter före stärk eller i loopen...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


28 Jan 2011, 21:31
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Kör både och d.v.s både i lopp och ibland framför stärkaren. Har man ingen lopp så går det bra framför stärkaren men justera nivåerna på volym in och ut det har stor betydelse.

"Det är aldrig försent att ge upp"


29 Jan 2011, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 577
Location: Dimension C
Post 
En ytterligare fördel med att lägga effekter i loopen är att signalnivån är högre. Det ger ett bättre signal-brus-förhållande, dvs förhållandet mellan signalen och effektens egen-brus blir större.


29 Jan 2011, 13:40
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
magnus wrote:

En ytterligare fördel med att lägga effekter i loopen är att signalnivån är högre. Det ger ett bättre signal-brus-förhållande, dvs förhållandet mellan signalen och effektens egen-brus blir större.




Japp håller med och snålt att vissa stärkare saknar loop!

"Det är aldrig försent att ge upp"


29 Jan 2011, 17:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Jo, delayet låter bättre i loopen, fast vissa vill ju ha det där speciella soundet som ett delay ger innan förstärkare. Fast man får inte ha megadist då. Vill man ha det typiska the Edge (U2) soundet så är det ju ett analogt delay (eller ett som låter analogt) innan förstärkare som gäller.

Jag gillar också soundet som ett chorus ger innan förstärkare när man kör med dist. Fast det gäller att använda det med måtta.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


29 Jan 2011, 20:25
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
d95err: Det var en bra förklaring! Tack!


Jag föll för GASen och införskaffade mig en Hughes and Kettner Tube Replex, och i den manualen står det att de rekommenderar att man sätter just det delayet före stärkaren.. Antar att lite utav tape-echo effekten går lite förlorad i loopen?

Nåväl.. Det blir att exprimentera sig fram senare när jag får tillgång till en effektloop!

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


01 Feb 2011, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 2040
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post 
Som skrivet[8D]
Standard loop effekter är "rums" klanger, eko & reverb effekter som lämnar effekt svansar så att klangen blir ren, om dessa effekter ligger före t.e.x. en dist/od så distas reverbet/ekot och blir muddigt/otydligt i sin klang

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem


06 Feb 2011, 19:19
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.