Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Måste man ha en Big Muff??
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=52495
Page 1 of 1

Author:  Goran [ 01 Feb 2011, 08:43 ]
Post subject:  Måste man ha en Big Muff??

Big Muff Pi (BM) är en legendarisk pedal och en pedal som används som referens, liksom Fuzz Face.
Finns och har funnits i olika modeller/varianter.
Jag har och har haft Tone Wicker, NYC BM, Little BM och har nyligen byggt en BYOC Large Beaver (klon på Triangle BM).
â€Â

Author:  spufuz [ 01 Feb 2011, 09:42 ]
Post subject: 

Nja, jag har haft en nytillverkad Big muff och gjort en klon på en Rams Head Big muff.
Båda påminner ju om varann men det är något jag aldrig blir kompis med när det gäller BM.
Jag gillar mycket mellanregister i ljudet och vill gärna stacka nån EQ eller TS-liknande pedal framför.

Author:  Shoegazers Anonymous [ 01 Feb 2011, 09:43 ]
Post subject: 

[quote="Goran"]

Big Muff Pi (BM) är en legendarisk pedal och en pedal som används som referens, liksom Fuzz Face.
Finns och har funnits i olika modeller/varianter.
Jag har och har haft Tone Wicker, NYC BM, Little BM och har nyligen byggt en BYOC Large Beaver (klon på Triangle BM).
â€Â

Author:  FenderBender [ 01 Feb 2011, 09:48 ]
Post subject: 

Oj, Big Muff har jag inte använt på en hiskelig massa år. Den kändes lite "passsé" när jag la den till handlingarna. Men idag har jag tvingats inse att många av de ljud jag eftersträvar fanns att få genom BM. Hatkärlek är ett starkt ord, men nog är man rätt kluven. Å andra sidan är man också rätt många år äldre. Så minnet kan svikta en del. [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

Author:  lillefar [ 01 Feb 2011, 15:52 ]
Post subject: 

FenderBender wrote:

Oj, Big Muff har jag inte använt på en hiskelig massa år. Den kändes lite "passsé" när jag la den till handlingarna. Men idag har jag tvingats inse att många av de ljud jag eftersträvar fanns att få genom BM. Hatkärlek är ett starkt ord, men nog är man rätt kluven. Å andra sidan är man också rätt många år äldre. Så minnet kan svikta en del. [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">


BM är bara en mognadsfas ungefär som att separera från mamma björn och hitta själv i blåbärsskogen [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

Author:  FenderBender [ 01 Feb 2011, 15:54 ]
Post subject: 

lillefar wrote:

FenderBender wrote:

Oj, Big Muff har jag inte använt på en hiskelig massa år. Den kändes lite "passsé" när jag la den till handlingarna. Men idag har jag tvingats inse att många av de ljud jag eftersträvar fanns att få genom BM. Hatkärlek är ett starkt ord, men nog är man rätt kluven. Å andra sidan är man också rätt många år äldre. Så minnet kan svikta en del. [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">


BM är bara en mognadsfas ungefär som att separera från mamma björn och hitta själv i blåbärsskogen [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

Haha, jag tror nog ändå det är en minnesfråga snarare än en mognadsfråga. [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

Author:  batlash [ 01 Feb 2011, 18:18 ]
Post subject: 

spufuz wrote:

Nja, jag har haft en nytillverkad Big muff och gjort en klon på en Rams Head Big muff.
Båda påminner ju om varann men det är något jag aldrig blir kompis med när det gäller BM.
Jag gillar mycket mellanregister i ljudet och vill gärna stacka nån EQ eller TS-liknande pedal framför.

En Muff med midratt? Blackout Effectors Musket Fuzz är svaret. Den har dessutom en ratt som klipper basgröt (om man vill).

Author:  drop A [ 01 Feb 2011, 22:59 ]
Post subject: 

Quote:
En Muff med midratt? Blackout Effectors Musket Fuzz är svaret. Den har dessutom en ratt som klipper basgröt (om man vill).


+1 på den! Letade länge tills jag hittade min Musket. Har allt göttigt från BM plus lika mycket till.

Author:  glassfinger [ 02 Feb 2011, 12:40 ]
Post subject: 

Man behöver väl inte ha nån specifik pedal för att kalla pedal-freak eg? Däremot behöver man ju ha lite koll på skillnaderna mellan de vanligaste pedalerna. De flesta pedalnördarna är ju overdrivejunkies och fuzzkonässörerna kommer väl tätt därefter.

Author:  Mappa [ 02 Feb 2011, 20:12 ]
Post subject: 

Göran, du vet såklart att Big Muffen e ett måste[:p]

Author:  lasse svaj [ 02 Feb 2011, 21:49 ]
Post subject: 

Troligen inte.
Men varför chansa?

Author:  lillefar [ 02 Feb 2011, 23:28 ]
Post subject: 

lasse svaj wrote:

Troligen inte.
Men varför chansa?


Man kan ha för få pedaler men aldrig för många [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

Author:  arinihsd [ 03 Feb 2011, 04:10 ]
Post subject: 

Pedaler eller inte.?!.
Idag lyssnade jag på Nugent med Jazzgitarren och Rory Gallagher.
Jag gillar allt. Men pedaler, de kanske gillar sina stärkare.

Nugent är min självklarhet. Hans Gibbor har kort hals och det gillar jag. Men Gallagher, javisst ljudet, men en strata?

Och använde de pedaler. Rory G kan inte svara och Nugent gjorde säkert som han ville varje dag.

Ja, man kanske måste prova en Big Muff för att vara säker på antingen eller. Och vad vill Du egentligen ha för ljud?

/Roger

Author:  Steven [ 03 Feb 2011, 10:15 ]
Post subject: 

Hoppas inte det för jag har aldrig gillat dom fuzzarna.

http://www.myspace.com/h2band

Author:  stardust [ 05 Feb 2011, 14:19 ]
Post subject: 

arinihsd wrote:

Pedaler eller inte.?!.
Idag lyssnade jag på Nugent med Jazzgitarren och Rory Gallagher.
Jag gillar allt. Men pedaler, de kanske gillar sina stärkare.

Nugent är min självklarhet. Hans Gibbor har kort hals och det gillar jag. Men Gallagher, javisst ljudet, men en strata?

Och använde de pedaler. Rory G kan inte svara och Nugent gjorde säkert som han ville varje dag.

Ja, man kanske måste prova en Big Muff för att vara säker på antingen eller. Och vad vill Du egentligen ha för ljud?

/Roger

Rory använde enligt vad jag läst en Treble booster (troligen en rangemaster).

http://www.edmusikfix.n.nu/

Author:  we_made_wor_history [ 06 Feb 2011, 12:40 ]
Post subject: 

jag har en gammal original big muff(rams head-versionen).
har aldrig haft nån annan big muff men tycker den här låter
väldigt bra..

kul med den där big muff klonen som hette typ "Mayonaise" och
hade texten i Smashing Pumpkins typsnitt ifrån Siamese Dream-eran.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Author:  Mags [ 09 Feb 2011, 14:31 ]
Post subject: 

Quote:
kul med den där big muff klonen som hette typ "Mayonaise" och
hade texten i Smashing Pumpkins typsnitt ifrån Siamese Dream-eran.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

"Creamy Dreamer". Har haft en, med trälåda och allt. Brutal pedal. Idiotiskt nog sålde jag den. Var i och för sig fattig student på den tiden.

Author:  boozter [ 10 Feb 2011, 23:24 ]
Post subject: 

we_made_wor_history wrote:

jag har en gammal original big muff(rams head-versionen).
har aldrig haft nån annan big muff men tycker den här låter
väldigt bra..

kul med den där big muff klonen som hette typ "Mayonaise" och
hade texten i Smashing Pumpkins typsnitt ifrån Siamese Dream-eran.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


Skreddy Mayo! Jag har en sådan och de låter väldigt bra.

Image
http://www.anakronfilm.se

Author:  we_made_wor_history [ 11 Feb 2011, 02:30 ]
Post subject: 

Mags wrote:

Quote:
kul med den där big muff klonen som hette typ "Mayonaise" och
hade texten i Smashing Pumpkins typsnitt ifrån Siamese Dream-eran.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

"Creamy Dreamer". Har haft en, med trälåda och allt. Brutal pedal. Idiotiskt nog sålde jag den. Var i och för sig fattig student på den tiden.


nej Creamy Dreamer är en annan Big Muff-klon.
den använde dom på Machina-turnéerna om jag inte minns fel.

Mayonaise var den större och ovanligare versionen av
Skreddy Mayo fatttade jag det som..

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/