| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Pedaler som dyker upp på begagnatmarknaden ofta? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=52631 |
Page 1 of 1 |
| Author: | hemligkillelol [ 03 Feb 2011, 20:24 ] |
| Post subject: | Pedaler som dyker upp på begagnatmarknaden ofta? |
Är det bara jag eller ser man ofta annonser där folk vill kränga T.Rex och TC Electronics-pedaler? Jag har inte testat något av märkena, så jag har ingen erfarenhet av dem. Är det bara jag som tänkt på detta? En möjlighet är ju att dessa pedaler saknar den "status" som t.ex Boss MIJ och diverse finare botiquepedaler har? |
|
| Author: | Robert [ 03 Feb 2011, 22:35 ] |
| Post subject: | |
Tror att det bara är du |
|
| Author: | lillefar [ 03 Feb 2011, 23:50 ] |
| Post subject: | |
TC där är det inget snack att de ligger i topp när det gäller kvalitet och hur det låter! T-rex gör också bra grejer men dessa två märken är ibland samma pedal! De säljer också väldigt mycket pedaler så jag skulle säga tvärt om att det säljs ganska lite med tanke på hur många som är i omlopp. "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
| Author: | Renegade [ 03 Feb 2011, 23:55 ] |
| Post subject: | |
T-Rex är bra men var kanske lite hypade för några år sedan. TC är väl klassiker. /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards |
|
| Author: | Goran [ 04 Feb 2011, 08:00 ] |
| Post subject: | |
Allmänt sett så har det dykt upp mer och mer exklusiva pedaler och begagnatmarknaden för dem har ökat markant. Och det är bra, som köpare kan man testa det man vill till ett lägre pris och sälja vidare till ungefär samma pris om man inte vill behålla. Jag tycker det visar sig i att det blir färre och färre begagnade Boss-pedaler som säljs, om man jämför hur det var för några år sen. Det tror jag dels beror på att det säljs färre och dels att man behåller eftersom andrahandsvärdet sjunkit så pass att man lika gärna kan behålla. Detta gäller inte vintage och andra eftertraktade Boss. Och hur ofta ser man Behringer pedaler till salu? Får man en hundring för dem så är det liksom inte lönt att försöka sälja. |
|
| Author: | Mappa [ 04 Feb 2011, 20:45 ] |
| Post subject: | |
Musikbörsen i Malmö har ett gäng T-Rex demo pedaler som säljs ut nu... |
|
| Author: | Dava [ 05 Feb 2011, 17:28 ] |
| Post subject: | |
Håller inte med att T-rex är sådär jättevanliga ändå, eller? Är själv ute efter en Möller men har inte sett nån på länge... --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 |
|
| Author: | rejjo [ 05 Feb 2011, 20:52 ] |
| Post subject: | |
Dava wrote: Håller inte med att T-rex är sådär jättevanliga ändå, eller? Är själv ute efter en Möller men har inte sett nån på länge... --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 Kan ju tipsa dig att om du är ute efter en möller pågrund av "mix-funktionen", är det EGENTLIGEN en Noc3 Pure Drive du är ute efter [:)]. Jädrar vad bra den funkar till det.. http://noc3effects.com/pure-drive/ / Calle |
|
| Author: | Dava [ 07 Feb 2011, 19:56 ] |
| Post subject: | |
Quote: Kan ju tipsa dig att om du är ute efter en möller pågrund av "mix-funktionen", är det EGENTLIGEN en Noc3 Pure Drive du är ute efter . Jädrar vad bra den funkar till det.. Haha okej! Då vet jag --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 08 Feb 2011, 10:45 ] |
| Post subject: | |
Man har filter beroende på vad man vill se. Själv tyckte jag att det var en jädra massa Xotic pedaler ute för ett tag sedan, bla EP Booster. |
|
| Author: | rejjo [ 08 Feb 2011, 11:55 ] |
| Post subject: | |
Dava wrote: Quote: Kan ju tipsa dig att om du är ute efter en möller pågrund av "mix-funktionen", är det EGENTLIGEN en Noc3 Pure Drive du är ute efter . Jädrar vad bra den funkar till det.. Haha okej! Då vet jag --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 Nej Möllern går ju upp lite i pris pågrund av boost-funktionen. Pure Drive fanns också med boostknapp innan men den modellen har slutat tillverkas så det blir till att leta begagnat då. En ny kan du nog komma undan med en 1400 kr från staterna om du slipper tullen. (http://www.fattoneguitars.com/NOC3_Effe ... /noc02.htm) Annars dyker de upp till salu här på bojen lite då och då.. / Calle |
|
| Author: | spindeln [ 08 Feb 2011, 12:16 ] |
| Post subject: | |
t rex är väl till salu för att dom ofta är menlösa och alla tröttnar på dom __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila ! |
|
| Author: | glassfinger [ 08 Feb 2011, 12:40 ] |
| Post subject: | |
Hypen på T-Rex gör att det finns ganska många i omlopp. Möllern och Mudhoney är keepers för mig. När det gäller TC så brukar deras multifx vara vanligare än enskilda pedaler. |
|
| Author: | Magic [ 11 Feb 2011, 09:28 ] |
| Post subject: | |
Tycker alltid att det är beklämmande att se alla dessa boutique-tjosanhejsan-pedaler som enligt säljaren ska vara "pedalen som räddar ditt liv och du aldrig kan leva utan". Skulle aldrig sälja en sån pedal. Tänk om man skulle behöva livräddning nån gång? Säljer man för att man var så korkad att man gick på hypen? Det finns alltid en ny hype bakom nästa hörn som du får betala hutlöst mycket pengar för och ha två års väntetid för, för några trissor, några motstånd och några kondingar... http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters I´ve paid my dues I've got the right to play the blues. |
|
| Author: | AMI [ 11 Feb 2011, 12:44 ] |
| Post subject: | |
Tycker inte att det går att sätta ett likhetstecken mellan hur bra en pedal är och hur ofta den går att köpa begagnat. Några av de som man ser oftast är Ibanez TS-varianter: TS9, TS808, TS10 osv. De är också några av de mest använda pedalerna, och finns på massor av pedalbord hos såväl amatörer som proffs. Det finns naturligtvis en tendens att följa den senaste hypen förenat med en viss snobbism bland pedalköpare, såväl som inom andra områden. Detta gör jag mig själv skydig till då och då. Erkänner gärna att jag hellre har en exklusiv boutiquepedal än en Boss på pedalbordet. Däremot betalar jag sällan, enligt min egen måttstock, hutlösa priser för de pedaler jag köper. Gjorde en snabb, och högst ovetenskaplig undersökning av hur mycket begagnade pedaler kostar genom att ta de pedaler som vid ett visst tillfälle fanns till salu på första sidan under säljdelen här på BOJen som underlag. Det var 36st med en spännvidd i pris från 400-3000kr. Snittpriset låg på 1240kr och 64% av pedalerna fanns i intervallet 750-1700kr. Som jämförelse kollade jag upp priser på Bosspedaler (enkelvarianterna) hos tysken. Här låg priserna mellan 430-1670kr, nya iofs. Ovetenskaplig som sagt, men ändå en liten bekräftelse på att det sällan är hutlösa summor vi lägger ner på varje enskild pedal, sammantaget däremot...[:I][B)]
|
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|