| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Får inte till det med volympedalen http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=52885 |
Page 1 of 1 |
| Author: | iggle [ 08 Feb 2011, 16:48 ] |
| Post subject: | Får inte till det med volympedalen |
Tjenna Har tidigare inte haft nån loop i stärkaren utan kört min Boss volympedal innan stärkaren. Men nu så har ja en Engl screamer med fx loop och kopplade in den där. Grejen är att jag tycker att den inte fadar volymen utan det e mer pang på. Har ja kopplat fel eller där e nått vajsing me fxloopen eller min volympedal. Pedalen e den där stora aset i metall. |
|
| Author: | SED [ 08 Feb 2011, 23:13 ] |
| Post subject: | |
Jag kan tänka mig att det sitter en 250k pot i din volympedal och att det skulle låta bättre i loopen om det var en 25k pot istället. Boss och även Ernie Ball säljer volympedaler med olika värden på potarna lämpliga för olika ändamål. Jag är inte säker på detta men en rimlig (eller orimlig) förklaring. Daniel |
|
| Author: | iggle [ 09 Feb 2011, 08:59 ] |
| Post subject: | |
hmm ok ska kolla exakt vilken jag har... Ser att det finns en FV-500H ( den ja tror att ja har) som är en mono pedal å sen en 500L som är en stereo pedal men low impedance. Man kanske skulle skaffat en sådan ist. Ernieballarna e lite för dyra tycker jag. |
|
| Author: | frans [ 09 Feb 2011, 12:04 ] |
| Post subject: | |
jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen? |
|
| Author: | iggle [ 09 Feb 2011, 12:11 ] |
| Post subject: | |
Tror inte det är det på den jag har. Ända där är e en pot där man kan ställa minsta volymen. Tex om man inte vill det ska va helt tyst i min läget. Har googlat lite och vekrar så att det är en 25k:are ja ska ha. Får behålla 250k mellan gitarr å stärkare å en 25k i loopen bara för att ja kan [8D] |
|
| Author: | iggle [ 09 Feb 2011, 12:18 ] |
| Post subject: | |
Vilken EB e det du har.. finns u en uppsjö av olika varianter? Hade ju varit gött me lite extra möjligheter men de jag såg va rätt dyra. Bossen e ja annars nöjd med. stor å bra å funkar bra å trampa på med skor frans wrote: jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen? |
|
| Author: | svanangen [ 09 Feb 2011, 12:21 ] |
| Post subject: | |
Om du har volympedalen i loopen eller efter någon typ av buffer så ska du definitivt ha en 500L. musik: http://www.myspace.com/peppermintville |
|
| Author: | iggle [ 09 Feb 2011, 14:06 ] |
| Post subject: | |
Ja man blir lite lurad när man inte har så stor koll. På de ställen ja läst så står det att 250k e till gitarr å 25k till keyboard.[:I] aja man lär sig nått varje dag. Tackar så mkt för allas svar. blir väll å beställa en 500L från tysken |
|
| Author: | magnus [ 09 Feb 2011, 20:33 ] |
| Post subject: | |
Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen. Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen. |
|
| Author: | iggle [ 10 Feb 2011, 08:47 ] |
| Post subject: | |
Jo det har jag förståt. skillnaden beroende på vart man har den Hade som sagt ingen fx loop på den förra stärkaren och där blev det som du säger precis som om man sänker på själva gitarren. Därför vill jag ha den i loopen för att jag vill inte plocka bort nån gain när jag sänker. Men jag ska se om nån har en 25k å testa innan jag köper. Känns overkill med två volympedaler. Hur funkar en 250k som expression pedal? Eller det ska va en 25k till de å? magnus wrote: Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen. Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen. |
|
| Author: | Mrcool [ 11 Feb 2011, 10:38 ] |
| Post subject: | |
Ursäkta men kunnde inte låta bli. Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> |
|
| Author: | iggle [ 11 Feb 2011, 10:56 ] |
| Post subject: | |
Skojjare där [:D] Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli. Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> |
|
| Author: | magnus [ 11 Feb 2011, 13:54 ] |
| Post subject: | |
Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli. Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I] |
|
| Author: | iggle [ 11 Feb 2011, 14:27 ] |
| Post subject: | |
Du skulle sett minen på frugan när ja sa att ja har sålt en metall muff [:D] magnus wrote: Mrcool wrote: Ursäkta men kunnde inte låta bli. Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I] |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|