View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:02

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Strymon! 
Author Message

Post Strymon!
Har en svaghet för Fulltone, men Strymon!!! Bra skit det. Har jättegas på typ alla deras grejer. Men just nu är det nog OB.1 compressorn som det lutar åt. Har en clean boost inbyggd i samma pedal. Lät bra som fan och mycket användbar. Precis lagom mycket kompressor och precis som jag vill att den ska låta.

Deras El Capistan (eller nåt sånt) som simulerar ett tape-echo var det bästa jag hört. Har bara hört ljudklipp på den, men där går det verkligen att få till precis vad man vill. Det fina med den är att det går att koppla till en extra-pedal kallad favourite som återkallar ens favoritinställning med ett enkelt fottryck. Kan behövas med alla funktioner...

En ny pedal verkar vara på väg som simulerar ett leslie perfekt.

Kan bara rekommendera deras hemsida som var mycket trevligt och lätt. Bra ljudklipp och info.

Tyvärr kommer detta att bli en dyr upptäckt för egen del...[;)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

08 Feb 2011, 21:07
Profile WWW

Ja, och det nya TimeLine-delayet ser ut att kunna bli den Heliga Graalen av delay [:p]

09 Feb 2011, 11:56
Profile

Jag lyssnade på El Capistan häromdagen på Styrmons hemsida; och det enda man kan säga är-Fy fan vad bra det lät.

Jag har som du en liten förkärlek till Fulltone, även om Mike Fuller verkar vara lite smått mysko. Har suktat efter ett TTE ett bra tag, men Styrmons El Capistan verkar kunna göra jobbet minst lika bra!

<hr noshade size="1">
<center><font size="1">If music got to free your mind
Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>

09 Feb 2011, 14:33
Profile ICQ YIM WWW

Ja, och det nya TimeLine-delayet ser ut att kunna bli den Heliga Graalen av delay [:p]

Japps!!! Där har man en riktig GAS!

http://www.myspace.com/h2band

09 Feb 2011, 17:32
Profile

Strymon El Capistan är en mycket bra delaypedal.
Synd bara att man inte kan spara fler presets för det finns nästan för många rattar och varje ratt har dubbla funktioner.
Det tråkiga med dem är att de kräver ganska mycket ström (förutom compressorn). Med en VL PP2+ kan man driva två strymonpedaler endast.

09 Feb 2011, 17:35
Profile

Ja tycker den är för rörig och plåttrig
i utförande och då kan man inte spara presents ens..

iof låter den ju bra!

http://www.remingtonsteele.se

09 Feb 2011, 17:55
Profile ICQ WWW

El Capistan låter skitbra, bättre bandekosimulator finns nog inte i pedalform i alla fall. Hade min i två veckor och njöt när jag spelade för mig själv- den skapar ljudlandskap och skimmer till din ton, efterklangen är makalös.

Däremot, hävdar jag, spelar du tillsammans med andra så försvinner det mesta av det som gör El Cap så unik- jag menar, man hör knappast den fnurriga efterklangen i en bandsituation med trummis och annan gitarrist. Sen tycker jag den var otroligt bökig att ratta, de dubbla funktionsrattarna ställde till det rejält.

I studio tror jag den funkar mycket bättre, men inte som livepedal för mig i alla fall.

Deras nya delay verkar mer vettigt, men nån jätteGAS har jag inte där i alla fall. Choruset lär vara bra, men imponerar inte på de klipp som finns och jag har inte testat det själv.

Monk, dags att byta strömburk! Min Chameleon kan driva 5 Strymon-pedaler (300mA isolerat per jack).

Matte

mslcases@gmail.com

09 Feb 2011, 21:53
Profile

Jag använder ett Pedaltrain bord och till det passar VL PP2+ bättre i och med att man kan montera den direkt med de skenor som följer med bordet. Har inte testat just din variant på Fueltank men efter fiaskot med Fueltank Classic är jag inte så sugen på att testa igen.
Jag antar att T-Rex har valt isolerade utgångar den här gången för Classic är en riktig brusmaskin.

09 Feb 2011, 22:18
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]