| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Batteri och extern ström samtidigt? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=52892 |
Page 1 of 1 |
| Author: | rejjo [ 08 Feb 2011, 19:27 ] |
| Post subject: | Batteri och extern ström samtidigt? |
Hur ligger det till med att köra pedaler på ström via strömjacket, och samtidigt ha ett batteri i, kan det vara skadligt för pedalen på något sätt? Eller "bypassas" batteriet generellt så fort strömadaptern är ikopplad? Är det olika från pedal till pedal? Någon som har lite kunskap att dela med sig av? [:)] / Calle |
|
| Author: | abergh [ 08 Feb 2011, 19:48 ] |
| Post subject: | |
Normalt så bypassas batteriet när du kopplar in en kontakt i eliminatoruttaget. Du kan testa det genom att ha ett batteri i pedalen men ha eliminatorn inkopplad. Låt pedalen vara påslagen så att LED:en lyser. Dra sedan ur eliminatorkontakten, men låt gitarrkablarna sitta kvar. Då ska det slockna om eliminatorkontakten är brytande (dvs. batteriet är bypassat). Jag tror inte jag har haft en pedal som inte fungerat så. Möjligen kan gamla pedaler vara annorlunda, särskilt de med en 3,5 mm teleplugg. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | Goran [ 09 Feb 2011, 09:56 ] |
| Post subject: | |
Glöm bara inte att du har batteri i, när de blir gamla läcker de flesta, zink-batterier kan bli en smärre katastrof. |
|
| Author: | FenderBender [ 09 Feb 2011, 09:59 ] |
| Post subject: | |
Det ska som sagt bypassa, men vis av många "kvarglömda" batterier i olika pedaler - och "mögel-ärgan" som uppstår efter ett tag så plockar jag alltid bort batterierna när jag använder eliminator. Ett slags efterlevandeskydd... [:o)] <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
|
| Author: | rejjo [ 09 Feb 2011, 21:01 ] |
| Post subject: | |
Goran wrote: Glöm bara inte att du har batteri i, när de blir gamla läcker de flesta, zink-batterier kan bli en smärre katastrof. Okej men hur gamla snackar vi då? Man borde väl klara sig om man byter en gång om året typ i alla fall? / Calle |
|
| Author: | abergh [ 10 Feb 2011, 15:15 ] |
| Post subject: | |
Quote: Okej men hur gamla snackar vi då? Man borde väl klara sig om man byter en gång om året typ i alla fall? Det borde inte vara några problem. Det krävs väl några år för att batteriet ska börja läcka. Jag misstänker att moderna batterier klarar sig ännu längre. *googlar lite* "Alkaline batteries also offer a much longer initial shelf life, typically three to five years, depending on battery size and quality." "disposable lithium batteries provide amazing typical initial shelf lives of ten years (and up to fifteen years for certain types)" Man ska också komma ihåg att den kemiska process som får batterier att läcka startar på allvar först när batteriet är urladdat. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | arinihsd [ 11 Feb 2011, 04:09 ] |
| Post subject: | |
Håller med fenderbender. Ta bort batterierna om du använder adapter. Men som lillefar skrev när jag köpte en Clean box: "Adptarar är en källa till mycket ont!" Ger adaptern verkligen likström? Du kan brum få från adapterns transformator och kanske något annat om du använder adapter isf batterier. Montera batterier om de används, annars ta bort dem. Å andra sidan har jag inte sett läckande batterier på minst 15 år. |
|
| Author: | clapton71 [ 11 Feb 2011, 08:21 ] |
| Post subject: | |
Jag har alltid batteri i mina pedaler, bara utifall strömkabeln skulle paja eller hoppa ur under en låt. Läckande batterier...njae, knappast om det inte gått typ 10 år och så länge har jag aldrig ägt en och samma pedal...[:I]. Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | abergh [ 11 Feb 2011, 09:26 ] |
| Post subject: | |
Nyligen skaffade jag det bästa av två världar. Jag köpte en sån här ![]() och en sån här ![]() allt från Kjell.com Batterihållaren får ersätta eliminatorn. Den levererar 9,6 volt och orkar driva ett gäng pedaler under många timmar. Så nu slipper jag brum och en eliminatorkabel. Man får dock fortfarande se upp med jordloopar. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 13 Feb 2011, 12:44 ] |
| Post subject: | |
abergh wrote: Nyligen skaffade jag det bästa av två världar. Jag köpte en sån här ![]() och en sån här ![]() allt från Kjell.com Batterihållaren får ersätta eliminatorn. Den levererar 9,6 volt och orkar driva ett gäng pedaler under många timmar. Så nu slipper jag brum och en eliminatorkabel. Man får dock fortfarande se upp med jordloopar. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ Smart lösning! Eller man kan skaffa sig lithium-jon-batterier för en spottstyver, se min tidigare tråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=47419 Med två såna batterier klarar jag t.o.m. att köra en Line6 D4 en hel kväll, förutom lite andra pedaler. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|