| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Köpråd delay http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53232 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Bbenderman [ 15 Feb 2011, 12:41 ] |
| Post subject: | Köpråd delay |
Hepp Är lite not upp to date när det gäller delay pedaler har länge kört med T-Rex Replica varit nöjd med tills nu när den börjat föra oväsen. Lånade en Eventide TimeFactor förra spelningen och den lät super bra. Jag använder delay till Rockabilly och country finns det fler kandidater ? Prylgalen |
|
| Author: | davidihse [ 15 Feb 2011, 18:44 ] |
| Post subject: | |
Till rockabilly och country gillar jag Carbon Copy. Gillar starkt slap back effekten. Replican är ju ruskigt bra, men ska man ha lite äldre ljud så Strymon El Capistan. Man som sagt carbon copyn är inte alls dum, och kan nog hittas till ett rimligt pris. myspace.com/slackervillezoo |
|
| Author: | Bbenderman [ 15 Feb 2011, 21:41 ] |
| Post subject: | |
Kanske så att Replican fortfarande är top of the line. Men blev nyfiken på Eventide TimeFactor är den helt enkelt inte nog bra för att hamna i finrummet? Men som alltid strävar jag efter det bästa. Prylgalen |
|
| Author: | Matt Helm [ 15 Feb 2011, 23:19 ] |
| Post subject: | |
Jag har en Carbon copy som ligger och skräpar om den skulle vara av intresse! |
|
| Author: | spindeln [ 15 Feb 2011, 23:52 ] |
| Post subject: | |
jag har en strymon el capistan helt ny oanvänd till salu __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila ! |
|
| Author: | clapton71 [ 16 Feb 2011, 01:06 ] |
| Post subject: | |
Hej B-G! Timefactor är väl ett grymt bra delay, helt klart ett av de bättre som finns i pedalform. Fråga dig själv om du behöver allt "det övriga" som den kan göra som inte finns i din Replica. Den är i mitt tycke ett av de delays som verkligen gifter sig med gitarrtonen och som smälter in bra i en ljudbild både på korta delaytider och längre. Är tap-tempo viktigt? Presets? Annars så är CC en mycket bra kandidat till korta slap-echon, El Capistan är helgrymt men också svårjobbat, gör sig bäst i studio. TC:s nya Flashback är jag mkt nyfiken på- de har en audio-tapping funktion som gör att du kan strumma in rytmen på strängarna och få delayet i rätt tempo således- skitbra funktion som också finns i Nova Delay. Om du driver din Replica med HB-burken du köpte av mig, så tror jag att det är där du hittar oljudet. Flera har rapporterat att just den burken efter en tid börjar uppvisa märkliga oljudsfenomen- kanske nåt att släppt/gett upp under skalet? Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | rejjo [ 16 Feb 2011, 01:06 ] |
| Post subject: | |
Det är väl bara att införskaffa en TimeFactor då? [;)] http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=53280 / Calle |
|
| Author: | Robert [ 16 Feb 2011, 01:50 ] |
| Post subject: | |
Maxon gör annars bra skit. |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 16 Feb 2011, 09:33 ] |
| Post subject: | |
Måste säga att T-rex billigare varitant som heter Reptile låter väldigt bra. Finns i en ny version med tap-tempo om man vill ha det. Själv gillar jag version 1 som i stället har en modulations-switch där tap-tempo switchen sitter på vers2. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | Hoffe [ 16 Feb 2011, 09:54 ] |
| Post subject: | |
Jag tror som Matte att ny TC Flashback kommer att vara en hit. kanon review i senaste Guitarist och en mängd schyssta funktioner i en liten låda. http://www.tcelectronic.com/flashback.asp Annars är det ju inte fel med analogt, har ett Maxon AD-999 till salu under pedaler säljes;) /Thomas |
|
| Author: | Bbenderman [ 16 Feb 2011, 18:19 ] |
| Post subject: | |
Hittade inte nämnda Tc pedalen på ebay men ägde ett TC Electronic innan jag köpte Replican av dig Hoffe. Och var inte så nöjd med den. Någon som vet vad det här är ? http://cgi.ebay.com/STRYMON-EL-CAPISTAN ... 2772wt_982 Prylgalen |
|
| Author: | snutstrut [ 16 Feb 2011, 19:25 ] |
| Post subject: | |
Bbenderman wrote: Läste du inte svaren i tråden? |
|
| Author: | lillefar [ 16 Feb 2011, 19:40 ] |
| Post subject: | |
Beror ju lite på vad du vill uppnå med ett delay men det är mycket mojotalk när det kommer till delay och naturligvis prisnivån styr vad man får för pengarna. För 5-700 får du ett begad Ibanez DE-7 som slår allt i den prisklassen. För 1200:- får du en MXR Carbon copy begad och inget finns i närheten för dom pengarna. Strax under 2000:-klassen är Wampler Faux echo rätt ensam på tronen. För 2500:- så finns ju TC electronic som är svårlagen oavsett hur mycket botique pedaler man än halar fram. I prisklassen 3000:- då lönar det sig helt klart att satsa på en rackbaserad enhet som är ljusår bättre än nån pedal. Det främsta skälet att köpa ett delay är dock med öronen. "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
| Author: | Cajun_Moon [ 16 Feb 2011, 19:42 ] |
| Post subject: | |
Tjena, Har du möjligt skall du testa en Lovepedal echo baby Var beredd på att skruva och tweaka dom interna pottarna bara. Jag höll på att bli vansinig innan jag fick till det. Men när du hittat rätt så styr du all deley med en ratt... mycket praktiskt i livesituationer. |
|
| Author: | nilo [ 16 Feb 2011, 20:08 ] |
| Post subject: | |
clapton71 wrote: Hej B-G! Timefactor är väl ett grymt bra delay, helt klart ett av de bättre som finns i pedalform. Fråga dig själv om du behöver allt "det övriga" som den kan göra som inte finns i din Replica. Den är i mitt tycke ett av de delays som verkligen gifter sig med gitarrtonen och som smälter in bra i en ljudbild både på korta delaytider och längre. Är tap-tempo viktigt? Presets? Annars så är CC en mycket bra kandidat till korta slap-echon, El Capistan är helgrymt men också svårjobbat, gör sig bäst i studio. TC:s nya Flashback är jag mkt nyfiken på- de har en<font color="red"> audio-tapping funktion som gör att du kan strumma in rytmen på strängarna och få delayet i rätt tempo</font id="red"> således- skitbra funktion som också finns i Nova Delay. Om du driver din Replica med HB-burken du köpte av mig, så tror jag att det är där du hittar oljudet. Flera har rapporterat att just den burken efter en tid börjar uppvisa märkliga oljudsfenomen- kanske nåt att släppt/gett upp under skalet? Matte mslcases@gmail.com Finns på Nova repeatern också. "III Sides to every story". |
|
| Author: | Fetbob [ 16 Feb 2011, 21:16 ] |
| Post subject: | |
Zeta55 här på bojen bygger ett mycket välljudande analogt delay; Unicorn. Klart värt att kolla upp! - När Tore Skogman var här räckte det med en stol - |
|
| Author: | Mappa [ 18 Feb 2011, 21:55 ] |
| Post subject: | |
MXRs Carbon Copy eller Carl Martins Delayla...Låter gött! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|