| Author |
Message |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
 Shysstaste Vintage Wah Wah´´n?
Halloj!
Om man vill ha den det mest autentiska 60-tals Vox wah wah soundet, typ hendrix, vilken wah ska man välja av de nytillverkade? RMC Picture, Fulltone Clyde? eller kanske någon annan? Någon som testat och vet för och nackdelar etc.?
Mvh Jonas
|
| 15 Feb 2011, 13:22 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Jag har en Cry Baby där allt innankråm är ersatt av en mod-sats som konstruerats av Roger Mayer, alltså Jimi´s pedal-guru, och den låter för j-vla bra. Har haft en original sent 60-tal silvergrå Vox tidigare men om minnet inte sviker mig helt är Mayers variant klart bättre. Kostar runt 1000:- inkl montering hos Paul Guy (om den som sålde till mig hade rätt för sig). Man kan göra det själv naturligtvis, såvida man är hyfsat händig med lödkolven.
|
| 15 Feb 2011, 13:34 |
|
 |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
Goran wrote: Jag har en Cry Baby där allt innankråm är ersatt av en mod-sats som konstruerats av Roger Mayer, alltså Jimi´s pedal-guru, och den låter för j-vla bra. Har haft en original sent 60-tal silvergrå Vox tidigare men om minnet inte sviker mig helt är Mayers variant klart bättre. Kostar runt 1000:- inkl montering hos Paul Guy (om den som sålde till mig hade rätt för sig). Man kan göra det själv naturligtvis, såvida man är hyfsat händig med lödkolven.
Hej Goran, tack för svar! Kanske skulle jag kunna ersätta inkråmet i min gamla, redan söndermoddade, crybaby. RM pedaler har tyvärr inte imponerat på mej förut men det betyder ju iofs inte att hans wah skulle kunna vara kungen av wah-pedaler, har aldrig provat dem! Mvh Jonas
|
| 15 Feb 2011, 13:49 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
J.H. wrote: Goran wrote: Jag har en Cry Baby där allt innankråm är ersatt av en mod-sats som konstruerats av Roger Mayer, alltså Jimi´s pedal-guru, och den låter för j-vla bra. Har haft en original sent 60-tal silvergrå Vox tidigare men om minnet inte sviker mig helt är Mayers variant klart bättre. Kostar runt 1000:- inkl montering hos Paul Guy (om den som sålde till mig hade rätt för sig). Man kan göra det själv naturligtvis, såvida man är hyfsat händig med lödkolven.
Hej Goran, tack för svar! Kanske skulle jag kunna ersätta inkråmet i min gamla, redan söndermoddade, crybaby. RM pedaler har tyvärr inte imponerat på mej förut men det betyder ju iofs inte att hans wah skulle kunna vara kungen av wah-pedaler, har aldrig provat dem! Mvh Jonas Håller med dig om RM fuzzar o dyl, men hans wah-wah tycker jag har den där â€Â
|
| 15 Feb 2011, 14:00 |
|
 |
|
lundgren
Joined: 30 Dec 2009, 22:59 Posts: 41 Location:
|
Hello,var kan man köpa RM-modsats?
|
| 17 Feb 2011, 19:45 |
|
 |
|
kri
Joined: 01 Jan 2008, 18:34 Posts: 624 Location: Alingsås
|
lundgren wrote: Hello,var kan man köpa RM-modsats?
Tror inte dom säljs längre. (?) // Ulf
|
| 17 Feb 2011, 23:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har en riktigt gammal Crybaby som jag är väldigt nöjd med. Speciellt efter en ordentlig genomgång och service samt att den blev bypassad. Den har ett bra svep och levererar det typiska soundet. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Vill köpa ett 5-håls enlagers p-skydd till Tele. Gärna gulnat eller relic.</font id="size2">
|
| 17 Feb 2011, 23:11 |
|
 |
|
Robert
Joined: 19 Dec 2008, 23:22 Posts: 1890 Location: Göteborg
|
Fulltone Clyde låter grisigt bra, men man får vara beredd på att den har ett väldigt stort svep. Något som förvisso jag inte har något emot, men det passar inte alla
|
| 18 Feb 2011, 01:30 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
jag provade en gammal sån "Colorsound Wah Fuzz Straight" en gång som nog var den coolast låtande wah wahn jag testat.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 18 Feb 2011, 04:08 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
we_made_wor_history wrote: jag provade en gammal sån "Colorsound Wah Fuzz Straight" en gång som nog var den coolast låtande wah wahn jag testat.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
Colorsound wah-wah är mycket bra, långt svep bl a, och vad jag vet inte lika hutlöst dyra som gamla Vox.
|
| 18 Feb 2011, 07:56 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Är Teese helt ute eller? Har en Picture wah som jag är nöjd med.
|
| 18 Feb 2011, 08:29 |
|
 |
|
piotr770
Joined: 26 Oct 2009, 22:18 Posts: 252 Location:
|
Hallå! Om du är på jakt efter en wah som är ny, modern men gjord på gammalt vis så tycker jag du ska kolla in Area 51 eller Jam Pedals Wahcko. Jag gjorde själv en noggrann research och gick igenom en hel del demos som finns på nätet. Till slut så stod det mellan de ovanstående. Jag köpte en wahcko [:)], den slår allt.. http://area51tubeaudiodesigns.com/Merch ... ode=cat001http://www.jampedals.com/index.php?page=wahcko&hl=en_GB/Petter
|
| 18 Feb 2011, 18:29 |
|
 |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
Hej!
Tack för edra engagerade svar! Har själv en Budda som låter bra men på något sätt för mycket och för fett för att att få den där mer skira vintage-tonen som jag har tänkt mej. Trodde Teese Picture var svaret, kanske tror det fortfarande? eller, någon som jämfört den A/B med Fulltone........ Cool verkar den vara den där wahco oxå!
Mvh Jonas
|
| 19 Feb 2011, 09:46 |
|
 |
|
Mmannen
Joined: 12 Oct 2005, 15:29 Posts: 911 Location:
|
.
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:32, edited 1 time in total.
|
| 19 Feb 2011, 20:15 |
|
 |
|
Vibrolux
Joined: 19 Apr 2006, 17:22 Posts: 1092 Location: Göteborg
|
Tjena!
Jag sålde precis iväg min Picture wah, Fin wah wah men jag tyckte den var lite smal. Jag kör nu åter igen på min gamla coloursound som har ett bredare svep, vilket jag föredrar. Synd att du inte hojtade till tidigare för då hade du kunnat testa min. Coloursounden är vintage och är väl inte hundra bra i funktionen, den funkar inte lika bra bakåt som framåt, men man skulle hitta en nytillverkad wah med det svepet och soundet, fast med modern teknologi.
/T
|
| 20 Feb 2011, 03:01 |
|
 |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
Vibrolux wrote: Tjena!
Jag sålde precis iväg min Picture wah, Fin wah wah men jag tyckte den var lite smal. Jag kör nu åter igen på min gamla coloursound som har ett bredare svep, vilket jag föredrar. Synd att du inte hojtade till tidigare för då hade du kunnat testa min. Coloursounden är vintage och är väl inte hundra bra i funktionen, den funkar inte lika bra bakåt som framåt, men man skulle hitta en nytillverkad wah med det svepet och soundet, fast med modern teknologi.
/T
Var faktiskt sugen på att köpa din, såg annonsen. Nåväl tur/synd att den är såld, beror på hur man ser det, för plånboken eller riggen[;)].. Mvh Jonas
|
| 20 Feb 2011, 10:09 |
|
 |
|
Mmannen
Joined: 12 Oct 2005, 15:29 Posts: 911 Location:
|
.
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:33, edited 1 time in total.
|
| 21 Feb 2011, 14:47 |
|
 |
|
J.H.
Joined: 26 Jan 2008, 18:04 Posts: 310
|
Hej igen,
såg att Vibrolux gamla Picture Wah var ute på försäljning, la ett litet bud men säljaren ville inte släppa den för det, vilket jag iofs förstår. Har spelat ett tag med min Budwah nu i veckan och kommit fram till att den faktiskt är jäkligt bra(!), så jag lugnar mej nog ett tag till jag provat en som jag vet låter bättre vilket faktiskt kan ta sin tid misstänker jag[:)]
Mvh Jonas
|
| 27 Feb 2011, 18:59 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Zak Wylde Wah låtar grymt bra testa en sån snygg också. Har själv 2 stycken.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 02 Mar 2011, 13:28 |
|
 |
|
FillmoreEast
Joined: 24 May 2008, 20:25 Posts: 1156 Location:
|
Jag har alltid gillat ljudet i Dunlop Jimi Hendrix wah, Har aldrig ägt nån själv dock. Hade en gammal Colorsound ett tag, och den var ball, fast jag tycker att den sänkte signalen för mycket när man kickade in den. Just nu har jag bara en Cry Baby, den vanliga standrad modellen, och jag tycker att den duger bra till det lilla jag använder wah-wah. Skulle vilja testa en gammal DeArmond WEEPER dock!
|
| 06 Mar 2011, 19:59 |
|
 |
|
Mmannen
Joined: 12 Oct 2005, 15:29 Posts: 911 Location:
|
.
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:33, edited 1 time in total.
|
| 07 Mar 2011, 15:17 |
|
|