View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:13



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bygga en white noise-oscillator-pedal? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post Bygga en white noise-oscillator-pedal?
Har nån något tips på hur man kan bygga en självoscillerande pedal i miniformat? Den ska låta ungefär som ett självoscillerande analogt delay - white noise - och behöver endast ha en volymratt egentligen.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


15 Feb 2011, 17:16
Profile WWW

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Jag förstår inte riktigt vad du menar...
Vill man vara lustig kan man säga att du kan sätta en stompbox på en motor - då blir den självsvängande...
MEN:
En oscillator ger ifrån sig en "signal" allt från 0,0005Hz - till 100MHz. Du bestämmer frekvensen!!
Och är ENKEL att bygga.
1-10Hz = frekvensen i en "vibrato eller tremolokrets" (hur fort/sakta den pulserar)
20Hz-15000Hz Hörbart ljud.

b


16 Feb 2011, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Hmm, svårt att beskriva då jag inte själv vet hur det funkar. Men det jag är ute efter är det där ljudet som blir när ett analogt delay har repeats uppskruvat på max, samma ljud som ett gammalt bandecho kan åstakomma. Jag använder det rätt mycket som en bakomliggande matta i en del låtar med ett vanligt delay över det. Men det skulle vara skönt att kunna ha den grejen i en liten minipedal som inte gör något annat. En sorts whitenoise-generator.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


16 Feb 2011, 16:10
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2150
Location:
Post 
Är inte detta vad du letar efter?

http://skywave.hostcentric.com/deathbya ... ation.html


16 Feb 2011, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
white noise = Vitt brus som kännetecknas av att det innehåller alla frekvenser med samma energi (Wikipedia)

Du vill alltså ha en pedal som genererar alla frekvenser. här finns ett schema på en enkel sådan

http://lh4.ggpht.com/_FdGFE8NBDgc/S8SK1 ... iagram.jpg


http://technosains.com/WhiteNoiseGenerator.htm

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


18 Feb 2011, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2008, 16:19
Posts: 603
Location: Sundsvall
Post 
Mrcool wrote:

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


Vad bygger du för hobbyer? [;)][:D]


18 Feb 2011, 13:36
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Dava wrote:

Mrcool wrote:

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


Vad bygger du för hobbyer? [;)][:D]


Har inte noterat det tidigare men ja typ Hobby har jag byggt och kanske nästa blir en hobby 2

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


18 Feb 2011, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2008, 16:19
Posts: 603
Location: Sundsvall
Post 
Äh förlåt, kunde inte låta bli att kommentera särskrivningen... [:)]

---------------------------
- Köpes: Digitech Tsr 24


18 Feb 2011, 16:30
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 382
Location:
Post 
bättre sent än aldrg:
http://www.experimentalistsanonymous.com/board/index.php?topic=134

Har tänkt bygga en själv, med tilläggen lo-pass o high-pass, har bara inte orkat beställa delar än..

youtuba fenomenet! du kan såklart köra feedback genom en pedal eller en serie pedaler om du så vill! Många möjlgheter


07 Apr 2011, 06:45
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.