| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Bygga en white noise-oscillator-pedal? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53252 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 15 Feb 2011, 17:16 ] |
| Post subject: | Bygga en white noise-oscillator-pedal? |
Har nån något tips på hur man kan bygga en självoscillerande pedal i miniformat? Den ska låta ungefär som ett självoscillerande analogt delay - white noise - och behöver endast ha en volymratt egentligen. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | gammelnalle [ 16 Feb 2011, 13:35 ] |
| Post subject: | |
Jag förstår inte riktigt vad du menar... Vill man vara lustig kan man säga att du kan sätta en stompbox på en motor - då blir den självsvängande... MEN: En oscillator ger ifrån sig en "signal" allt från 0,0005Hz - till 100MHz. Du bestämmer frekvensen!! Och är ENKEL att bygga. 1-10Hz = frekvensen i en "vibrato eller tremolokrets" (hur fort/sakta den pulserar) 20Hz-15000Hz Hörbart ljud. b |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 16 Feb 2011, 16:10 ] |
| Post subject: | |
Hmm, svårt att beskriva då jag inte själv vet hur det funkar. Men det jag är ute efter är det där ljudet som blir när ett analogt delay har repeats uppskruvat på max, samma ljud som ett gammalt bandecho kan åstakomma. Jag använder det rätt mycket som en bakomliggande matta i en del låtar med ett vanligt delay över det. Men det skulle vara skönt att kunna ha den grejen i en liten minipedal som inte gör något annat. En sorts whitenoise-generator. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | snutstrut [ 16 Feb 2011, 16:35 ] |
| Post subject: | |
Är inte detta vad du letar efter? http://skywave.hostcentric.com/deathbya ... ation.html |
|
| Author: | Mrcool [ 18 Feb 2011, 12:49 ] |
| Post subject: | |
white noise = Vitt brus som kännetecknas av att det innehåller alla frekvenser med samma energi (Wikipedia) Du vill alltså ha en pedal som genererar alla frekvenser. här finns ett schema på en enkel sådan http://lh4.ggpht.com/_FdGFE8NBDgc/S8SK1 ... iagram.jpg http://technosains.com/WhiteNoiseGenerator.htm <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> |
|
| Author: | Dava [ 18 Feb 2011, 13:36 ] |
| Post subject: | |
Mrcool wrote: <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> Vad bygger du för hobbyer? [;)][:D] |
|
| Author: | Mrcool [ 18 Feb 2011, 13:42 ] |
| Post subject: | |
Dava wrote: Mrcool wrote: <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> Vad bygger du för hobbyer? [;)][:D] Har inte noterat det tidigare men ja typ Hobby har jag byggt och kanske nästa blir en hobby 2 <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> |
|
| Author: | Dava [ 18 Feb 2011, 16:30 ] |
| Post subject: | |
Äh förlåt, kunde inte låta bli att kommentera särskrivningen... [:)] --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 |
|
| Author: | sluscen [ 07 Apr 2011, 06:45 ] |
| Post subject: | |
bättre sent än aldrg: http://www.experimentalistsanonymous.com/board/index.php?topic=134 Har tänkt bygga en själv, med tilläggen lo-pass o high-pass, har bara inte orkat beställa delar än.. youtuba fenomenet! du kan såklart köra feedback genom en pedal eller en serie pedaler om du så vill! Många möjlgheter |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|