Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Tips på Bästa kompresorn...
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53443
Page 1 of 1

Author:  Hellvis [ 19 Feb 2011, 11:36 ]
Post subject:  Tips på Bästa kompresorn...

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Author:  Freppezon [ 19 Feb 2011, 12:10 ]
Post subject: 

Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.

Author:  lillefar [ 19 Feb 2011, 12:11 ]
Post subject: 

Cmatmods deluxe compressor om du vill ha grym kvalitet och transparans.

"Det är aldrig försent att ge upp"

Author:  Hellvis [ 19 Feb 2011, 12:24 ]
Post subject: 

Freppezon wrote:

Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.



Ja, det där lät så övertygande att det nog är lika bra att stänga tråden[^]. Man får väl prova en sån då, när löningen kommit...

Author:  Freppezon [ 19 Feb 2011, 12:48 ]
Post subject: 

Hellvis wrote:

Freppezon wrote:

Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.



Ja, det där lät så övertygande att det nog är lika bra att stänga tråden[^]. Man får väl prova en sån då, när löningen kommit...

Absolut!

Jag tycker moderatorn kan låsa tråden på en gång!
Alla andra kompressorer blir liksom överflödiga när
EGO kommer intågande in i ditt liv!

[;)]

Author:  Shoegazers Anonymous [ 19 Feb 2011, 18:50 ]
Post subject: 

Finns ju många att välja på... Jag har en "ny" Strymon OB.1 till salu om du vill köpa till schysst pris. Kom på att kompressor inte var min grej. Den distar inte och är transparant. Har inbyggd separat switchbar clean/trable/mid boost och är true bypass. Bor du i sthlm är det bara att komma förbi och testa.

Den är ansedd av många som den bästa kompressorn. Men allt som gäller ljud är ju högst personligt så det måste man avgöra själv.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  Hoffe [ 19 Feb 2011, 20:44 ]
Post subject: 

Du kommer kanske inte få helt objektiva svar här har jag en känsla av:)

Tror du dock har svårt att finna en mer transparent kompressor än Diamond's compressor.
Och + att den har ett otroligt bra eqdel.

/Thomas

Author:  Hellvis [ 20 Feb 2011, 09:41 ]
Post subject: 

Shoegazers Anonymous wrote:

Finns ju många att välja på... Jag har en "ny" Strymon OB.1 till salu om du vill köpa till schysst pris. Kom på att kompressor inte var min grej. Den distar inte och är transparant. Har inbyggd separat switchbar clean/trable/mid boost och är true bypass. Bor du i sthlm är det bara att komma förbi och testa.

Den är ansedd av många som den bästa kompressorn. Men allt som gäller ljud är ju högst personligt så det måste man avgöra själv.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

har googlat runt lite och sökt på era förslag men det lutar nog mot en wampler... Men vad pratar vi för pris på din strymon komp?

Author:  Jo E [ 20 Feb 2011, 11:02 ]
Post subject: 

Ja, svaren blir nog "personliga" då det är en smakfråga. skulle säga att en opto kompressor är för seg, mer vca stil för en snabbare "tjock" kompression.
Men tycke och smak är som baken delad.

Gillar Analogmans bicomp, med en Ross & Orange Squezzer själv.[8D]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem

Author:  Tux [ 04 Mar 2011, 12:49 ]
Post subject: 

Jag har byggt en BYOC 5knob kompressor som jag upplever som väldigt mångsidig.
Påminner starkt om wampler ego i upplägg och ljud.



Cogito ergo doleo...

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/