Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Varför Tantal???
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53469
Page 1 of 1

Author:  tokfan [ 19 Feb 2011, 18:14 ]
Post subject:  Varför Tantal???

Tjena!!
I de flesta overdrive pedaler sitter det tantal kondensatorer.
Vad är hemligheten med dom? kan man köra vanlig elektrolyt istället?
Vad är skillnaden?

Tjoflöjt!!

Author:  Lunsen [ 19 Feb 2011, 20:33 ]
Post subject: 

För att det ska va ett helvete att felsöka!

Author:  Tubis [ 19 Feb 2011, 22:25 ]
Post subject: 

Dom är väl änna mindre och får plats bättre....och så håller de längre....


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Author:  tokfan [ 20 Feb 2011, 02:43 ]
Post subject: 

Det funkar alltså med elektrolyt också?
Nu har jag suttit hela dagen å byggt tubescreamer.
Kopplade just in den. Det var tyst som i en norrlands-skog när jag kopplade in den. Vilken ångest!!!
Då är det bara att börja felsöka.
Några tips? Kanske är bäst att följa signalen med oscilloskop.
Måste ju va nån kass lödning, eller transistor som gått i stöpet kanske. HAHAHAHA!!! bra att jag skriver lite här. Kom just på att jag aldrig tryckte i OP-ampen i hållaren.
Påt igen bara!!
Hoppas hoppas hoppas!!!

Author:  tokfan [ 20 Feb 2011, 03:02 ]
Post subject: 

Skit!!

Author:  iggle [ 20 Feb 2011, 09:16 ]
Post subject: 

Har du fått sovit nått eller varit uppe hela natten å felsökt?
hur går det?

Author:  d95err [ 21 Feb 2011, 09:56 ]
Post subject: 

Elektrolyter är normalt polära (dvs de har en + och en - sida). Tantaler är bipolära (spelar ingen roll vilket håll man vänder dem).

1uF kondningen i en Tube Screamer måste (så vitt jag kan se) vara bipolär, eftersom signalen är refererad till Vref på båda sidor om den. En vanlig elektrolyt borde inte fungera där.

Däremot finns egentligen ingen anledning att koppla volymkontrollen till Vref istället för till jord. Kopplar man den till jord istället går det bra att köra en vanlig elektrolyt på 1uF-kondningen (- sidan mot volymkontrollen). Ljudet påverkas inte.

Det finns även bipolära elektrolyter, men det är lite mer ovanligt.

Erik R

Author:  Goran [ 21 Feb 2011, 10:07 ]
Post subject: 

d95err wrote:

Elektrolyter är normalt polära (dvs de har en + och en - sida). <font color="red">Tantaler är bipolära </font id="red"> (spelar ingen roll vilket håll man vänder dem).

1uF kondningen i en Tube Screamer måste (så vitt jag kan se) vara bipolär, eftersom signalen är refererad till Vref på båda sidor om den. En vanlig elektrolyt borde inte fungera där.

Däremot finns egentligen ingen anledning att koppla volymkontrollen till Vref istället för till jord. Kopplar man den till jord istället går det bra att köra en vanlig elektrolyt på 1uF-kondningen (- sidan mot volymkontrollen). Ljudet påverkas inte.

Det finns även bipolära elektrolyter, men det är lite mer ovanligt.

Erik R

Är tantaler bipolära? Inte alla i alla fall, för jag har använt tantaler vid pedalmoddning och de har varit polära.

Author:  d95err [ 21 Feb 2011, 11:45 ]
Post subject: 

Goran wrote:
Är tantaler bipolära? Inte alla i alla fall, för jag har använt tantaler vid pedalmoddning och de har varit polära.


Jag har definitivt använt dem som bipolära. Jag har för mig att de är märkta med polära markeringar, men att det inte spelar så stor roll (i alla fall inte jämfört med elektrolyter). Jag kan ha fel, eller så finns det både polära och bipolära tantaler.

1uF-kondningen i Tube Screamern ska vara bipolär, om man inte kopplar volymkontrollen till jord istället.

Erik R

Author:  Goran [ 21 Feb 2011, 11:54 ]
Post subject: 

d95err wrote:

Goran wrote:
Är tantaler bipolära? Inte alla i alla fall, för jag har använt tantaler vid pedalmoddning och de har varit polära.


Jag har definitivt använt dem som bipolära. Jag har för mig att de är märkta med polära markeringar, <font color="red">men att det inte spelar så stor roll </font id="red"> (i alla fall inte jämfört med elektrolyter). Jag kan ha fel, eller så finns det både polära och bipolära tantaler.

1uF-kondningen i Tube Screamern ska vara bipolär, om man inte kopplar volymkontrollen till jord istället.

Erik R

kan mycket väl vara så.

Author:  Goran [ 21 Feb 2011, 19:26 ]
Post subject: 

Kollat nu, tantal är polära och inte alls tåliga att vända fel. Den stora fördelen med dem är att de är små i förhållande till elektrolyter med samma värden.

Author:  tokfan [ 21 Feb 2011, 22:52 ]
Post subject: 

Ja jävlar det blev en hel natts mekande. Blev trött å gjorde ena dum-missen efter den andra. missat att sätta i opn, missat att löda dit en konding och slutligen glömma att koppla in strömaddaptern i väggen. Sen kastade jag in handduken. Jag har kört elektrolyt istället för tantal. Då ska jag alltså bara koppla level till jord?
hittade schemat på denna sida å började taffla fär nåt år sen. Nu är det dags att ta tag i det.

http://www.tonepad.com/getFileInfo.asp?id=81

- till volym på första kondensatorn. Den andra då?

tjoflöjt!

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/