| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Volymknuff - alternativ? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53574 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 21 Feb 2011, 10:49 ] |
| Post subject: | Volymknuff - alternativ? |
Saknar en volymhöjare på bordet som annars är rätt så komplett. Vill inte ha volympedal, men en clean boost eller något snyggt som knuffar till ljudet lite de få gånger jag kör solon. Vad finns det för bra alternativ som ni testat? Vill att ljudet ska vara oförvrängt, bara lite högre. Kompressor är inte heller vad jag söker då de brukar färga ljudet lite för mycket och lägga till eller drar bort något. Har spånat lite på en Fulltone Fatboost 3 eller en GT-500 som har en boostfunktion och då får man även en dist på köpet om man säger så. Den nyare versionen ska vara lite förbättrad, men jag har inte kunnat prova den. (den röda) Kanske en OCD som verkar vara populär, men ställd utan dist. Kanske något helt annat? True bypass är ett krav och hög kvalitet på såväl ljud som maskinellt. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | Goran [ 21 Feb 2011, 11:01 ] |
| Post subject: | |
Zvex Super Hard On (SHO) är kanon för detta, mycket enkel att bygga själv. Oerhört transparent men ger ett övertons-sprill som tilltalar mig mycket. Fat Boost har jag haft men den förpassades vidare när jag byggt SHO. Annars funkar väl en grafisk EQ-pedal OK. |
|
| Author: | jazzfromhell [ 21 Feb 2011, 11:04 ] |
| Post subject: | |
Flying Dragon http://www.lizardlegeffects.com/pedals/dragon.html EP Booster http://www.xotic.us/effects/ep_booster/ |
|
| Author: | Freppezon [ 21 Feb 2011, 11:07 ] |
| Post subject: | |
Kan väl komplettera ovanstående tips med att säga att det bör vara +20dB boost så det blir lite "liv i klyftan". [:D] Annars så passar vilken clean gain boost som helst bra. Se bara upp med Zvex effekter dom har en benägenhet att skapa lite mycket "splirr" i diskanten, och om man inte gillar det, (som undertecknad úberkraftig hifi-nörd med fötterna på jorden), rekommenderar jag inte Zvex boost. Men som alltid prova först du kanske gillar det! |
|
| Author: | Supastar [ 21 Feb 2011, 11:50 ] |
| Post subject: | |
Rekommenderar Suhr Koko boost. Du får utöver en cleanboost en midrangeboost och en otroligt bra buffer [:)] http://www.suhrguitars.com/effects/koko.aspx |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 21 Feb 2011, 22:12 ] |
| Post subject: | |
Har beställt en GT-500 nu som jag ska byta till mig mot kompressorn. Börjar där. Det är hur som helst en annan sorts distpedal än vad jag har och den kan nog bli ett bra komplement. Men boosters är kul så jag tackar för förslagen som kommer betas av vad det lider. För kul med pedaler helt enkelt.[:D] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | lillefar [ 22 Feb 2011, 01:12 ] |
| Post subject: | |
DOD FX 10 är det bästa jag testat och det är en hel del om du bara vill ha cleant men mer volym oförvrängt. Tror rätt många kan skriva under på det! "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
| Author: | 1331 [ 22 Feb 2011, 10:08 ] |
| Post subject: | |
DOD FX 10 är väldigt transparent. Xotic RC Booster, inte lika transparent men lägger till något snyggt till ljudet och gör det mer lättspelat. TC Electronic Booster/Distortion/linedriver, är transparent samt att man kan justera både bas och diskant. http://www.pigsinspace.se |
|
| Author: | benny hill [ 22 Feb 2011, 12:19 ] |
| Post subject: | |
Ett alternativ är att ha en EQ- eller boostpedal som man <i>sänker "] signalen något med för sitt kompljud. Sen har man alltså denna på hela tiden utom vid solo då man slår av den och signalen höjs då till normalnivå. Funkar kanske inte för alla men jag har gjort så vid några tillfällen när jag lånat stärkare. ____________ Kiss my ash |
|
| Author: | batlash [ 22 Feb 2011, 21:21 ] |
| Post subject: | |
En sleeper är Zoom Powerdrive som är klockren om man drar ned gain till 0. Den har både bas och diskantkontroll, vilket kan vara bra ... Dom är kanon och brukar säljas för en femhundring. |
|
| Author: | Overdriver [ 22 Feb 2011, 21:41 ] |
| Post subject: | |
Är sjukt nöjd med min MXR Boost/linedriver lägg den sist i pedalkedjan så lovar jag att du har solovolym så det räcker (om stärkaren har headroomså det räcker såklart[;)]) Hade en GT-500 innan och fick inge "fjong" i boosten som mxr:n får... men den kanske funkar för dig. http://www.myspace.com/thegoddamned |
|
| Author: | clapton71 [ 22 Feb 2011, 22:01 ] |
| Post subject: | |
batlash wrote: En sleeper är <font color="red">Zoom Powerdrive </font id="red">som är klockren om man drar ned gain till 0. Den har både bas och diskantkontroll, vilket kan vara bra ... Dom är kanon och brukar säljas för en femhundring. Host...host....fick nåt i halsen http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=53347 Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 22 Feb 2011, 23:28 ] |
| Post subject: | |
Overdriver wrote: Är sjukt nöjd med min MXR Boost/linedriver lägg den sist i pedalkedjan så lovar jag att du har solovolym så det räcker (om stärkaren har headroomså det räcker såklart[;)]) Hade en GT-500 innan och fick inge "fjong" i boosten som mxr:n får... men den kanske funkar för dig. http://www.myspace.com/thegoddamned Har en MXR på väg, men affären är inte helt sluten än, lite struligt kan man lungt säga. Men efter samtal idag så ska den vara på väg. Den tror jag på. GT-500 blir mer en test och kan vara en bra att ha back-up. Ska dock bli kul att testa. Har fått både ris och ros. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Author: | Goran [ 23 Feb 2011, 10:47 ] |
| Post subject: | |
http://www.runoffgroove.com/peppermill.html |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 23 Feb 2011, 23:14 ] |
| Post subject: | |
Skratta inte nu-- Danelectros Cool Cat Transparent overdrive. Verkligen transparent, och bra filter. Enda felet är eliminatorkontakten, mittpinnen är för klen. Lätt att byta till en 2.1mm, dock. True bypass. Löjligt att betala mer. Ett bra test på transparens är om det går att ställa in ett ljud som inte går att skilja från bypass. Det går. När jag kollade grejen inuti blev jag förvånad över kvalitén på komponenter och potar, lika bra som vilken dyr pedal som helst. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|