| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Hur mycket kräm behöver en LED i en footswitch? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53737 |
Page 1 of 2 |
| Author: | Flukather [ 24 Feb 2011, 07:54 ] |
| Post subject: | Hur mycket kräm behöver en LED i en footswitch? |
Tjena! Jag tänkte bygga en liten footswitch med en LED i. Jag undrar, hur mycket kräm behöver en sådan här LED för att lysa starkt och fint? [:)] http://www.banzaimusic.com/LED-5mm-red-standard.html Jag tänkte koppla den till expression-porten på ett midibord, som ju sänder ut lite ström. Någon som vet om detta räcker? Mvh Niklas |
|
| Author: | Mrcool [ 24 Feb 2011, 08:48 ] |
| Post subject: | |
20mA som det står att LED'n drar, men du kan köra med lägre då lyser den bara lite svagare <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | Flukather [ 24 Feb 2011, 09:51 ] |
| Post subject: | |
Mrcool wrote: 20mA som det står att LED'n drar, men du kan köra med lägre då lyser den bara lite svagare <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> Ok! Men hur många volt behöver en sådan? |
|
| Author: | Dava [ 24 Feb 2011, 10:14 ] |
| Post subject: | |
Jag brukar ha 9v med ett motstånd på typ 4,7k mellan. Det funkar fint. Men vet inte vad voltstyrkan är efter motståndet. Kan kolla med en multimeter nån gång... --------------------------- - Köpes: Digitech Tsr 24 |
|
| Author: | Mrcool [ 24 Feb 2011, 10:27 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: Mrcool wrote: 20mA som det står att LED'n drar, men du kan köra med lägre då lyser den bara lite svagare <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> Ok! Men hur många volt behöver en sådan? Du anpassar motståndet efter den spänning du har. U=R*I Alltså om du har: 100V så blir motståndet R=100V/20mA => 5kohm 20V så blir motståndet R=20V/20mA => 1kohm 10V så blir motståndet R=10V/20mA => 0.5kohm <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | Freppezon [ 24 Feb 2011, 14:15 ] |
| Post subject: | |
Är inte det exakta svaret en spänningsmatning på 0,7V? [8)] |
|
| Author: | Matt Helm [ 24 Feb 2011, 14:36 ] |
| Post subject: | |
Detta betyder ju att om vi antar att vi har ett niovoltsbatteri så skall 8.3 volt ligga över resistorn som är seriekopplad med med LED:n. Om nu strömmen genom LED:n (och därmed även resistorn) ska vara 20mA betyder det alltså att resistorn skall vara på 8.3/0.02=415 ohm (Ohms lag R=U/I). Sådana finns kanske inte, men ta en på 470 ohm! |
|
| Author: | Mrcool [ 24 Feb 2011, 15:44 ] |
| Post subject: | |
Freppezon wrote: Är inte det exakta svaret en spänningsmatning på 0,7V? [8)] Nej en LED ligger på ca 2V <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | Freppezon [ 24 Feb 2011, 16:51 ] |
| Post subject: | |
Mrcool wrote: Freppezon wrote: Är inte det exakta svaret en spänningsmatning på 0,7V? [8)] Nej en LED ligger på ca 2V <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> Spännande med rätt spänning! =) |
|
| Author: | d95err [ 24 Feb 2011, 20:01 ] |
| Post subject: | |
20mA är oftast onödigt mycket. Det brukar räcka med 2-5 mA för att det ska lysa tillräckligt. Erik R |
|
| Author: | Tiger1024 [ 24 Feb 2011, 20:33 ] |
| Post subject: | |
Matt Helm har rätt i hur motståndet ska beräknas. Vilken spänning som lägger sig över lysdioden varierar beroende på vilken färg det är. En röd ligger ofta på runt 2V, en blå ligger ofta på cirka 4V. Läs databladet för den lysdiod du köper så blir det rätt. Tony http://www.tinypedals.com |
|
| Author: | Flukather [ 24 Feb 2011, 22:50 ] |
| Post subject: | |
Tack för svaren grabbar! Kan jag på något sätt mäta hur många volt och/eller ampere som expression-jacket på mittt midibord ger ut? Är det ampere som avgör hur starkt den lysser? Vad avgör då volten? |
|
| Author: | Matt Helm [ 25 Feb 2011, 00:57 ] |
| Post subject: | |
Du kan bara mäta spänningen. Antag nu att du med en multimeter mäter den till att vara X volt. Om då spänningsfallet över LED:n ska vara 2 volt (som angivits här ovan) och strömmen 20mA ska gå genom LED:n behöver du seriekoppla ett motstånd på (X-2)/0.02 ohm. Att detta ska funka i praktiken förutsätter att du mäter mer än 2 volt på ditt midibord. |
|
| Author: | Flukather [ 25 Feb 2011, 01:08 ] |
| Post subject: | |
Matt Helm wrote: Du kan bara mäta spänningen. Antag nu att du med en multimeter mäter den till att vara X volt. Om då spänningsfallet över LED:n ska vara 2 volt (som angivits här ovan) och strömmen 20mA ska gå genom LED:n behöver du seriekoppla ett motstånd på (X-2)/0.02 ohm. Att detta ska funka i praktiken förutsätter att du mäter mer än 2 volt på ditt midibord. Hej! Okej! Vad händer om volten är mer eller mindre än 2v? Med din formel, då blir ju svaret 350. Ska jag försöka hitta ett motstånd som är så nära 350ohm? |
|
| Author: | abergh [ 25 Feb 2011, 09:21 ] |
| Post subject: | |
Ett tips är att testa lite olika motsånd. Börja med tex 470 ohm och se hur starkt det lyser. Testa sedan ett högre värde tex 680 ohm och se om det fortfarande lyser ok. Man kan också koppa i serie eller parallell för att få lite olika mellanvärden. Poängen är att ha så högt värde som är möjligt samtidigt som du får en hyfsad ljusstyrka. Ju mindre ström, desto längre räcker batteriet. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | Flukather [ 25 Feb 2011, 09:32 ] |
| Post subject: | |
abergh wrote: Ett tips är att testa lite olika motsånd. Börja med tex 470 ohm och se hur starkt det lyser. Testa sedan ett högre värde tex 680 ohm och se om det fortfarande lyser ok. Man kan också koppa i serie eller parallell för att få lite olika mellanvärden. Poängen är att ha så högt värde som är möjligt samtidigt som du får en hyfsad ljusstyrka. Ju mindre ström, desto längre räcker batteriet. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ Hej! Pedalen behöver inget batteri, så jag vill bara ha den starkt som möjligt |
|
| Author: | d95err [ 25 Feb 2011, 09:51 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: Pedalen behöver inget batteri, så jag vill bara ha den starkt som möjligt Så starkt som möjligt? Då struntar du i motstånd och kopplar lysdioden direkt till jord. Det kommer att lysa jättestarkt (fast tyvärr brinner dioden upp efter några sekunder). [:D] Erik R |
|
| Author: | d95err [ 25 Feb 2011, 09:56 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: Är det ampere som avgör hur starkt den lysser? Vad avgör då volten? U = R * I Erik R |
|
| Author: | Goran [ 25 Feb 2011, 10:10 ] |
| Post subject: | |
Vissa LEDs lyser rejält mycket starkare än andra vid samma spänning, innebär det att de drar mer ström eller att de är mer optimalt konstruerade? |
|
| Author: | Flukather [ 25 Feb 2011, 10:15 ] |
| Post subject: | |
d95err wrote: Flukather wrote: Är det ampere som avgör hur starkt den lysser? Vad avgör då volten? U = R * I Erik R Hej! Den formeln säger mig inte så mycket mer än hur jag ska räkna ut motsåndets värde [B)] Jag menade att lampan ska lysa så starkt det går utan att brinna upp [:D] |
|
| Author: | Mrcool [ 25 Feb 2011, 10:48 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: d95err wrote: Flukather wrote: Är det ampere som avgör hur starkt den lysser? Vad avgör då volten? U = R * I Erik R Hej! Den formeln säger mig inte så mycket mer än hur jag ska räkna ut motsåndets värde [B)] Jag menade att lampan ska lysa så starkt det går utan att brinna upp [:D] Det står på databladet över LED'n hur mycket ström dom klarar av, Men som ett riktvärde 20mA och sedan som det sagts tidigare så kan du minska ner det till en nivå som känns behagligt. <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | Flukather [ 25 Feb 2011, 11:15 ] |
| Post subject: | |
Jo, men är 20ma vid 9v samma som vid 18v? Om det verkar som jag inte har så stor koll, så stämmer det [:D] |
|
| Author: | Mrcool [ 25 Feb 2011, 12:46 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: Jo, men är 20ma vid 9v samma som vid 18v? Om det verkar som jag inte har så stor koll, så stämmer det [:D] 20mA är alltid 20mA oavsett spänning om du har 9V och LED'n skall dra 20mA så blr R (9V-2V)/20mA=350ohm om du har 18V och LED'n skall dra 20mA så blr R (18V-2V)/20mA=800ohm <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | Flukather [ 25 Feb 2011, 13:23 ] |
| Post subject: | |
Mrcool wrote: Flukather wrote: Jo, men är 20ma vid 9v samma som vid 18v? Om det verkar som jag inte har så stor koll, så stämmer det [:D] 20mA är alltid 20mA oavsett spänning om du har 9V och LED'n skall dra 20mA så blr R (9V-2V)/20mA=350ohm om du har 18V och LED'n skall dra 20mA så blr R (18V-2V)/20mA=800ohm <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> Okej! Så om jag har en gitarrpedal som ska ha 9v/100ma, vad händer då om batteriet börjar dö? Är det volten eller ma som börjar dala? [:)] |
|
| Author: | Mrcool [ 25 Feb 2011, 14:08 ] |
| Post subject: | |
Flukather wrote: Mrcool wrote: Flukather wrote: Jo, men är 20ma vid 9v samma som vid 18v? Om det verkar som jag inte har så stor koll, så stämmer det [:D] 20mA är alltid 20mA oavsett spänning om du har 9V och LED'n skall dra 20mA så blr R (9V-2V)/20mA=350ohm om du har 18V och LED'n skall dra 20mA så blr R (18V-2V)/20mA=800ohm <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> Okej! Så om jag har en gitarrpedal som ska ha 9v/100ma, vad händer då om batteriet börjar dö? Är det volten eller ma som börjar dala? [:)] Om batteriet börjar dö så har den mindre ström att levererar vilket i sin tur gör att spänningen sjunker. Din pedal kommer alltid att vid 9V dra 100mA, om inte batteriet orkar leverera 100mA så sjunker spänningen, kopplar du bort batteriet och mäter spänningen över det när den är obelastad så kommer du garanterat att mäta 9V <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue"> |
|
| Author: | skumberg [ 26 Feb 2011, 01:40 ] |
| Post subject: | |
Köp ultrabright LED dom är ljusstarkare. Bör du klara dig med ett motstånd på 10k vid 9V. |
|
| Author: | nilo [ 26 Feb 2011, 03:26 ] |
| Post subject: | |
Jag brukar köra på 1k mostånd. brukar funka bra till det mesta. 9v spänning dårå. "III Sides to every story". |
|
| Author: | Jo E [ 26 Feb 2011, 10:03 ] |
| Post subject: | |
Boss FS-5L drivs med 2 st LR 6 batterier[;)] d.v.s. 3 volt, vad ger expression porten? It´s all in the ears of the beholder http://www.myspace.com/jonasedler http://www.myspace.com/basementaudiosystem |
|
| Author: | Flukather [ 26 Feb 2011, 10:32 ] |
| Post subject: | |
Jo E wrote: Boss FS-5L drivs med 2 st LR 6 batterier[;)] d.v.s. 3 volt, vad ger expression porten? It´s all in the ears of the beholder http://www.myspace.com/jonasedler http://www.myspace.com/basementaudiosystem Det är det jag inte vet [:D] Ska mäta senare idag innan vi ska ut och giga. |
|
| Author: | Flukather [ 27 Feb 2011, 02:23 ] |
| Post subject: | |
Tjena alla! Nu har jag mätt utgången på mitt midibord, som ger 5v. Så det räcker ju fint. Nu undrar jag, kommer detta schema att fungerar för en footswitch? Jag vill att LED:en ska lysa när switchen är aktiverad: ![]() /Niklas |
|
| Page 1 of 2 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|