Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Hur göra konverteringssladd 9-18v själv?
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=53843
Page 1 of 1

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Feb 2011, 10:20 ]
Post subject:  Hur göra konverteringssladd 9-18v själv?

Cioks har en sladd som konverterar en enkel 9v transformator till 18v. Det är inte den som använder två utgångar och blir till en som jag menar, utan den som har en liten box på sig med någon elektronik som skojjar till det och dubblerar effekten. Måste ju gå att göra en själv enkelt om man bara vet hur tänker jag. Någon som vet?

Länk till cioks: http://cioks.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=38

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  zeta55 [ 26 Feb 2011, 13:06 ]
Post subject: 

Så här kanske:
Image

Här kan du läsa mer http://www.geofex.com/circuits/+9_to_33.htm

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Feb 2011, 17:55 ]
Post subject: 

Tack!
Nu har jag lite att bena ut, bra för hjärncellerna! [:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Feb 2011, 18:12 ]
Post subject: 

Det borde alltså gå att bygga ett litet kretskort som man bygger in mellan kontakterna på sladden som man sen kan sätta en liten box eller fet krympslang runt.

Om någon som har program och kunskap för att göra en sån där fin bild för kretskort hur man ska sätta upp det vore jättekul. Då skulle det vara genomförbart. Det går ju in både plus och minus och bör väl gå ut detsamma i andra änden. Men hur kopplas sladdarna till kretsen?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  zeta55 [ 26 Feb 2011, 18:20 ]
Post subject: 

Shoegazers Anonymous wrote:

Det borde alltså gå att bygga ett litet kretskort som man bygger in mellan kontakterna på sladden som man sen kan sätta en liten box eller fet krympslang runt.

Om någon som har program och kunskap för att göra en sån där fin bild för kretskort hur man ska sätta upp det vore jättekul. Då skulle det vara genomförbart. Det går ju in både plus och minus och bör väl gå ut detsamma i andra änden. Men hur kopplas sladdarna till kretsen?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Tänker du etsa ett kort för det? Annars är ju kretsen rätt liten och du bygger den i ett nafs på en labbplatta. Hör av dig så kan jag nog ordna en layout för att etsa annars.

/Krister

Edit:
Här finns en färdig layout http://gaussmarkov.net/layouts/bipolar/bipolar-project.pdf
Ska du bara ha den direkt mot ett matningsdon så kan du fimpa R1, R2 och transistorn och mata direkt.

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Feb 2011, 19:26 ]
Post subject: 

zeta55 wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

Det borde alltså gå att bygga ett litet kretskort som man bygger in mellan kontakterna på sladden som man sen kan sätta en liten box eller fet krympslang runt.

Om någon som har program och kunskap för att göra en sån där fin bild för kretskort hur man ska sätta upp det vore jättekul. Då skulle det vara genomförbart. Det går ju in både plus och minus och bör väl gå ut detsamma i andra änden. Men hur kopplas sladdarna till kretsen?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Tänker du etsa ett kort för det? Annars är ju kretsen rätt liten och du bygger den i ett nafs på en labbplatta. Hör av dig så kan jag nog ordna en layout för att etsa annars.

/Krister

Edit:
Här finns en färdig layout http://gaussmarkov.net/layouts/bipolar/bipolar-project.pdf
Ska du bara ha den direkt mot ett matningsdon så kan du fimpa R1, R2 och transistorn och mata direkt.

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


Det var nog labbplatta jag tänkte mig. Sån som man köper på elfa och bygger på. Klipper av i rätt antal rader. Vet inte exakt vad de heter.

Men jag får inte ihop det hur mycket jag än kollar på detta när två sladdar ska in och två ut. Det är sterojack och grejer inblandat. Den jag tänkte mig göra löder man fast direkt i kortet på in och ut. men det kanske inte går eller så är det jag som inte fattar bara. [:I]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  zeta55 [ 26 Feb 2011, 20:17 ]
Post subject: 

Kan rita upp ett förenklat schema imorgon, annars är det bara att fimpa komponenterna som kag skrev tidigare. /krister


Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Feb 2011, 20:33 ]
Post subject: 

zeta55 wrote:

Kan rita upp ett förenklat schema imorgon, annars är det bara att fimpa komponenterna som kag skrev tidigare. /krister


Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


Superschysst! Trevlig kväll[:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  Robert [ 26 Feb 2011, 23:52 ]
Post subject: 

Kommer du på någon schysst lösning får du gärna fotograera byggprocessen och dela med dig! Har gått i tankarna att tillverka egen voltage doubler ett tag, men jag förstår så lite av kopplingsscheman o dyl för att våga försöka.

Author:  zeta55 [ 27 Feb 2011, 18:36 ]
Post subject: 

Så här då kanske.

Image

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/