View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 14:01



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post .
.


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:26, edited 2 times in total.



28 Feb 2011, 15:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Det första jag kom att tänka på var att det kanske har blivit oxid eller någon beläggning på trimpotens bana iom att den varit liggande. Prova att skruva den fram och tillbaka ett par gånger och se om det ger med sig.

Men det är ett långskott, dock kan potar mm spöka på det sättet om de har varit oanvända ett tag. Lätt att testa och utesluta iaf.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


28 Feb 2011, 16:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post 
.


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:26, edited 1 time in total.



28 Feb 2011, 16:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Trimpotten är ingen gainkontroll. I Phase 90:n används den för att trimma in phase-effekten. Fel ställd blir det inget, precis som du säger.

Jag har en nyare Phase 90, den distar som tusan med humbuckers före -- jag gillar det till vissa ljud!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


28 Feb 2011, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post 
]


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:26, edited 1 time in total.



28 Feb 2011, 23:40
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post 
Alltså... jag vill inte låta som en gnällgubbe men varför är det så många som inte kan låta bli trimpottar i pedaler? Dom sitter inte där som en extra option utan för att balansera ut variationer i komponenter.


01 Mar 2011, 01:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post 
.


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:26, edited 1 time in total.



01 Mar 2011, 11:41
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Mmannen wrote:

Jag har en riktigt tidig Phase 90 script. Nån gång för länge sen skruvade jag på den interna trimpotten. Sen låg pedalen nerpackad i en låda i några år.

Nu tycker jag den distar när jag kör med humbuckers (paf:ar). Med singlecoils låter den rent och fint. Jag försöker justera trimpotten, men antingen får jag nästan inget svep alls, eller så ger den maxeffekt. Det går inte att ställa den i ett mellanläge.

Ska de låta så här, eller är det något knas med min pedal? Vad jag kan komma ihåg så lät den rent även med humbuckers tidigare. Men ljudminnet är ju skitsvårt, så jag vet inte säkert.

Help! Någon därute?


Trim potten har med Bias till transistorerna att göra, det kan dista om den ligger fel, om jag inte kopmmer ihåg helt fel..

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


01 Mar 2011, 14:46
Profile

Joined: 10 Aug 2002, 23:07
Posts: 1064
Post 
Keef hade väl phase 100 på some girls skivan.

90'an låter enligt mej betydligt roligare än phase 100 dock...

Fasst roligast låter EH small stone...


01 Mar 2011, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
awe wrote:

Alltså... jag vill inte låta som en gnällgubbe men varför är det så många som inte kan låta bli trimpottar i pedaler? Dom sitter inte där som en extra option utan för att balansera ut variationer i komponenter.


Skillnad på trimpottar och trimpottar dock. En del är till för ovan beskrivning och dom ska man låta vara. Men sen finns det vissa som är till för personlig inställning. Ex i Carbon Copy där man ställer hur mycket chorus man vill ha och hur man vill ha det. Eller i en Fuzz för att ställa bias då vissa fuzzars ljud förändras med värmen i rummet eller på golvet. En del har ratten på utsidan, men andra har den i och skriver i manualen att man måste justera på den inre trimpoten.

Det är alltså ingen gyllene regel utan kan vara olika beroende på vad den gör och hur pedalen är konstruerad.

EDIT: Tips! Om ni ändrar på någon intern trimpot: märk ut med en smal tusch-penna genom att dra ett streck från trimpotens mitt och ut över till höjlet innan ni börjar ratta. Då kan ni alltid gå tillbaka till utgångspositionen om ni får härdsmälta i hjärnan av för mycket rattar. Originalinställningarna är oftast helt ok. Men för att återställa till "original" så är detta ett bra tips.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


02 Mar 2011, 09:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.