| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Pedaler med DC-out?? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=54016 |
Page 1 of 1 |
| Author: | snutstrut [ 01 Mar 2011, 09:49 ] |
| Post subject: | Pedaler med DC-out?? |
Jag noterade på min nyinköpta Tc Electronic Polytune att den har ström ut, dvs att du kan koppla en daisychain direkt från pedalen och driva andra pedaler. Jag förstår verkligen inte vitsen med detta? Du kommer ju ändå behöva en strömadapter för att driva Polytune och en daisychain-sladd om du vill köra flera pedaler från samma strömkälla. Man sparar varken på antal sladdar eller antal adapters. Har jag missat något, eller finns det något genialt som Tc Electronic tänkt på som jag inte fattar? |
|
| Author: | Goran [ 01 Mar 2011, 10:46 ] |
| Post subject: | |
Du har inte missat något, det är en lite onödig idé. Flera Bosspedaler har samma sak, och det är nog mer som så att man vill †|
|
| Author: | henriperkio [ 01 Mar 2011, 13:21 ] |
| Post subject: | |
hur kopplar man en daisychain för att full kapacitet till en adapter utan en out på en pedal? jag har en sån jag med och använder förvisso inte saken men jag tror att det är det som är vitsen. *EDIT jag tog en titt på en daisychain insåg felet.. det går inte att koppla til outen.. men man kan driva en pedal till! två hanars dc kabel är vad som behövs |
|
| Author: | abergh [ 01 Mar 2011, 14:17 ] |
| Post subject: | |
Fördelen med en DC-out är att det blir lite snyggare på pedalbordet om man bara behöver dra en kort kabel mellan varje pedal. Om du har en kabel som delar upp sig så blir det ju ganska mycket kabel som måste dras. Än värre blir det om du måste dra en separat kabel från eliminatorn/powerbricken till varje pedal. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | Tubis [ 03 Mar 2011, 11:31 ] |
| Post subject: | |
Det är ju precis som en power out på andra apparater som förstärkare datorer osv....man slipper grenkontakter och långa sladdar till dessa......som nämnts även ovan av abergh. <i>"If you build it...he will come.""] <i>"I love the smell of new components in the morning""] |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 03 Mar 2011, 13:26 ] |
| Post subject: | |
Jo, men det blir fortfarande en 5-grenssladd om du ska driva fyra andra på samma sätt som om du har en daisy-chainsladd för 5 pedaler. Blir precis samma sak. BOSS hade bla en som hette PSM-5 Powersupply and masterswitch, likaså på TU-2 & 3. Men det är endast en tåt från input till output på strömförsörjningen. Dvs, den "driver" inget utan för bara strömmen vidare på exakt samma sätt som en daisychain. Krångligare dock då det behövs sladdar med enbart hanar. Det ÄR helt onödigt då tillbehörs-sladden i sig är en daisy-chain fast med en hane som första kontakt i ställer för en hona. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"
|
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|