| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| TC Nova System http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=54470 |
Page 1 of 1 |
| Author: | clapton71 [ 09 Mar 2011, 01:36 ] |
| Post subject: | TC Nova System |
Sålde av hela pedalbordet och skaffade ett Nova System av Lillefar. Nu har det gått en vecka och jag börjar få lite mer kläm på burken...otroligt mångsidig och fantastiska delays, reverb och modulationseffekter som väntat. Har alltid gillat TC:s delays och haft alla delays i nova serien, men inte tyckt att de funkat rent praktiskt. Blev så lätt att man trampade på nån switch som gjorde att man hamnade fel + att de rent estetiskt är rätt fula på ett pedalbord (inte helt oviktigt, tyvärr...[:I]). Oktaveffekten är skitkul, klart den bästa jag testat (inte så många, men Boss oc-2 spöar den lätt i alla fall). Perfekt till att feta till en line, som att spela unisont med basisten, blir ju snortight!! Tremolot är också lysande, kompressorn helt ok med tre olika typer, vibraverb och chorus är ok, inte lika bra som bra, analoga pedaler IMO Disten/od:n gillar jag mycket, har också kört Nova Drive förr, men den fick gå av samma orsaker som delaypedalerna. I NS låter den lika bra, har ingen cleanmix, dock, men väl en boost på max 6db som är mycket användbar. Dist till crunchljud och komp, od:n till lead. Finns mer gain än vad jag behöver och den svarar helt ok på gitarrens volymkontrollen, inte i Mad P-klass, men absolut användbart. Jag kör den därför före en ren stärk, gör patchar efter låtarna vi spelar, använder favoritfunktionen till reverb (kör ofta ett lågt ställt plate eller room på alla patchar)och bara i pedal mode. Eftersom det finns så mycket att hitta i maskinen så undrar jag hur ni andra kör Nova System, ni som har en. Vet att Svanangen har kört sin länge, du får gärna chippa in ett par tips! Matte mslcases@gmail.com |
|
| Author: | Hoffe [ 09 Mar 2011, 09:42 ] |
| Post subject: | |
Blev intresserad av den också efter att du tipsat om Peter Thorns YT-video. Jag behöver egentligen bara reverb till min Egnatertopp, men började fundera om man ändå skulle ha en Nova på huvudbordet tillsammans med några bra odpedaler (Fick bl a hem en Bearfoot Honey Bee i veckan + en Tim). Dyker upp en Fender Super reverb till veckan och då är det ju inga problem att köra den innan stärkaren. I min Egnater vill jag nog ha den i loopen. Skulle dock vilja ha den i en loopedal så jag kan switch ur den ur signalkedjan, har hört att den suger lite ton i bypassläget. Men egentligen så skulle jag kunna lägga den i loopen på min Tim:) Gillar skarpt att allt är i ett och bara en strömkabel + 2 sladdar i princip behövs. Inga strömförsörjningar eller patchkablar. Men jag skulle gilla om det fanns ytterligare några features som t ex att man med hjälp av en "multikabel" kan köra od före och resten i loopen. Sen vore det schysst att ha en loop för ytterligare pedaler som man kan switcha in och ut med Novasystemet och lägga in i patcharna (för t ex några od extra). Sen skulle den vara rätt komplett:) /Thomas |
|
| Author: | Bjorkil [ 09 Mar 2011, 11:03 ] |
| Post subject: | |
Hoffe wrote: Blev intresserad av den också efter att du tipsat om Peter Thorns YT-video. Jag behöver egentligen bara reverb till min Egnatertopp, men började fundera om man ändå skulle ha en Nova på huvudbordet tillsammans med några bra odpedaler (Fick bl a hem en Bearfoot Honey Bee i veckan + en Tim). Dyker upp en Fender Super reverb till veckan och då är det ju inga problem att köra den innan stärkaren. I min Egnater vill jag nog ha den i loopen. Skulle dock vilja ha den i en loopedal så jag kan switch ur den ur signalkedjan, har hört att den suger lite ton i bypassläget. Men egentligen så skulle jag kunna lägga den i loopen på min Tim:) Gillar skarpt att allt är i ett och bara en strömkabel + 2 sladdar i princip behövs. Inga strömförsörjningar eller patchkablar. Men jag skulle gilla om det fanns ytterligare några features som t ex att man med hjälp av en "multikabel" kan köra od före och resten i loopen. Sen vore det schysst att ha en loop för ytterligare pedaler som man kan switcha in och ut med Novasystemet och lägga in i patcharna (för t ex några od extra). Sen skulle den vara rätt komplett:) /Thomas Jag tror att det du beskriver är G-system. http://www.myspace.com/minorace |
|
| Author: | jazzfromhell [ 09 Mar 2011, 11:37 ] |
| Post subject: | |
Hoffe wrote: Blev intresserad av den också efter att du tipsat om Peter Thorns YT-video. Jag behöver egentligen bara reverb till min Egnatertopp, men började fundera om man ändå skulle ha en Nova på huvudbordet tillsammans med några bra odpedaler (Fick bl a hem en Bearfoot Honey Bee i veckan + en Tim). Dyker upp en Fender Super reverb till veckan och då är det ju inga problem att köra den innan stärkaren. I min Egnater vill jag nog ha den i loopen. Skulle dock vilja ha den i en loopedal så jag kan switch ur den ur signalkedjan, har hört att den suger lite ton i bypassläget. Men egentligen så skulle jag kunna lägga den i loopen på min Tim:) Gillar skarpt att allt är i ett och bara en strömkabel + 2 sladdar i princip behövs. Inga strömförsörjningar eller patchkablar. Men jag skulle gilla om det fanns ytterligare några features som t ex att man med hjälp av en "multikabel" kan köra od före och resten i loopen. Sen vore det schysst att ha en loop för ytterligare pedaler som man kan switcha in och ut med Novasystemet och lägga in i patcharna (för t ex några od extra). Sen skulle den vara rätt komplett:) /Thomas Skulle man kunna få en recension av Bearfoot Honey Bee:n i en separat tråd kanske? Är grymt sugen på den [:p] |
|
| Author: | Hoffe [ 09 Mar 2011, 13:44 ] |
| Post subject: | |
jazzfromhell wrote: Hoffe wrote: Blev intresserad av den också efter att du tipsat om Peter Thorns YT-video. Jag behöver egentligen bara reverb till min Egnatertopp, men började fundera om man ändå skulle ha en Nova på huvudbordet tillsammans med några bra odpedaler (Fick bl a hem en Bearfoot Honey Bee i veckan + en Tim). Dyker upp en Fender Super reverb till veckan och då är det ju inga problem att köra den innan stärkaren. I min Egnater vill jag nog ha den i loopen. Skulle dock vilja ha den i en loopedal så jag kan switch ur den ur signalkedjan, har hört att den suger lite ton i bypassläget. Men egentligen så skulle jag kunna lägga den i loopen på min Tim:) Gillar skarpt att allt är i ett och bara en strömkabel + 2 sladdar i princip behövs. Inga strömförsörjningar eller patchkablar. Men jag skulle gilla om det fanns ytterligare några features som t ex att man med hjälp av en "multikabel" kan köra od före och resten i loopen. Sen vore det schysst att ha en loop för ytterligare pedaler som man kan switcha in och ut med Novasystemet och lägga in i patcharna (för t ex några od extra). Sen skulle den vara rätt komplett:) /Thomas Skulle man kunna få en recension av Bearfoot Honey Bee:n i en separat tråd kanske? Är grymt sugen på den [:p] Absolut vid tillfälle. Min var den första att komma till Sverige. Den kom dagen innan Comfortablemans, som dock har ett lägre serienummer:) /Thomas |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|