View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:13



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Durham Electronics Zia Drive recension 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1707
Location: Vadstena
Post Durham Electronics Zia Drive recension
Image

Här lagras inget på hyllan minsann. Först efter min betalning
plockade Alan Durham fram lödkolven.
Men nu är den äntligen i min ägo, det 398 ex:et av Zia Drive
sedan introduktionen för tre år sen.

Denna low-gain overdrive marknadsförs som "designed
for the rythm-guitarist" och saknar allt som en typisk
ts-pedal har: ingen mid-hump och oavsett läge är det nästan noll kompression.

Nu har jag spelat med den genom en transistor-Vox Pathfinder 15
och via min BF Bassman. Zia visar sig specialiserad på det jag
annars tycker ofta är svårt att få fram med overdrives,
nämligen trovärdigt rent-till-halvskitigt.

Klockan 9 på Gain är lika med clean boost,
sen ökar det, men <i>väldigt"] lite och långsamt.
Zia tightar till basen vartefter, men utan kompression -
svårt att förklara...
Vid full gain på Zia är det fortfarande tydlig strängseparation och
inte mer än de flesta fortfarande skulle kalla halvskitigt.
Skulle säga att hela spannet av gain ryms inom det som ges
upp till klockan 10-11 på t ex en Boss Blues Driver.
(fritt ur minnet)

Ljudet är svårt att beskriva, man vill liksom inte stänga av...
Det blir ett slags vox-skimmer oavsett förstärkare och mer
av både bas mellan och diskant. Det låter, i brist på bättre ord,
"musikaliskt" och mycket mer "förstärkare" än pedal.
Faktiskt låter min tele plötsligt som om den kopplats till
en musklig gammal Ampeg a la Stones tidigt 70-tal. Man
får lust att bara riffa på och riffa på...

"Midnight Rambler"-klippet här säger rätt mycket:
http://www.youtube.com/watch?v=UNLdjCLiRhM

Om man som jag inte har behov av den sustain / muddighet som
jag tycker pedaler av ts-typ ibland ger,
så är Zia Drive en utmärkt pedal
och då verkligen inte bara till komp.

Alan Durham gillar inte true bypass säger han, buffern är utmärkt så inte mig emot.
Totalkostnad sedan svenska staten tagit sitt av min lilla importaffär:
två laxar. Men det var det värt!


10 Mar 2011, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Tack [:D]
Mycket snygg pedal att titta på och får GAS[:p]


10 Mar 2011, 18:44
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Tack för en fin review!

"Det är aldrig försent att ge upp"


10 Mar 2011, 23:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.