| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Durham Electronics Zia Drive recension http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=54560 |
Page 1 of 1 |
| Author: | lasse svaj [ 10 Mar 2011, 15:44 ] |
| Post subject: | Durham Electronics Zia Drive recension |
![]() Här lagras inget på hyllan minsann. Först efter min betalning plockade Alan Durham fram lödkolven. Men nu är den äntligen i min ägo, det 398 ex:et av Zia Drive sedan introduktionen för tre år sen. Denna low-gain overdrive marknadsförs som "designed for the rythm-guitarist" och saknar allt som en typisk ts-pedal har: ingen mid-hump och oavsett läge är det nästan noll kompression. Nu har jag spelat med den genom en transistor-Vox Pathfinder 15 och via min BF Bassman. Zia visar sig specialiserad på det jag annars tycker ofta är svårt att få fram med overdrives, nämligen trovärdigt rent-till-halvskitigt. Klockan 9 på Gain är lika med clean boost, sen ökar det, men <i>väldigt"] lite och långsamt. Zia tightar till basen vartefter, men utan kompression - svårt att förklara... Vid full gain på Zia är det fortfarande tydlig strängseparation och inte mer än de flesta fortfarande skulle kalla halvskitigt. Skulle säga att hela spannet av gain ryms inom det som ges upp till klockan 10-11 på t ex en Boss Blues Driver. (fritt ur minnet) Ljudet är svårt att beskriva, man vill liksom inte stänga av... Det blir ett slags vox-skimmer oavsett förstärkare och mer av både bas mellan och diskant. Det låter, i brist på bättre ord, "musikaliskt" och mycket mer "förstärkare" än pedal. Faktiskt låter min tele plötsligt som om den kopplats till en musklig gammal Ampeg a la Stones tidigt 70-tal. Man får lust att bara riffa på och riffa på... "Midnight Rambler"-klippet här säger rätt mycket: http://www.youtube.com/watch?v=UNLdjCLiRhM Om man som jag inte har behov av den sustain / muddighet som jag tycker pedaler av ts-typ ibland ger, så är Zia Drive en utmärkt pedal och då verkligen inte bara till komp. Alan Durham gillar inte true bypass säger han, buffern är utmärkt så inte mig emot. Totalkostnad sedan svenska staten tagit sitt av min lilla importaffär: två laxar. Men det var det värt! |
|
| Author: | Goran [ 10 Mar 2011, 18:44 ] |
| Post subject: | |
Tack [:D] Mycket snygg pedal att titta på och får GAS[:p] |
|
| Author: | lillefar [ 10 Mar 2011, 23:53 ] |
| Post subject: | |
Tack för en fin review! "Det är aldrig försent att ge upp" |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|