| Author |
Message |
|
AMI
|
 Tremolo
Nästa inköp lär bli en bra tremolopedal. Har haft ett par varianter tidigare som inte riktigt föll i god jord. Har siktat in mig på några tänkbara kandidater: Demeter Tremulator, Fulltone Supa-Trem, CmatMods Tremoglo, Fuchs Creme de la Trem, Monster Effects Swamp-Thang och Freakshow The Ripple. Tar gärna emot omdömen om dessa eller andra förslag. 
|
| 25 Mar 2011, 20:46 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag har också haft ett gäng tremolopedaler. bland annat vibravox, tremster, gollmers trem, dunlops trem och zvex tremolo probe. egentligen har jag inte tyckt att någon av dom har varit direkt dålig men min absoluta favorit hittills är http://www.pureanalogeffects.com/bluebirdtremolo.aspxpå något sätt blir det ett fantastiskt trevligt skimmer över pedalen och jag älskar att använda den som boost också. tvåa på listan tycker jag är http://www.carlmartin.com/product_trem.htm låter också riktigt bra men är en one trick pony. men vill man ha mjuka sinuskurvor som inte går för fort är den tokbra. grymt snyggt vibrato också även om det också är ganska subtilt.
|
| 25 Mar 2011, 21:40 |
|
 |
|
frans
|
förresten får du gärna rangordna dom du har haft. det är alltid roligt att se vad andra tycker om grejer som har blivit spelade mycket.
|
| 25 Mar 2011, 21:41 |
|
 |
|
AMI
|
Tack frans, för dina förslag. Jag kollade upp Blue Bird Tremolot och kunde inte motstå ett impulsköp.[:I] Blir jag inte nöjd kan jag alltid köpa något av de andra senare. Jag har aldrig ägt ett tremolo som jag varit nöjd med: EHX Pulsar, Boss TR-2 och något hembygge av tveksam kvalitet. Har också testat någon T-Rex, tror den hette Tremster. Jag är mest ute efter att kunna få till ett bra vintagetremolo utan volymtapp eller tonförlust. Vill också att pedalen ska tillföra det skimmer som du pratar om. 
|
| 25 Mar 2011, 22:57 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag är nöjd med tremster, och den har en volymratt, så man kan ställa tremolo ljudet lite högre än det rena. Bra pedal men jag har inte provat många.
myspace.com/slackervillezoo
|
| 25 Mar 2011, 23:19 |
|
 |
|
frans
|
ja, då får vi verkligen hoppas att du gillar den...[:0] men av din beskrivning så låter det som att den borde vara perfekt för dig...
annars kan du säga till så kan jag kanske befria dig från den...[}:)]
jag tycker det är grymt roligt med tremolo. nu har jag en ebs-tremolo som är på väg hit. till framtiden skulle jag gärna testa ett tremolo med tapfunktion. är kanske inte säker på att det är så användbart men man vill ju gärna testa...[:I]
|
| 25 Mar 2011, 23:22 |
|
 |
|
Flukather
|
Jag gillar Fulltones Supatrem. [^]
|
| 26 Mar 2011, 02:05 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
En outsider: Schaller  Köpte en sån i akutläge för ett år sen, upptäckte att John Fogerty bor inne i den. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 26 Mar 2011, 03:13 |
|
 |
|
snutstrut
|
Fulltone Supa Trem är väldigt lättanvänd live, då de stora rattarna med lätthet kan justeras med foten. den har dessutom switchar för långsam/snabb trem samt mjukt eller chop-style svep. Jag märker inte av några volymförluster, men den har intern pot för att justera volymen om man vill. Otroligt robust pedal dessutom!
|
| 26 Mar 2011, 07:59 |
|
 |
|
laros
|
Blue bird tycker jag är bäst om man gillar det gamla soundet från tex en gammal Fenderstärkare. Men både Tremstern och TC electronic som tydligen skall vara exakt samma med olika skal är helt ok dom oxå http://www.remingtonsteele.se
|
| 26 Mar 2011, 09:05 |
|
 |
|
AMI
|
Tack för all input! Även om jag just har köpt ett tremolo får ni gärna fortsätta komma med synpunkter. 
|
| 26 Mar 2011, 15:18 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
jag köpte just en Boss PN-2. har bara testat en för länge sen snabbt i en musikaffär men som jag fattat det är den bra för snabbt hack-tremolo?
nån som använder en?
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 26 Mar 2011, 18:33 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
Jag lyssnade lite på ett Diamond-tremolo som lät riktigt, riktigt bra. Tror att tgt11.se har den, och det finns säkert ljudklipp på Youtube.
|
| 28 Mar 2011, 10:04 |
|
 |
|
kjelle
|
Flukather wrote: Jag gillar Fulltones Supatrem. [^]
+1 
|
| 28 Mar 2011, 12:28 |
|
 |
|
kjelle
|
Lynxtrap wrote: En outsider: Schaller  Köpte en sån i akutläge för ett år sen, upptäckte att John Fogerty bor inne i den. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ***Every night I tell myself: I am the Cosmos*** En sån har jag haft, bytte den mot ett gitarrställ här på Bojen. Den var rätt bra egentligen... 
|
| 28 Mar 2011, 12:29 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
AE Tremolot från GGG är vad de flesta boutique tremolona är baserade på, tex Fulltones. Jag har byggt ett par och tycker de är riktigt bra. Har volymkontroll också.
|
| 28 Mar 2011, 12:45 |
|
 |
|
gurani
Joined: 23 Feb 2008, 20:15 Posts: 99 Location: Alingsås/Göteborg
|
Någon som har testat en bra tremolopedal med tapfunktion?
|
| 28 Mar 2011, 12:58 |
|
 |
|
tweedjr
|
Jag är lite inne på att köpa mig en Bluebird också. Finns den att köpa på andra ställen än den angivna adressen ovan? Annars, fungerar det bra att handla från stället? Tycker hemsidan verkar lite amatörig.
|
| 30 Apr 2011, 13:43 |
|
 |
|
leffje
|
Snor den här...
Jag gillar Fulltones Supatrem. [^]
|
| 30 Apr 2011, 15:54 |
|
 |
|
AMI
|
Jag har kört med Supa-Trem ett tag nu och kan säga att jag också gillar den. Återkommer med en jämförelse mellan den och Blue Bird så fort jag hunnit testa de två mer omfattande. Kalven: Jag kan rekommendera att köpa Blue Bird direkt från pureanalogeffects.com, även om min blev något fördröjd så verkar Sandor Phillips vara en seriös tillverkare med omsorg om sina kunder. Han svarar också snabbt vid mailkontakt, enligt min erfarenhet. 
|
| 30 Apr 2011, 22:51 |
|
 |
|
svanangen
|
Använder för tillfället tremolot i TC Nova System. Om jag skulle köpa ett fristående så blev det nog ett Rockett Dual Trem. musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
| 01 May 2011, 08:24 |
|
 |
|
tweedjr
|
En bluebird beställd. Kan knappt bärga mig
|
| 02 May 2011, 18:47 |
|
 |
|
AMI
|
|
| 04 May 2011, 06:34 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
har testat min PN-2 nu. hackar på grymt med rate på max. Dunlop tremolot jag haft innan fixade inte det där alls vill jag minnas.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 06 May 2011, 05:32 |
|
 |
|
AMI
|
Nu har jag testkört supa-trem och bluebird sida vid sida ett par gånger. Två riktigt bra tremolopedaler för den som gillar vintageljud. Fulltonepedalen är lite mer flexibel och har fler finesser. Den är dock större och tar upp betydligt mer plats på bordet. På Bluebirdpedalen finns möjlighet att reglera depth vilket kan vara användbart ibland, och den kan fungera som dedikerad boost. Tremoloeffekten låter fantastiskt bra i båda pedalerna, den smälter samman med originalsignalen på ett naturligt sätt och låter aldrig påklistrad. I båda fallen tillförs också ett skimmer över tonen, även om fulltonepedalen är något mörkare i grundtonen och boostar vissa frekvenser mer. Boosteffekten i bluebird är mer diskantrik och har lite rakare i frekvensgången, eller mer transparens som det brukar heta i dessa sammanhang. Blir svårt att göra sig av med någon av dessa pedaler, men frågan är om jag använder tremolo tillräckligt mycket för att ha två stycken på pedalbordet? 
|
| 06 May 2011, 06:56 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
AMI wrote: Nu har jag testkört supa-trem och bluebird sida vid sida ett par gånger. Två riktigt bra tremolopedaler för den som gillar vintageljud. Fulltonepedalen är lite mer flexibel och har fler finesser. Den är dock större och tar upp betydligt mer plats på bordet. På Bluebirdpedalen finns möjlighet att reglera depth vilket kan vara användbart ibland, och den kan fungera som dedikerad boost. Tremoloeffekten låter fantastiskt bra i båda pedalerna, den smälter samman med originalsignalen på ett naturligt sätt och låter aldrig påklistrad. I båda fallen tillförs också ett skimmer över tonen, även om fulltonepedalen är något mörkare i grundtonen och boostar vissa frekvenser mer. Boosteffekten i bluebird är mer diskantrik och har lite rakare i frekvensgången, eller mer transparens som det brukar heta i dessa sammanhang. Blir svårt att göra sig av med någon av dessa pedaler, men frågan är om jag använder tremolo tillräckligt mycket för att ha två stycken på pedalbordet?  koppla dem parallellt in i varsin stärkare och försök pilla fram det magiska "How soon is now?" hackandet?! "maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 06 May 2011, 07:00 |
|
 |
|
AMI
|
we_made_wor_history wrote: AMI wrote: Nu har jag testkört supa-trem och bluebird sida vid sida ett par gånger. Två riktigt bra tremolopedaler för den som gillar vintageljud. Fulltonepedalen är lite mer flexibel och har fler finesser. Den är dock större och tar upp betydligt mer plats på bordet. På Bluebirdpedalen finns möjlighet att reglera depth vilket kan vara användbart ibland, och den kan fungera som dedikerad boost. Tremoloeffekten låter fantastiskt bra i båda pedalerna, den smälter samman med originalsignalen på ett naturligt sätt och låter aldrig påklistrad. I båda fallen tillförs också ett skimmer över tonen, även om fulltonepedalen är något mörkare i grundtonen och boostar vissa frekvenser mer. Boosteffekten i bluebird är mer diskantrik och har lite rakare i frekvensgången, eller mer transparens som det brukar heta i dessa sammanhang. Blir svårt att göra sig av med någon av dessa pedaler, men frågan är om jag använder tremolo tillräckligt mycket för att ha två stycken på pedalbordet?
koppla dem parallellt in i varsin stärkare och försök pilla fram det magiska "How soon is now?" hackandet?! "maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate" Låter som intressant idé, måste provas. Annars tror jag att man skulle kunna få fram ett sådant ljud med enbart supa-trem. 
|
| 06 May 2011, 07:49 |
|
 |
|
ebenstrand
Joined: 10 Jan 2008, 08:16 Posts: 159 Location: Märsta, Stockholms Län
|
Denna är jag riktigt sugen på. Här har man ju ställa in två olika sound att hoppa mellan.[:)]  // Niklas
|
| 06 May 2011, 08:44 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Bästa tremolo jag testat var Line 6 supertunga skapelse Tap Tremolo som måste inneha rekord i tyngsta pedal i förhållande till storlek. Hur som helst lät det knasigt bra men har ju ingen hype omkring sig dock värd att testa.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 06 May 2011, 09:21 |
|
 |
|
kjelle
|
AMI wrote: Nu har jag testkört supa-trem och bluebird sida vid sida ett par gånger. Två riktigt bra tremolopedaler för den som gillar vintageljud. Fulltonepedalen är lite mer flexibel och har fler finesser. Den är dock större och tar upp betydligt mer plats på bordet. På Bluebirdpedalen finns möjlighet att reglera depth vilket kan vara användbart ibland, och den kan fungera som dedikerad boost. Tremoloeffekten låter fantastiskt bra i båda pedalerna, den smälter samman med originalsignalen på ett naturligt sätt och låter aldrig påklistrad. I båda fallen tillförs också ett skimmer över tonen, även om fulltonepedalen är något mörkare i grundtonen och boostar vissa frekvenser mer. Boosteffekten i bluebird är mer diskantrik och har lite rakare i frekvensgången, eller mer transparens som det brukar heta i dessa sammanhang. Blir svårt att göra sig av med någon av dessa pedaler, men frågan är om jag använder tremolo tillräckligt mycket för att ha två stycken på pedalbordet?  En sak man bör nämna, till förmån för Supa Trem, är de stora platta rattarna. Det går alldeles utmärkt att justera under ett live gig med foten! Denna "finess" uppväger till en del storleken på pedalbordet. Jag upplever att jag vill variera t.ex. mixen beroende på mängden dist, hastigheten beroende på intensiteten i låten m.m. Annars är jag ingen vän av att ratta ljudet under spelningen, tar hellre en pedal extra än att brottas med en flexibel pedal. Men med Supa Trem funkar det. 
|
| 06 May 2011, 10:19 |
|
|