Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Mät er adapter!
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=55426
Page 1 of 1

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Mar 2011, 16:57 ]
Post subject:  Mät er adapter!

Rattade in modulationen i mitt Carbon Copy och använde då en lös adapter för singelpedaler. Lät jättefint, men sen satte jag in den pedalbordet igen och allt lät annorlunda, lite sämre.

Började fundera på om det var någon kabel eller så som hade pajat men allt verkade helt. I pedalbordet sitter en Cioks Big John som har fungerat klanderfritt i alla år.

Så fram med multimetern för att mäta. Jodå, Big J gav 8.93V. Så jag testade den lilla adaptern, ngt China som jag fått med en beggad pedal. Det står klart och tydligt 9V, 200mA, -center. Den mätte 13.3V! Hade jag haft en känslig pedal så hade jag kunnat blåsa den. Testade den i en gammal Boss som kräver 12V singel och det var klockrent.

För att sammanfatta - mät upp era adapters så att ni inte pajar en dyr och fin pedal som kanske är känslig!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  Goran [ 26 Mar 2011, 17:14 ]
Post subject: 

Sannolikt var den som gav mer än du trodde inte stabiliserad, som gamla Boss ACA.

Author:  Shoegazers Anonymous [ 26 Mar 2011, 17:35 ]
Post subject: 

Goran wrote:

Sannolikt var den som gav mer än du trodde inte stabiliserad, som gamla Boss ACA.


Det stod DC. Men det kanske inte är samma sak?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  kjelle [ 26 Mar 2011, 21:49 ]
Post subject: 

Du måste mäta spänningen med last, annars kan du få andra värden.

Image

Author:  Shoegazers Anonymous [ 27 Mar 2011, 00:01 ]
Post subject: 

kjelle wrote:

Du måste mäta spänningen med last, annars kan du få andra värden.

Image


Jo, det läste jag innan jag mätte att man skulle göra. Jag satte därför en daisychain-sladd på adaptern och kopplade in en pedal med den ena som jag aktiverade, den andra pluggen som var fri mätte jag på. Det borde ge last då de delar samma strömkälla och en hade last. Det konstiga är att jag fick samma värde utan last.

Det som oxå pekar på att den ger fel är att jag mätte Big John på samma sätt och fick 9V - dvs rätt värden. Ytterligare en faktor är att en gammal Boss som kräver aca-adapter på 12v för att funka bra själv samt tända upp led ordentligt funkade klockrent med den adaptern. Allt pekar på att den verkligen ger 13V och inte 9.

Hur mäter jag annars med last? Det känns som att jag gjorde det när jag använde en splitkabel och mätte på den som inte var inkopplad till något. Men man kan kanske göra det på andra sätt?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

Author:  d95err [ 28 Mar 2011, 14:36 ]
Post subject: 

En stabiliserad strömförsörjning (som Big John) ger samma spänning oavsett last. 13v utan last eller med låg last på en 9V ostabiliserad adapter låter normalt.

Jag tror inte det är någon risk att en 9V pedal pajar för att man kör med 13v.

Erik R

Author:  Goran [ 28 Mar 2011, 15:03 ]
Post subject: 

d95err wrote:

En stabiliserad strömförsörjning (som Big John) ger samma spänning oavsett last. 13v utan last eller med låg last på en 9V ostabiliserad adapter låter normalt.

Jag tror inte det är någon risk att en 9V pedal pajar för att man kör med 13v.

Erik R

Boss DD-2 och några andra Boss (avsedda för stabiliserad PSA-adapter 9V) har en â€Â

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/