| Author |
Message |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
 Brum i en DOD YJM308?!
Jag har en DOD YJM 308 som jag gillar då den genererar en tydlighet och bra "strängseparation" om man inte hårdkör den i botten så att säga. MEN...den har ett rejält brum/brus om man drar upp gain/level lite grann och det jag undrar är om nån här har vetskap om det går att modda den för att få mindre brus men att fortfarande bibehålla soundet som den ger?!
Det går knappt att använda den om man kör gain/level på full gas...då susar det fiiiint om stärkaren. [:D]
Mvh
/Majkel
:: The Cabin Recording Studio ::
|
| 28 Mar 2011, 00:48 |
|
 |
|
AxxChild
Joined: 09 Dec 2007, 23:29 Posts: 506 Location:
|
Är det brum eller brus vi snackar om här? Brusar gör den som faen, men brummar den är det nog nåt mysko.
|
| 28 Mar 2011, 09:22 |
|
 |
|
laros
Joined: 28 Dec 2007, 11:57 Posts: 3406 Location:
|
om man tänker på hur yngwies sound låter så är det nog inget konstigt om den låter och brummar.. http://www.remingtonsteele.se
|
| 28 Mar 2011, 13:37 |
|
 |
|
d95err
Joined: 08 Jan 2008, 10:48 Posts: 1988 Location: Uppsala
|
Mer info tack:
Vilken typ av strömförsörjning (batteri, adapter, svindyr-låda-med-jättemånga-jättfiltrerade-strömurtag)?
Vilken gitarr (single-coil/munbucker)?
Vilken förstärkare?
Är pedalen orginal eller klon? Moddad?
Erik R
|
| 28 Mar 2011, 13:45 |
|
 |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
Här kommer lite mer info:
Det är väl mer själva bruset jag menar som blir väldigt högt och det blir det ju när man drar på gain i vanliga fall men i det här fallet så känns det som att den lägger på sjuukt mycket brus. Det har ju så klart att göra med själva konstruktionen men jag undrar om det inte finns nån möjlighet att modda den för att få ner bruset utan att ta bort för mycket av pedalens karaktär.
Det spelar inte så stor roll om jag kör den i min Marshall 1987x plexi eller Mesa Roadking II...det läggs till rejält med brus i båda stärkarna. Pedalen körs med batteri och oftast med en Plusstrata där jag har en DiMarzio 36h Anniversary humbucker och 2st HS4:or, händer också att jag kör med en Orville LP med EMG85/81. Pedalen är köpt beggad och jag vet inget om den skulle vara moddad på nåt vis då säljaren sade att allt var original.
Som sagt...Yngwies sound brusar som tusan och det gör ju även denna pedal. [:D] Men jag undrar om det på nåt vis går att byta nån komponent eller modda den på nåt vis för att få ner bruset några db utan att förstöra för mycket av pedalens sound?!
Hojta om ni har nåt bra tips etc.
/Majkel
:: The Cabin Recording Studio ::
|
| 28 Mar 2011, 20:36 |
|
 |
|
d95err
Joined: 08 Jan 2008, 10:48 Posts: 1988 Location: Uppsala
|
Du skulle kunna prova att byta till en mer lågbrusig opamp, t.ex NE5532. Det gjorde stor skillnad på bruset i min Orange Squeezer klon.
Det är samma konfiguration på benen, så det är bara att byta rakt av (passa i så fall på att löda dit en sockel för opampen så du lätt kan prova olika opampar).
Erik R
|
| 29 Mar 2011, 08:45 |
|
 |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
d95err wrote: Du skulle kunna prova att byta till en mer lågbrusig opamp, t.ex NE5532. Det gjorde stor skillnad på bruset i min Orange Squeezer klon.
Det är samma konfiguration på benen, så det är bara att byta rakt av (passa i så fall på att löda dit en sockel för opampen så du lätt kan prova olika opampar).
Erik R
Det var ju en bra idé...inget krångligt direkt men tål att provas. Sockel till op-ampen är väl lämpligast att fixa, som du säger så blir det så mycket enklare med byten om man vill prova andra op's. Då bär det iväg till Elfas hemsida för en liten beställning. [8D] Tack för tipset Erik! /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 29 Mar 2011, 14:42 |
|
 |
|
gbdw
Joined: 24 Dec 2010, 19:33 Posts: 335 Location:
|
|
| 30 Mar 2011, 19:46 |
|
 |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
Jo det finns ju några alternativ med brusreducering så klart men jag vill först kolla om det går att justera pedalen för att få ner bruset redan vid själva "källan". /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 01 Apr 2011, 19:11 |
|
 |
|
Marko
Joined: 13 Jan 2008, 13:12 Posts: 1687 Location: Degerfors
|
Ja det är en brusgenerator, fan det är ju ett helt jävla vattenfall som jag minns det...[^]
|
| 01 Apr 2011, 19:18 |
|
 |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
Marko wrote: Ja det är en brusgenerator, fan det är ju ett helt jävla vattenfall som jag minns det...[^]
He he...you bet...det är ett jäkla liv när man drar på lite grann! [:D] Men det är ett jädra nice sound i pedalen tycker jag, blir extra tydligt med picking etc så därför vill man ju kunna använda den också! [8D] /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 01 Apr 2011, 19:21 |
|
|