 |
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
 Lackning av etiketter
Har några pedaler med etiketter klistrade som är utskrifter från antingen bläckstråle eller laserskrivare. Vill klarlacka dessa men är ganska säker på att lack med organiska lösningsmedel kommer att påverka/fördärva färgen på etiketterna. Några tips om hur jag ska gå tillväga för att det ska funka utan att etiketterna skadas?
|
| 31 Mar 2011, 07:57 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Ett tips är försiktigt dimma första lagrena så det i princip bara dammar lack på dekalen, då man fått dekalen innesluten av lack kan man lägga lite tjockare lager.
Säkrast är väl att testa lacka på en provbit av en dekal om man har möjlighet.
|
| 31 Mar 2011, 08:41 |
|
 |
|
Telemann
Joined: 26 Jan 2008, 15:53 Posts: 166
|
Laserskrivna etiketter är känsligare för lösningsmedel eftersom bindemedlet är plast, men om man lackar flera lager och väldigt försiktigt från början så brukar det ordna sig. Bläcket i en bläckstråleskrivare är däremot vattenbaserat och inte lösligt i de flesta lösningsmedel vilket gör etiketterna mindre känsliga vid överlackning. Om det inte är ett vattenbaserat lack förstås...
|
| 01 Apr 2011, 22:23 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |
|