View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 11:06

Reply to topic  [ 10 posts ] 
DIY power plant 
Author Message

Post DIY power plant
Om man köper en sån här laddare
Image
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44135&path=

...och en sån här batteripack...

Image
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48507&path=

...och snitsar till det med en fin låda till batteri-acken, med uttag för daisychain till pedalerna, då borde man få en schysst och tyst powerplant till sina pedaler, va ?

2000 mA räcker ju till 8 timmar med 8 Boss pedaler inkl Reverb, Delay och Chorus, om jag inte räknat fel.

När man skall lira kopplar man bara bort laddaren, typ.

Ya think ?

Tror jag skall testa detta.

<--->

Försvinn ur min åsikt !!!

09 Apr 2011, 21:52
Profile

Nja, vill du skapa ett accpack till ditt pedalbord borde du gå till världen av Litium Polymer (LiPo) eller LiFe batterier.

Varje cell har en nominell spänning på 3,3-3,7v och är mycket strömstarka och mycket pålitligare än NiCd/NiMh accar.

Det finns hur mycket accar/laddare som helst att köpa där man köper radiosturda leksaker.
Jag har lekt lite med radiostyrda bilar och har använt 7,4 och 11,1v LiPo accpackar till allt möjligt. Vad de är klockrena på är att hålla spänningen tills strömmen är slut = jämn kvalitet

09 Apr 2011, 22:01
Profile WWW

Nja, vill du skapa ett accpack till ditt pedalbord borde du gå till världen av Litium Polymer (LiPo) eller LiFe batterier.

Varje cell har en nominell spänning på 3,3-3,7v och är mycket strömstarka och mycket pålitligare än NiCd/NiMh accar.

Det finns hur mycket accar/laddare som helst att köpa där man köper radiosturda leksaker.
Jag har lekt lite med radiostyrda bilar och har använt 7,4 och 11,1v LiPo accpackar till allt möjligt. Vad de är klockrena på är att hålla spänningen tills strömmen är slut = jämn kvalitet

Zåpazz ?

Skulle en NI/MH rc-pack vara sämre än de gula IKEA-batterier, som dom flesta sätter i sina pedaler ?
Eller laddbara 9-voltare, för den delen ?

Tacksam för info.

<--->

09 Apr 2011, 22:41
Profile

kkrans wrote:

Zåpazz ?

Skulle en NI/MH rc-pack vara sämre än de gula IKEA-batterier, som dom flesta sätter i sina pedaler ?
Eller laddbara 9-voltare, för den delen ?

Tacksam för info.

<--->

Som jag ser det. Köpebatterier, engångs. Bra, de går att använda en gång och så får man det man får efter det typ.

NiMh nästan lika bra om batterierna används hela tiden så att de kan hålla sig fräscha. Laddbara standardbatterier kräver konstant urladdning laddning för att de kan leverera det de utlovar. Har man några gamla NiCd eller NiMh accar som inte används på några veckor så tappar de i strömstyrka och laddningsgrad. Man får helt enkelt ladda ur och ladda igen för att de ska komma "tillbaka"

LiXx går på en generellt större spänning än 1,2v per cell och tappar inte spänning och strömstyrka pä nästan ett år.
Nackdelen är att de är känsligare för hårda tag, dvs de ska skyddas för stötar och överladdning.

Det här var ingen kritik, tanken var att föreslå en ytterligare förbättring till ett förslag om förbättring [:)]

Jag har personligen använt LiPo Accar till mycket och kan verkligen rekommendera dem i och med att de ger en stadig ström.
Dagens mobiltelefoner har gått över till LiIon teknik som ger 3,3v/cell och kan lagra nästan lika mycket ström på liten yta som LiPo accar. LiPo skall handskas varsamt för att man vill INTE att en sådan blir överladdad eller punkterad.

Överladdad LiPo:
http://www.youtube.com/watch?v=B-AoAYrEy-o

[:D][8D]

10 Apr 2011, 02:08
Profile WWW

Det här var ingen kritik, tanken var att föreslå en ytterligare förbättring till ett förslag om förbättring [:)]

Självklart !
Det är ju det forumet är till för.

Var handlar man såna däringa LI/PO ackar billigast ?

<--->

10 Apr 2011, 09:18
Profile

Image

http://www.skanehobby.se/lifepo99v-2100mah-jr-kontakt-modell-a-t28-b-30-l97/2495-0

Surfar vidare efter en lämplig laddare dårå.

<--->

10 Apr 2011, 09:27
Profile

Köp en skruvdragare på Biltema så har du ett batteri som räcker bra länge, samt laddare. Se Martin Kuhns tråd för en tid sen.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=47419

Erik R

10 Apr 2011, 10:06
Profile

Köp en skruvdragare på Biltema så har du ett batteri som räcker bra länge, samt laddare. Se Martin Kuhns tråd för en tid sen.

Erik R

Jodå den tråden såg jag.
Tänkte att man kanske kan få ett slimmare alternativ med separata ackar, kanske.

<--->

10 Apr 2011, 10:08
Profile

Ålrajt, den här kanske ?

Surfar vidare efter en lämplig laddare dårå.

Balansladdare. Kostar från en 5-hundring.
De brukar kunna ladda alla sorter PB, NiXx, LiPo, LiFe, Li-jon, och jag har två stycken själva.

10 Apr 2011, 10:44
Profile WWW

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=47419

Erik R

Den varianten kör jag med!

10 Apr 2011, 15:43
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]