 |
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
 DIY power plant
Om man köper en sån här laddare http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44135&path=...och en sån här batteripack... http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48507&path=...och snitsar till det med en fin låda till batteri-acken, med uttag för daisychain till pedalerna, då borde man få en schysst och tyst powerplant till sina pedaler, va ? 2000 mA räcker ju till 8 timmar med 8 Boss pedaler inkl Reverb, Delay och Chorus, om jag inte räknat fel. När man skall lira kopplar man bara bort laddaren, typ. Ya think ? Tror jag skall testa detta. <---> Försvinn ur min åsikt !!!
|
| 09 Apr 2011, 21:52 |
|
 |
|
kkrans
Joined: 13 Mar 2003, 00:26 Posts: 2693 Location: Solna, Sweden
|
Nja, vill du skapa ett accpack till ditt pedalbord borde du gå till världen av Litium Polymer (LiPo) eller LiFe batterier.
Varje cell har en nominell spänning på 3,3-3,7v och är mycket strömstarka och mycket pålitligare än NiCd/NiMh accar.
Det finns hur mycket accar/laddare som helst att köpa där man köper radiosturda leksaker. Jag har lekt lite med radiostyrda bilar och har använt 7,4 och 11,1v LiPo accpackar till allt möjligt. Vad de är klockrena på är att hålla spänningen tills strömmen är slut = jämn kvalitet
|
| 09 Apr 2011, 22:01 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
kkrans wrote: Nja, vill du skapa ett accpack till ditt pedalbord borde du gå till världen av Litium Polymer (LiPo) eller LiFe batterier.
Varje cell har en nominell spänning på 3,3-3,7v och är mycket strömstarka och mycket pålitligare än NiCd/NiMh accar.
Det finns hur mycket accar/laddare som helst att köpa där man köper radiosturda leksaker. Jag har lekt lite med radiostyrda bilar och har använt 7,4 och 11,1v LiPo accpackar till allt möjligt. Vad de är klockrena på är att hålla spänningen tills strömmen är slut = jämn kvalitet
Zåpazz ? Skulle en NI/MH rc-pack vara sämre än de gula IKEA-batterier, som dom flesta sätter i sina pedaler ? Eller laddbara 9-voltare, för den delen ? Tacksam för info. <---> Försvinn ur min åsikt !!!
|
| 09 Apr 2011, 22:41 |
|
 |
|
kkrans
Joined: 13 Mar 2003, 00:26 Posts: 2693 Location: Solna, Sweden
|
crybaby wrote: kkrans wrote: Nja, vill du skapa ett accpack till ditt pedalbord borde du gå till världen av Litium Polymer (LiPo) eller LiFe batterier.
Varje cell har en nominell spänning på 3,3-3,7v och är mycket strömstarka och mycket pålitligare än NiCd/NiMh accar.
Det finns hur mycket accar/laddare som helst att köpa där man köper radiosturda leksaker. Jag har lekt lite med radiostyrda bilar och har använt 7,4 och 11,1v LiPo accpackar till allt möjligt. Vad de är klockrena på är att hålla spänningen tills strömmen är slut = jämn kvalitet
Zåpazz ? Skulle en NI/MH rc-pack vara sämre än de gula IKEA-batterier, som dom flesta sätter i sina pedaler ? Eller laddbara 9-voltare, för den delen ? Tacksam för info. <---> Försvinn ur min åsikt !!! Som jag ser det. Köpebatterier, engångs. Bra, de går att använda en gång och så får man det man får efter det typ. NiMh nästan lika bra om batterierna används hela tiden så att de kan hålla sig fräscha. Laddbara standardbatterier kräver konstant urladdning laddning för att de kan leverera det de utlovar. Har man några gamla NiCd eller NiMh accar som inte används på några veckor så tappar de i strömstyrka och laddningsgrad. Man får helt enkelt ladda ur och ladda igen för att de ska komma "tillbaka" LiXx går på en generellt större spänning än 1,2v per cell och tappar inte spänning och strömstyrka pä nästan ett år. Nackdelen är att de är känsligare för hårda tag, dvs de ska skyddas för stötar och överladdning. Det här var ingen kritik, tanken var att föreslå en ytterligare förbättring till ett förslag om förbättring [:)] Jag har personligen använt LiPo Accar till mycket och kan verkligen rekommendera dem i och med att de ger en stadig ström. Dagens mobiltelefoner har gått över till LiIon teknik som ger 3,3v/cell och kan lagra nästan lika mycket ström på liten yta som LiPo accar. LiPo skall handskas varsamt för att man vill INTE att en sådan blir överladdad eller punkterad. Överladdad LiPo: http://www.youtube.com/watch?v=B-AoAYrEy-o[:D][8D]
|
| 10 Apr 2011, 02:08 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
kkrans wrote: Det här var ingen kritik, tanken var att föreslå en ytterligare förbättring till ett förslag om förbättring [:)]
Självklart ! Det är ju det forumet är till för. Var handlar man såna däringa LI/PO ackar billigast ? <---> Försvinn ur min åsikt !!!
|
| 10 Apr 2011, 09:18 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
Ålrajt, den här kanske ? http://www.skanehobby.se/lifepo99v-2100mah-jr-kontakt-modell-a-t28-b-30-l97/2495-0Surfar vidare efter en lämplig laddare dårå. <---> Försvinn ur min åsikt !!!
|
| 10 Apr 2011, 09:27 |
|
 |
|
d95err
Joined: 08 Jan 2008, 10:48 Posts: 1988 Location: Uppsala
|
Köp en skruvdragare på Biltema så har du ett batteri som räcker bra länge, samt laddare. Se Martin Kuhns tråd för en tid sen. http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=47419Erik R
|
| 10 Apr 2011, 10:06 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1905 Location: Västra Frölunda
|
d95err wrote: Köp en skruvdragare på Biltema så har du ett batteri som räcker bra länge, samt laddare. Se Martin Kuhns tråd för en tid sen.
Erik R
Jodå den tråden såg jag. Tänkte att man kanske kan få ett slimmare alternativ med separata ackar, kanske. <---> Försvinn ur min åsikt !!!
|
| 10 Apr 2011, 10:08 |
|
 |
|
kkrans
Joined: 13 Mar 2003, 00:26 Posts: 2693 Location: Solna, Sweden
|
crybaby wrote: Ålrajt, den här kanske ?
Surfar vidare efter en lämplig laddare dårå.
Balansladdare. Kostar från en 5-hundring. De brukar kunna ladda alla sorter PB, NiXx, LiPo, LiFe, Li-jon, och jag har två stycken själva.
|
| 10 Apr 2011, 10:44 |
|
 |
|
Lunsen
Joined: 10 Aug 2002, 23:07 Posts: 1064
|
Den varianten kör jag med!
|
| 10 Apr 2011, 15:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |