View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 07:38

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Dist och ren signal parallellt i en pedal 
Author Message

Post Dist och ren signal parallellt i en pedal
Jag funderar över att bygga en pedal utifrån en idé jag fått. Jag tänker så här att om man skulle bygga en pedal där en man splittar ingånssignalen till två signaler i pedalen där en ren signal skulle skickas parallellt med en distad signal och sen skulle man mixa ihop bägge signalerna före utgången.

Jag tänker vidare att man skulle ha olika frekvensgång på signalerna så man tex skulle utnyttja bas och diskant från den rena signalen och sen ta mellanregistret från dist signalen, tänker att man då skulle kunna få fast och tajt bas och lite lungnare diskant men man ändå skulle kunna ha bra med dist, overdrive i mellanregistert. Tänker att man skulle kunna få ett fylligt ljud med bra med häng på detta sätt.

Vad tror ni om mina idéer och har ni några tips på olika kretsar som skulle kunna vara bra att utgå ifrån i ett sånt här bygge. Skulle också vilja ha tips på bra filter så man kan filtera de två olika signalerna för att kunna kombinera olika frekvensomfång från de två signalerna med varandra.

06 Oct 2011, 14:51
Profile

Post Re: Dist och ren signal parallellt i en pedal
Det är en bra idé som används i Voodoo labs Sparkle Drive, T-Rex Möller och Nova Drive.

Fanns även i Line6 första Flextonestärkare (och kanske senare med).

Tror personligen att det låter allra bäst om man kombinerar den distade signalen med en lätt överstyrd så att det limmar ihop lite bättre (men det är ren spekulation ska sägas.). Så kan man iaf göra i Nova Drive.

En riktigt kul variant av detta vore att ha en dubbelpedal där man kan välja om dist/overdrive ska vara i parallell eller serie (går på Nova Drive)

Om jag skulle försöka mig på att bygga något tocket skulle jag nog först testa att köra lite olika pedaler parallellt och se vad som låter bra.

06 Oct 2011, 15:03
Profile ICQ WWW

Låter ju som en intressant grej. Borde ju gå att göra en sk blend-kontroll som på kompressorn från Barber (tone press) fast med dist/od/fuzz. Om du hittar någon lösning så får du gärna dela med dig! :)

07 Oct 2011, 09:01
Profile WWW

Jag får nog spåna på detta med hur man kan gå tillväga. Min tanke är att jag skulle vilja ha följande kontroller, på den rena signalen volym och trebands eq, på dist signalen skulle jag vilja ha gain, trebands eq och volym. Sen skulle jag vilja ha en mastersektion som består av en blendkontroll som den mixar ihop den rena och distade signalen och sista av allt en mastervolym för att kunna styra totala volymen ut från pedalen.

Detta skulle bli en pedal med en jäklar massar rattar, nio stycken om jag räknat rätt. Man skulle ju kunna tänka sig att ta och byta ut eq sektionernas potar mot trimpotar inne i pedalen för att minska antalet kontroller på pedalen och då kanske kompletera med en master ton.

07 Oct 2011, 10:59
Profile

Balansen mellan de två signalkedjorna borde du väl kunna styra med en balanskontroll så blir det iaf en ratt mindre...

En annan idé är att bygga en boost/eq-pedal med en parallell loop där du kan koppla in valfri distpedal...

07 Oct 2011, 11:12
Profile ICQ WWW

Kanske man skulle kunna bygga en boost med parallell loop, sen skulle man ju kunna ha dubbel eq, en eq för den rena signalen och en eq för loopen. Då skulle man ju kunna skära i frekvenserna hur man vill. Vad tror ni om det?

07 Oct 2011, 13:41
Profile

Är inte Porkloin från Way huge, just en sån OD ?
har hört bra om den iaf :)

07 Oct 2011, 18:24
Profile

Med en sådan här så kan man blanda ren signal med vad man vill, favorit OD/dist eller något annat:

http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=233

Funderar på att bygga en själv. :)

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

08 Oct 2011, 22:51
Profile

Britbender wrote:
Är inte Porkloin från Way huge, just en sån OD ?
har hört bra om den iaf :)

+1

09 Oct 2011, 15:43
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]