View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 12:00

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Tipsa mig om delaypedaler! 
Author Message

Post Tipsa mig om delaypedaler!
Jag har börjat fundera över om inte en delaypedal vore skoj att ha. Är numera mest sovrumsgitarrist så de allra finaste nyanserna av välljud och hållbarhet för långa turnéer är kanske inte det viktigaste. Däremot vore det ju skoj om den är flexibel och kan få fram en massa olika sorters ljud, gärna programmerbar på något vis, och tap tempo känns som en nödvändighet.

Vad borde titta efter? Nåt från Line6, t.ex. M5? Vad har Boss och grabbarna? TC Electronics?

13 Oct 2011, 09:31
Profile

Post Re: Tipsa mig om delaypedaler!
bjoel wrote:
Jag har börjat fundera över om inte en delaypedal vore skoj att ha. Är numera mest sovrumsgitarrist så de allra finaste nyanserna av välljud och hållbarhet för långa turnéer är kanske inte det viktigaste. Däremot vore det ju skoj om den är flexibel och kan få fram en massa olika sorters ljud, gärna programmerbar på något vis, och tap tempo känns som en nödvändighet.

Vad borde titta efter? Nåt från Line6, t.ex. M5? Vad har Boss och grabbarna? TC Electronics?

För en vanlig delay, med räckvidd från korta, mer rumslika studsar, till multipla långa delayer, räcker en BOSS DD3 eller DDX långt i sovrummet. Ingen programmerbarhet eller tap tempo på de tidigare modellerna, men det låter rätt bra och är billigt.
Om man vill ha full flexibilitet skjulle jag titta på TC i första hand.
Strymon, T-Rex replica m.m. låter hemst bra, men är dyra och gör mer "en sak riktigt djävla bra". Åtmintone om det skall vara möjligt att få olika ljud bara genom en kanpptryckning. Deep Blue delay är snyggt som bara den, väldigt musikaliskt, men mer en one trik pony, och dyr.

13 Oct 2011, 11:45
Profile WWW

Om tap-tempo är ett måste så köp en TC Nova Repeater, finns beggade för runtomkring en tusing. I den finns det mesta man behöver, olika välljudande delaytyper, modulation, sub-divisions (dotted eights, bl a) och tap-tempo.

Om du kan stå ut med utseendet, förstås...

TC Flashback har också mycket kul innanför skalet och s k tone-prints som du kan ladda ner via tc:s hemsida- olika gitarristers egna presets som du sparar på en plats i burken. Den ser ut som en vanlig pedal, men tap-tempot styr du genom att trycka in switchen i ett par sekunder och sedan dra tempot över strängarna på gitarren- sk audio-tapping. Funkar bra, faktiskt!

Mina två tips.

Matte

13 Oct 2011, 13:48
Profile

Köp en Boss DD20. Bra pris, bra delaysounds och möjlighet att ha fem förinställda sounds.

13 Oct 2011, 13:49
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]