View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 16:15

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Tjutande fuzzar... 
Author Message

Post Tjutande fuzzar...
Vissa pedaler man byggt själv, uteslutande fuzzar med massor av gain, ger ifrån sig ett svagt högfrekvent tjutande/vinande även när de inte är på (via true bypass då), vad beror det på och vad gör man åt det?
Alltså tjutande kommer inte från pedalen i sig utan från högtalaren :D
I vissa fall försvinner oljudet när man har en buffer före, men inte alltid.
Har provat att flytta kablarna ifrån varandra inne i pedalen, men det hjälper inte.

16 Apr 2013, 10:37
Profile

Post Re: Tjutande fuzzar...
Jordar du "FX in" när pedalen är i bypass?

16 Apr 2013, 11:33
Profile

skumberg wrote:
Jordar du "FX in" när pedalen är i bypass?

Det gör jag.

16 Apr 2013, 12:03
Profile

I de flesta pedaler brukar man switcha strömförsörjningen med ett stereo ingångsjack. Det innebär att strömmen som pedalen förbrukar går genom samma jord som signalens jord går igenom. Du har kanske inte samma problem om du kopplar batteriets (och DC jackets) jord direkt till kretsen och inte via stereo jacket? Löser detta problemet får du antingen ha en separat switch till ström alternativt switcha strömmen med hjälp av en pnp transistor.

16 Apr 2013, 14:21
Profile

skumberg wrote:
I de flesta pedaler brukar man switcha strömförsörjningen med ett stereo ingångsjack. Det innebär att strömmen som pedalen förbrukar går genom samma jord som signalens jord går igenom. Du har kanske inte samma problem om du kopplar batteriets (och DC jackets) jord direkt till kretsen och inte via stereo jacket? Löser detta problemet får du antingen ha en separat switch till ström alternativt switcha strömmen med hjälp av en pnp transistor.

Tack för alla ideér, men icke den heller, jag kör på de aktuella fuzzarna enbart minus direkt till kortet från strömkällan, har inga batterimöjligheter i dessa.
Så bara två monojack alltså.
Men grejen att tjutet i stort sett försvinner när man har buffer eller annan pedal, som är igång, före, vad tyder det på? Jag får för mig att det är mickarna, single coils, som inte ”passar” kretsen, trots att denna inte är inkopplad, men väl igång naturligtvis.

16 Apr 2013, 14:48
Profile

Layout? Nu har jag inte byggt så många pedlaler men i ett av mina pedal byggen en Run Off Groove Umble så råkade jag ut för ett högfrekvent tjutande vig höga gain inställningar fast den var "true bypassad". Hade testkört dne i några veckor oboxad och då var det inga problem men i den räckte det det att flytta lite på kablaget frön inputjacket för att tjutet skulle upphöra. Har funderat på att byta ut kabeln till skärmad men det har ointe blivit av, förmodlgen blev det nån form av överhörning i kablaget.

21 Apr 2013, 16:32
Profile

busse wrote:
Layout? Nu har jag inte byggt så många pedlaler men i ett av mina pedal byggen en Run Off Groove Umble så råkade jag ut för ett högfrekvent tjutande vig höga gain inställningar fast den var "true bypassad". Hade testkört dne i några veckor oboxad och då var det inga problem men i den räckte det det att flytta lite på kablaget frön inputjacket för att tjutet skulle upphöra. Har funderat på att byta ut kabeln till skärmad men det har ointe blivit av, förmodlgen blev det nån form av överhörning i kablaget.

Har i o f s gjort detta, men tar och gör ett nytt försök. Håller med att det nog är detta som är förklaringen, kan inte vara mycket annat.

22 Apr 2013, 07:34
Profile
Problemet kan också vara:

1. Kör du den via loop?
2. Har du gamla Germanium-dioder i pedalen?

02 May 2013, 10:30

Freppezon wrote:
Problemet kan också vara:

1. Kör du den via loop?
2. Har du gamla Germanium-dioder i pedalen?

Intetdera.....

02 May 2013, 10:42
Profile

Jag har haft en Tonebender som gav ifrån sig ett vinande tjut när jag matade den med en enklare Boss-adapter. När jag bytte till en "no name"- adapter slutade tjutet. Samma adapter fungerade till alla möjliga pedaler, utom just denna.

Och nej, det var vanlig polaritet i pedalen.

02 May 2013, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Jag har haft en Tonebender som gav ifrån sig ett vinande tjut när jag matade den med en enklare Boss-adapter. När jag bytte till en "no name"- adapter slutade tjutet. Samma adapter fungerade till alla möjliga pedaler, utom just denna.

Och nej, det var vanlig polaritet i pedalen.

Adaptern har betydelse, men det är mer grader av tjutet/vinandet, Boss PSA är annars bra filtrerad, men har inte testat med den.
Jag tror att det har med gitarren/mickarna att göra också, sätter man buffer före den tjutande, försvinner det nästintill helt.

02 May 2013, 12:27
Profile

Låter som du är på spåret då jag tycker de flesta fuzzar mår bra av nån slags primer och särskilt en compressor kan tämja många problem

30 May 2013, 00:49
Profile WWW

Har gjort diverse experiment men det som gav en klar förbättring, i något fall fullständigt, var att ha skärmad kabel från ingångsjacket till in i kretskortet.

30 May 2013, 07:54
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]