Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Surfreberb i pedalform?
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=31&t=87434
Page 1 of 1

Author:  Nick Nail [ 01 Sep 2013, 13:24 ]
Post subject:  Surfreberb i pedalform?

Jag skulle vilja ha en reverbpedal som funkar till surf,men eftersom jag alltid har haft fjäderreverb i mina Fenderstärkare har jag ingen aning om var jag ska börja. Den ska användas hemma tillsammans med min Champion600. Det är alltså inte något stämningsskapande "ambience" -reverb jag söker, utan en rejäl effekt som är riktigt plaskig och boingig, som ett fjäderreverb ungefär :wink: Tänk inbyggt Fenderreverb med lång tank ställt på fullt! Finns det en sådan pedal? Ge mig tips, snälla!

Author:  Granis67 [ 01 Sep 2013, 14:40 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Songworks Little Lanilei reverbpedal kan vara något för dig, eller varför inte den mångsidiga Hardwire RV-7. Har haft båda och RV-7 ska jag nog skaffa igen.

Author:  Nick Nail [ 01 Sep 2013, 20:34 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Jag har läst goda omdömen om båda. Little Lanelei ÄR ju ett litet fjäderreveb, och det är lite coolt i sig... Men kan så korta fjädrar verkligen bli "blöta" nog?

Author:  clapton71 [ 01 Sep 2013, 21:07 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Van Amp Sole Mate är ett grymt bra fjäderreverb i pedalform. Kostar dryga tretusen från tgt11...men om det inte spelar någon roll så tror inte jsg att det finns något bättre för just långa fjäderekon.
Många pratar gott om Boss/Fender reverbet, minns inte vad modellen heter men man ser dem ofta för runt en femhundring beggade.

Matte

Author:  Nick Nail [ 01 Sep 2013, 21:44 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Sole Mate ser klart intressant ut, men tre papp känns saftigt just nu för en "leka hemma -effekt". Bossen har jag fått testa hos en polare, men blev inte så impad...

Author:  jazzfromhell [ 02 Sep 2013, 09:39 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Kanske kolla upp Solid Gold FX Super Surf eller Subdecay Spring Theory. Har ej testat dom själv men dom har fått bra kritik i "surfkretsar" :-)

Author:  snutstrut [ 02 Sep 2013, 10:57 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Malekko Spring Chicken säljs just nu i en Limited edition ( bla bla bla) på Malekkos hemsida eller från Proguitarshop. Hamnar på cirkus 1500:- med frakt och tull från USA. Otroligt bra och kan sättas i rätt extrema lägen.

Author:  albert [ 02 Sep 2013, 13:21 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Mr Springgy kanske? Har inte testat själv, men varit lite köpsugen, när det dykt upp begagnat nån gång.

http://www.leejackson.com/MrSpringgy_pedal.html

Author:  Goran [ 02 Sep 2013, 13:24 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Strymons reverb då, har det ingen bra fjäderalgoritm?

Author:  Nick Nail [ 02 Sep 2013, 22:05 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Solid Gold har TVÅ reverbpedaler som ser lovande ut på Tuben... Mr Springy verkar lite snäll i deras egen beskrivning. Strymon har så många finesser att jag blir lite yr.

Jag är väldigt tacksam för alla tips! Det finns ju faktiskt reverbpedaler som låter surf numera!!!

Author:  lillefar [ 07 Sep 2013, 10:01 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

MP Silver Spring är grymt bra om man vill ha ett öppet och lite större sound och det funkar hör och häpna framför stärkare det behöver inte sitta i loopen även om det naturligvis är att föredra.

Author:  Nick Nail [ 10 Oct 2013, 19:39 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Ibland är livet bra konstigt... Jag hade ju bestämt mig för en lite billigare liten pedal, och tackade t.o.m. nej till ett riktigt fint erbjudande om att köpa ett Carl Martin-reverb till ett mycket bra pris. Då dök det upp ett Fender-reverb på Tradera! Det där stora, tunga, dyra eländet som man bara drömmer om, och dessutom i min favoritfärgkombination (rough cream toolex/oxblood grille cloth). Jag kunde inte låta bli utan lade ett bud som jag trodde skulle bli för lågt, men döm om min förvåning när jag vann auktionen! Nu står den här hemma och ser helt absurd ut bredvid Champion 600:n, men fy fanken vad bra det låter, och fy fanken vad cool den ser ut!

SURF´S UP!!!

Author:  busse [ 10 Oct 2013, 21:07 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Nick Nail wrote:
Ibland är livet bra konstigt... Jag hade ju bestämt mig för en lite billigare liten pedal, och tackade t.o.m. nej till ett riktigt fint erbjudande om att köpa ett Carl Martin-reverb till ett mycket bra pris. Då dök det upp ett Fender-reverb på Tradera! Det där stora, tunga, dyra eländet som man bara drömmer om, och dessutom i min favoritfärgkombination (rough cream toolex/oxblood grille cloth). Jag kunde inte låta bli utan lade ett bud som jag trodde skulle bli för lågt, men döm om min förvåning när jag vann auktionen! Nu står den här hemma och ser helt absurd ut bredvid Champion 600:n, men fy fanken vad bra det låter, och fy fanken vad cool den ser ut!

SURF´S UP!!!


Grattis! Var det du som tog hem det.

Jag tänkte lägga bud men det stack iväg för mycket då jag skulle lägga budet för att motivera ett köp då jag inte spelar ute längre. Har de mesta grejerna utom trafos för att bygga ett 6G15 och då blir det betydligt billigare än vad det där reverbet gick för på tradera, sen tänkte jag göra det mer praktiskt i stil med Dr Z Zverb med panelen på fronten istället för uppåt.

Helt klar en av de snyggaste färg kombinationenerna, ev kan jag tycka att blond tolex med beige tyg är snyggare.

Är du fortfarande intresserad av en ljudfil på hur mitt transistroreverb låter? Tweakade lite i det i går så nu låter det bättre.

Author:  fonkyfork [ 12 Oct 2013, 12:41 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Supernatural från Proguitarshop.com är bara bäst! :D
Om det är en bra spring-simulering du är ute efter.
Sen kan den ju lite andra grejer men dom har jag aldrig avvänt...

Author:  Nick Nail [ 12 Oct 2013, 23:27 ]
Post subject:  Re: Surfreberb i pedalform?

Tack, busse, jag är väldigt glad för att det gick vägen på Tradera!

Har man alla grejerna hemma blir det naturligtvis billigare att bygga själv. Nu är jag inte mer än ganska händig med lödkolven, så ett sådant projekt hade blivit ganska stort för mig. Dessutom har jag väldigt lite komponenter hemma. Tanken med panelen på fronten är kanon, en liten men betydelsefull förbättring.

Jag spelar inte själv i något band just nu, men det kommer... Jag tog fram min Bandmaster med hembyggt 2x10 combokabinett (såklart i blond tolex och oxblodstyg, ett direkt vackert par) och provkörde idag, och nu tror jag att jag stoppar undan Champion 600:n.

Om du orkar så tar jag gärna emot en ljudfil i alla fall. Det är alltid kul att höra vad andra lyckas åstadkomma, och i ditt fall är det ju ett lite annorlunda koncept dessutom. Kanske ger jag mig på ett likadant själv så småningom.

fonkyfork, du har alldeles rätt i att det var en bra spring-emulering jag sökte. Nu har det ju löst sig, men jag tackar för tipset i alla fall. Rätt vad det är kanske man återkommer till idén med en pedal...

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/