View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 11:13

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Strymons senaste... 
Author Message

Post Strymons senaste...
De släppte nyligen den här bilden på Facebook, inte helt oväntat kanske.

Image

13 Oct 2013, 12:51
Profile

Post Re: Strymons senaste...
Säkert en jävligt bra pedal men jag har aldrig känns ett behov av att köpa pedalreverb. Fastt jag är också lite traditionell och tråkig när det gäller gitarrljud... Live använder jag stänkens reverb som räcker för mig och för inspelning finns ju alltid mjukvarureverb. Och jag kör både med Mobius och Timeline på pedalbordet så jag är ju lite av en Strymon-Fanboy.

13 Oct 2013, 17:02
Profile

Då kapar jag tråden lite och ber dig skriva om dina intryck av timelinen. Går det att få till riktigt bra bandekoljud och helst såna som liknar en multiheadmaskin till exempel. Informera mig gärna då jag går och är sugen.

13 Oct 2013, 18:16
Profile

Michael wrote:
Då kapar jag tråden lite och ber dig skriva om dina intryck av timelinen. Går det att få till riktigt bra bandekoljud och helst såna som liknar en multiheadmaskin till exempel. Informera mig gärna då jag går och är sugen.

OK ursäkta kladdet i tråden - Jag är väldigt förtjust i Timelinen. Jag är i och för sig ingen superexpert på hur gamla bandekon skall låta "på riktigt", tycker dock att TLs bandeko låter som jag har för mig att bandeko skall låta. TLn är ju väldigt tweakbar med massor av bra parametrar på delayerna så man kan ratta in väldigt måmnga olika varianter på delaymodellerna också. Bandekot har inte multihead-funktion i sig men det finns ett multidelay också och med det kan man ratta in åtminstone två delayer på samma gång, serellt eller paralellt. Man har ju också möjligheten att med olika parametrar "degenerera" delaysvaren på olika sätt, från alldeles rent och digitalsnyggt till mer skitigt på nåt sätt, men multidelayet har inte samma parametrar som bandekot. För rytmiska delayer är multidelayet väldigt bra för man kan styra båda delayerna väldigt mycket med de olika parametrarna.

TLn har ju ett gäng olika delaymodeller, allt från mer normala (digital, multi, analog, bandeko, ducking) till mer knasiga delayer (revers, tremolodelay m.m.). Jag använder nästan uteslutande dom mer vanliga delayerna.

Sen är det som alltid tycker jag att en ett bra delay märks mest när man spelar in i studio eller sitter hemma. Live försvinner mycket av dom subtilare skillnaderna mellan olika delaypedaler. Jag har en Boss DD20 också som jag (nästan) skulle klara mig på för livebruk. DD20 har dock ingen MIDI-styrning vilket jag gillar för att göra ljudbytena enklare. Jag styr TLn och Mobiusen från min Musicom Efx-switcher så att pedalerna byter ljud med MIDI för varje ljudbyte på switchern. TLn och Mobiusen är ju lite knöliga att byta ljud på om man vill använda fler än två ljud (man måste trampa på två footswitchar för att stega upp/ner i bankerna) och att göra det på två pedaler om man skall gå från ett sound till ett annat blir för krångligt live.

Det finns många YT klipp på TLn och de ger en bra bild av vad TLn kan göra.

14 Oct 2013, 09:45
Profile

Tackar för svaret det gav lite klarhet och som sagt ursäkta trådkapningen.

14 Oct 2013, 11:18
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]