View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 05:42

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Delay fundering/pedalbyte 
Author Message

Post Delay fundering/pedalbyte
Kör nu på en boss dd3. Jag vill ha ett delay som är väldigt diskret, som nästan låter som ett reverb. Vill att mitt gitarrljud ska låta vanligt vid solande men att delayet kommer när man endast "släppt" tonen och inte grötar ihop det under spelning. Vet inte hur jag faktiskt ska förklara.

Min dd3 hörs alldeles för "tydligt" iaf. Finns det någon som förstår mina begär?=)

26 Oct 2013, 09:25
Profile

Post Re: Delay fundering/pedalbyte
Jollanbollan wrote:
Kör nu på en boss dd3. Jag vill ha ett delay som är väldigt diskret, som nästan låter som ett reverb. Vill att mitt gitarrljud ska låta vanligt vid solande men att delayet kommer när man endast "släppt" tonen och inte grötar ihop det under spelning. Vet inte hur jag faktiskt ska förklara.

Min dd3 hörs alldeles för "tydligt" iaf. Finns det någon som förstår mina begär?=)

Ett delay med lite diskantavrullning på ekona hjälper nog lite, d v s ett analogt eller ett digitalt som härmar ett analogt. Men grundproblemet finns med alla delay-pedaler jag testat, och det är att level-ratten är felkalibrerad, så att effekten blir alldeles för påtaglig direkt. Med lite längre delay-tid, rätt få repetitioner och level extremt lågt, så kommer du nog närmast det du söker.

26 Oct 2013, 10:12
Profile

TC Electronics har nån dynamisk funktion i Nova och Flashback delayen, gör att effekten inte "hörs" medan man spelar, funkar helt OK.

26 Oct 2013, 10:47
Profile

Goran wrote:
TC Electronics har nån dynamisk funktion i Nova och Flashback delayen, gör att effekten inte "hörs" medan man spelar, funkar helt OK.

Jag kör med en toneprint till min flashback som är ett analogt delay "tube echo", helt perfekt!
grötar inte ihop sig utan blandar sig väldigt väl med ljudet medan man spelar. Kör med level på typ 11.5 och feedback på 11...

27 Oct 2013, 08:48
Profile

toneprint?=)

En tc flaschback låter inte dumt, ser mumma ut på demos

27 Oct 2013, 09:57
Profile

Ett reverb är egentligen en massa små delay så det är svårare att bygga en bra delaypedal och då det korta tiderna som är mest krävande. Ett prisvärt delay är MP's silver spring som kan gå åt det håll du vill och line 6 echopark kan göra lite roliga rumseffekter om du vill ha effekterna i pedalform. Wamplers faux delay har ett snyggt häng i soundet. Ett delay med ducking fixar vad du är ute efter då reverb effekten kommer efter du slutat exitera strängen o mycket coolt.

27 Oct 2013, 23:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]