View unanswered posts | View active topics It is currently 16 May 2026, 00:50

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Laney lc15 bygge! 
Author Message

Tjena!
Har planer på att bygga min lc15 i en större kabinett, 1x12 eller 2x12, då jag tror den kan låta riktigt bra i en större låda. Någon som vill tycka till om det?? Material? Vilka element kan passa? Finns de några moddar att göra nu när andå stärkaren är utplockad ur sin kabinett?

26 Jan 2009, 19:55
Profile ICQ YIM WWW

Finns de några moddar att göra nu när andå stärkaren är utplockad ur sin kabinett?

Laneys 15-wattare är ökända för att ha för underdimensionerade transformatorer som lätt går sönder om man drar på ordentligt (jag kommer dock inte ihåg exakt vilka modeller det gäller).

Att sätta in en fläkt som kyler transformatorerna kanske vore en bra idé. Det bör inte vara så avancerat. Se i vilket fall som helst att designa kabinettet så det blir bra ventilation för transformatorer och rör.

Fråga gärna på Rörsnack-avdelningen här. Där finns proffsmeckare som har stor erfarenhet av dessa förstärkare. De kan säkert ge tips om moddning.

Här är en tråd om att sätta in fläkt i en förstärkare:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... chTerms=fläkt

Erik R

26 Jan 2009, 23:18
Profile

Fläkt hjälper nog inte underdimensionerade trafor (OT/PT) till så mkt längre liv. Däremot kommer nog Zven att säga katodbiasmotstånd som är för svaga/små. Gör en search på Laney härpå bojen så hittar du nog tipset.

27 Jan 2009, 00:02
Profile

Tack!! Ska forska vidare i detta!!!

27 Jan 2009, 00:30
Profile ICQ YIM WWW

Dom här stärkarna blir ju rejält varma så en fläkt kan varmt rekommenderas. Montera den så att den kyler både nät-trafon och slutrören, och inte för nära någon av förstärkarens sidor (blir sämre drag i fläkten då). Jag har monterat en 60 x 15 mm fläkt (köpt på Ebay) i min LC15 och det funkar utmärkt. Stärkarn är mkt svalare nu.

Jag har oxå monterat in en presence-kontroll (en pot parallellt med R33, 5 - 10 kOhm, helst reverse log), och den vill jag inte heller vara utan.

Eftersom utg.trafon gick sönder, har jag oxå bytt den mot en Hammond 125E (om jag kommer ihåg rätt). Om du vill kosta på dig en sån, så förbättrar det oxå soundet en del. Kostar c:a 300 kr.

Har även monterat skärmgallermotstånd, vilket lär förlänga livet på slutrören, men jag tror knappast att det märks på ljudet.

Har oxå testat en extern mindre högtalarlåda (1x12" eller 1x10", öppen eller sluten), men inte rktigt bestämt mig för vad jag tycker om det. Just nu lutar det dock åt att en 10:a passar mig bäst (tycker det blir "bumligt" med 12:an). Med en bra tratt skulle det förmodligen funka hyfsat även i originallådan, men det beror ju på tycke och smak, på vad man lirar för musik, och på lokalen (och kanske bandkompisarna).

29 Jan 2009, 18:09
Profile ICQ YIM WWW

Har funderat lite. Eftersom stärkaren sitter i en combo från början bör jag vända allt upp och ner eftersom rören nu pekar nedåt om man kollar på stärken framifrån. Borde vara smidigare att bygga den med rören uppåt. Utgångstrafon skall bytas omgående. När jag ändå håller på vore det kanske en bra idè att ändra position på biaspoten så den sitter mer lättilgänglig? Eftersom stärkaren har en tendens till att bli väldigt varm funderar jag på att byta rörsocklarna till keramiska istället för de i plast som sitter original. Låter detta som vettiga uppgraderingar??

03 Feb 2009, 00:56
Profile ICQ YIM WWW

Har funderat lite. Eftersom stärkaren sitter i en combo från början bör jag vända allt upp och ner eftersom rören nu pekar nedåt om man kollar på stärken framifrån. Borde vara smidigare att bygga den med rören uppåt. Utgångstrafon skall bytas omgående. När jag ändå håller på vore det kanske en bra idè att ändra position på biaspoten så den sitter mer lättilgänglig? Eftersom stärkaren har en tendens till att bli väldigt varm funderar jag på att byta rörsocklarna till keramiska istället för de i plast som sitter original. Låter detta som vettiga uppgraderingar??

Ja! En mycket bra tanke!
Att vända på stärka så rören pekar uppåt är egentligen det sättet ALLA rörstärkare skulle byggas! Du kommer få längre rörliv o mindre slitage (då många komponeter åldras fottare av värme) om du bygger så.

Även byte av utgångstrafon är bra, personligen hade jag även köpten choke/drossel när jag ändå var i farten och satt in inviduella skärmgallermotstånd på bägge rören.
Flytta biaspot,,? Nja, det behöver du egentligen inte, man juserar ju inte bias så ofta.
Tror inte heller det kommer finns behov för keramiska socklar om du vänder stärkan "rätt". Då nu värmen kommer gå uppåt och inte upp i stärkan.

Sen finns det lite småtrixs man kan göra för att ändra ljudet o ginen, men det beror ju mer på tycke o smak och något du kan återkomma till när du gjort dom andra ändringarna.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

03 Feb 2009, 08:34
Profile

Owe, kan du berätta mer om choken/drosseln? Det finns väl ingen från början, eller ...? Var ska den anslutas, och vad får den för inverkan?

Å så skulle det vara jättetrevligt om du redan nu ville avslöja några av dina småtrix.

03 Feb 2009, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Owe, kan du berätta mer om choken/drosseln? Det finns väl ingen från början, eller ...? Var ska den anslutas, och vad får den för inverkan?

Å så skulle det vara jättetrevligt om du redan nu ville avslöja några av dina småtrix.

Nä, det finns ingen från början då dessa kostar mer än ett motstånd.
I ert fall handlar det om att ersätta R32 med en choken/drossel istället (med typ samma värden man använder i en Fender delux reverb).
Vad vinner man med detta?
Jo en drossel tar bort rippel så man får en tystare stärkare och även fastare bas.
Man får som regel även en lite rappare stärkare, då en drossel i denna storlek brukar ligga på runt 100 ohm så åker späningen upp lite i stärkan.
Men man kan inte sätta in en drossel utan även sätta in skärmgallermotstånd.

Trixen jag nämde har lite med vad du söker ljudmässigt?

Häls
Owe Johnson

03 Feb 2009, 16:46
Profile

Eftersom utg.trafon gick sönder, har jag oxå bytt den mot en Hammond 125E (om jag kommer ihåg rätt). Om du vill kosta på dig en sån, så förbättrar det oxå soundet en del. Kostar c:a 300 kr.

På vilket sätt förändrades ljudet?
Var det direkt replacement eller behövdes andra justeringar?

03 Feb 2009, 18:22
Profile

Svårt med hörselminnet, och svårt att beskriva ljudintryck i ord, och man kan ju inte göra A/B-test efteråt. Men jag upplevde nog att förstärkaren liksom växte ett snäpp.

Det krävdes nya monteringshål, men annars var det bara att byta.

03 Feb 2009, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

Owe, beträffande dina trix, är det ju inte helt lätt att beskriva vad man är ute efter. Är sugen på att prova både det ena och andra som skulle kunna innebära förbättringar. Men lite mera headroom skulle t ex inte vara fel. Om ljudet kunde bli lite mindre tunt och lite mindre surrigt vore inte dumt. Fetara, mustigare och stunsigare vore trevligt. Ju längre åt â€Â

04 Feb 2009, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Owe, beträffande dina trix, är det ju inte helt lätt att beskriva vad man är ute efter. Är sugen på att prova både det ena och andra som skulle kunna innebära förbättringar. Men lite mera headroom skulle t ex inte vara fel. Om ljudet kunde bli lite mindre tunt och lite mindre surrigt vore inte dumt. Fetara, mustigare och stunsigare vore trevligt. Ju längre åt â€Â

04 Feb 2009, 20:00
Profile

Tusen tack för fina tips Owe! Här finns tydligen en del att labba med.

Ja, B+ är rätt ynklig i LC15 - ner mot 260 V om man ställer bias på 70% av maxeffekten.

Man hör att stärkarn storknar i basen när man krämar på uppemot fullt ös (klen nät-trafo?). Hjälper en choke, eller minskade R31 och R15, mot det tror du? EL84:ornas anodspänningar blir väl oförändrad, eller …? Men tidigare steg får förstås högre spänning. Har tänkt prova att dubbla C19 (största/första glättningskondingen). Skulle det kunna hjälpa? Får det möjligen liknande effekt som en choke? Kanske båda åtgärderna?

Nuvarande värden på C3/C4 tycks ge ett högpassfilter med brytfrekvensen 56 Hz (mindre än lägsta gitarrfrekvensen). Tror du ändå att en ökad kapacitans ger en hörbar förändring?

Funktionen hos C20 är jag lite osäker på. Ser ut som om den redan är urkopplad (genom VR1B) vid höga gain-pådrag, eller är det kanske tvärt om?

I feedback-loopen menar du att göra en presence-kontroll som i Marshall eller hur, alltså ansluta R33 direkt till jord, och parallellkoppla det med en krets bestående av C18 och en pot i serie, eller …? Jag har gjort en presenskontroll genom att bara parallellkoppla R33 med en 10k-pot, och det funkar någorlunda tycker jag (bortsett från att allt händer på slutet). Tror du att Marshall-varianten är bättre?

Ska lyssna med Sixten angående drosslar.

06 Feb 2009, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Ja, B+ är rätt ynklig i LC15 - ner mot 260 V om man ställer bias på 70% av maxeffekten.

Oj då går det ner så mycket!
Tappa 40V så händer det ju en heldel med ljudet.
Om du gillar stärkan för övrigt så vore det nog inte fel i att byta till en bättre nättrafo med. Visst det kan ses som mycket pengar, men många köper pedaler hej vilt, men tanken att byta vitala dela i en stärkare verkar många dra sig för, trotts att pedaler i flesta fall kostar betydligt mer.

Quote:
Man hör att stärkarn storknar i basen när man krämar på uppemot fullt ös (klen nät-trafo?). Hjälper en choke, eller minskade R31 och R15, mot det tror du?
EL84:ornas anodspänningar blir väl oförändrad, eller …?

Det kommer hjälpa lite, men stadigare nättrafor kommer påverka mest.

Quote:
Men tidigare steg får förstås högre spänning. Har tänkt prova att dubbla C19 (största/första glättningskondingen). Skulle det kunna hjälpa? Får det möjligen liknande effekt som en choke? Kanske båda åtgärderna?

Well, 50 uF tycker jag borde räcka på en stärkare av den här storleken, för mycket uF är inte hellre bra.

Quote:
Nuvarande värden på C3/C4 tycks ge ett högpassfilter med brytfrekvensen 56 Hz (mindre än lägsta gitarrfrekvensen). Tror du ändå att en ökad kapacitans ger en hörbar förändring?

Svar: JA!

Quote:
Funktionen hos C20 är jag lite osäker på. Ser ut som om den redan är urkopplad (genom VR1B) vid höga gain-pådrag, eller är det kanske tvärt om?

Den funkar som en variabel bypass konding,
Kondingen påverkar ju mer du vrider upp gainen

Quote:
I feedback-loopen menar du att göra en presence-kontroll som i Marshall eller hur, alltså ansluta R33 direkt till jord, och parallellkoppla det med en krets bestående av C18 och en pot i serie, eller …? Jag har gjort en presenskontroll genom att bara parallellkoppla R33 med en 10k-pot, och det funkar någorlunda tycker jag (bortsett från att allt händer på slutet). Tror du att Marshall-varianten är bättre?

Humm, det är ingen presence-kontroll du har gjort utan en variabel feedbak.
Gör som jag beskrev ovan så får du en presence-kontroll, typ som i en Marshll fast med lita andra värden.

Häls
Owe Johnson

06 Feb 2009, 17:34
Profile

Owe, du har helt rätt. Att öka glättnings-kapacitansen ger absolut ingenting. Jag hade en 47 uF liggande, och lödde in den parallellt med den befintliga (C19) via en switch för att kunna göra A/B-test. Märkte ingen som helst skillnad, inte ens med max volympådrag. (Idén fick jag från Billm’s sajt för moddar på Fender Blues Jr)

Jag kanske överdrev lite när det gäller spänningsfallet för B+. Vid 70 % bias är nog B+ snarare ca 266 V. Vid 50 % är den ca 288 V, och det är ju inte så långt från nominella 300 V. Tycker att det (en aning förvånande) funkar rätt bra även på 50 % bias. (Laney själva ställer bias ännu kallare, kanske bara 40 %). Så tillsvidare ligger jag nog lågt med nättrafo-byte. En drossel ska jag nog däremot prova, och kanske också minska R15 och R31. Dessa moddar är ju enkla att utföra. Övriga moddar får nog vänta tills jag har testat en annan högtalare tror jag. Det kan nog påverka både frekvensrespons och ljudvolym/headroom en hel del.

En annan sak som är enkel att förändra är ju typen av förstegsrör. Kan detta ge möjligheter att t ex skapa mera headroom eller göra ljudet fetare? Ibland ser man att folk väljer rör med mindre gain (12AT7 eller 12AY7) i fasvändaren, och kanske också som första-rör. Vad skulle resultatet av det kunna bli?

10 Feb 2009, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Hej igen!
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde säga precis hur jag löder in skärmgallermotstånd? Har anlitat en kunnig elkille som inte är bekant med termen "skärmgallermotstånd". Skriv gärna värden och annat som kan vara bra att veta!!!
Stort tack på förhand!!
/ Jonatan

16 Feb 2009, 00:17
Profile ICQ YIM WWW

Jag har monterat skärmgallermotstånd i min LC15, och gjort det utgående från instruktioner jag fick på det forna â€Â

22 Feb 2009, 00:33
Profile ICQ YIM WWW

Nu har jag nog all info jag behöver. Nu återstår det bara att beställa alla delar som behövs!! Tack alla för hjälpen!!! Ni har varit till STOR hjälp!!! Jag lär nog återkomma med fler frågor under byggets gång =)
/ Jonatan

24 Feb 2009, 22:56
Profile ICQ YIM WWW

Rapportera gärna dina erfarenheter här!

25 Feb 2009, 00:35
Profile ICQ YIM WWW

Fick hem sakerna jag beställt idag så nu återstår bata löding och pilleri!!!!

24 Mar 2009, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Vilka prylar har du köpt, och vilka moddar tänker du göra?

24 Mar 2009, 16:11
Profile ICQ YIM WWW

Jag ska börja med att byta ut R32 mot en deluxe reverb drossel, sätta dit skärmgallermotstånd och byta trafon mot en Hammond 125E. Förhoppningen är att det ska bli ljud i stärkaren efter de ingreppen [:)] Om allt går bra så ska jag nog laborera med de olika värde som Amphealer pratat om!

24 Mar 2009, 21:42
Profile ICQ YIM WWW

Jag ska börja med att byta ut R32 mot en deluxe reverb drossel, sätta dit skärmgallermotstånd och byta trafon mot en Hammond 125E. Förhoppningen är att det ska bli ljud i stärkaren efter de ingreppen [:)] Om allt går bra så ska jag nog laborera med de olika värde som Amphealer pratat om!

Ska bli roligt o höra vad du tyckte om bytet!

Sen kanske jag kommer att kunna avyttra en nättrafo som skulle passa bra i din stärkare, men det beror på om jag får tag i den trafon jag vill ha istället.

Häls
Owe Johnson

24 Mar 2009, 22:35
Profile

Jäpp, det ska bli speciellt kul att höra vad drosseln kan göra för skillnad, för jag har själv inte kommit till skott med den än. Ett tips kan vara att tillfälligt koppla in både drossel och motstånd via en switch så att att du kan koppla om mellan dom och lätt höra eventuell skillnad. (Det är ju f ö vettigt att göra när det gäller många andra moddar oxå). Å gör bara en mod i taget, så du vet vilken av dom som har medfört ev förändring.

24 Mar 2009, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Beneri!
Jag har mailat dig ang. utg.trafon. Har kliat mig lite huvudet då jag blir förvirrad av de olika kopplingsmöjligheterna. Om jag mäter på primärsidan får jag inte samma värde på den gamla och nya trafon (självklart). Är det bara till att koppla en nya som den gamla sitter (förutom att den vita kablen och brun på den nya)? På sekundären bliur jag mest förvirrad. Vilka stift ska jag koppla?? Det ser ut som att det finns oändligt med alternativ!! Har mätt resistansen men blir inte klokare. Borde väl vara så att den gamla ger 8 ohm och då ska även den nya kopplas till 8 ohm. Det jobbiga är väl att det finns ett gäng olika alternativ av 8 ohm (olik induktans) Jag är en riktig rookie så skratta er inte hesa efter mina korkade frågor [:)]
/ Jonatan

26 Mar 2009, 10:16
Profile ICQ YIM WWW

Det låter superintressant!! Säg bara till om/när du är redo att bli av med trafon så kan vi diskutera!!!
Amp Healer wrote:

variax81 wrote:

Ska bli roligt o höra vad du tyckte om bytet!

Sen kanske jag kommer att kunna avyttra en nättrafo som skulle passa bra i din stärkare, men det beror på om jag får tag i den trafon jag vill ha istället.

Häls
Owe Johnson

26 Mar 2009, 10:18
Profile ICQ YIM WWW

Så här har jag kopplat:

Image

Image

Observera att du bör isolera anslutningarna på primärsidan (högspänning), men det skadar ju inte på sekundären heller. Jag använde krympslang + vulktejp.

Vill minnas att jag fick skifta plats på vit (brun) och blå kabel på primären eftersom det annars blir positiv återkoppling från högtalaren (om man har NFB inkopplad dvs), vilket ger rundgång med tjut som följd.

Jag har två utgångar på min, en för 4 och en för 8 Ohm. Hur jag har kopplat är skrivet på trafons sida, se bild. Kopplingen gjorde jag i enlighet med tips jag fått. Ett El84-rör lär ska belastas med ca 8000 Ohm. I efterhan har jag dock blivit lite osäker på om koppllingen är korrekt (men det funkar dock utmärkt). 8 kOhm tycks det vara över hela primärlindningen (i min koppling), medans ett rör bara borde känna av ena halvan (dvs ca 4 kohm). Men det där har jag inte forskat mera i än. Det kanske någon mer erfaren "rörmokare" kan reda ut?

26 Mar 2009, 12:24
Profile ICQ YIM WWW

Vilken service här är på Bojen!!!!! Superbra!! Ikväll åker lödpennan fram så de visslar om de [:)] Många tack för hjälpen!!!!!!! Som sagt; återkommer så fort jag har lödat färdigt!!!!!
/ Jonatan

26 Mar 2009, 12:39
Profile ICQ YIM WWW

Har fått ström till rören och ska i eftermiddag fortsätta med alla annan kabeldragning och hoppas på att fanskapet ska låta också [:)] Rackarns vad pilligt det är att få alla kablar på plats och framför allt på ett snyggt vis. Finns det något speciellt jag ska tänka på då det gäller kablar och dess dragning? Vet att de inte var så snyggt "förpackade" i stärkarens originalutseende.

27 Mar 2009, 14:31
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next