|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
NPD! Skatterbrane YINBRANE PAF set
| Author |
Message |
|
gibsonclassic2001
|
 NPD! Skatterbrane YINBRANE PAF set
Fick mina nya Skatterbrane YINBRANE PAF Alnico 2 idag. Denna PAF är gjorda av Skatterbrane.com (Samma customfirma som gjorde mina Jimi Page T-top mickar)  Denna mick är mer som en förbättrad Slash alnico pro 2 från 1986. Utan att den är pottad mm. Ljudet är bra mycket bättre än Seymour duncan versionen. Svårt att beskriva ljud ... men jag gör ett försök. När kör med Seymour duncan Ap-2 och jag har min gainpot på 7an så har jag "rätt" gain men tappar separering och den definering man vill ha och behöver sänka till 6an. Med tryck och sustainförlust!  Med dessa så kan jag köra på 7an utan att det grötar ihop! Inga problem med rundgång mm. heller! Här är lite bilder! Out with the Seaymour duncans and in with the Skatterbranes.  Polypropylene Orange drop 0.022. 90s 4-conductor duncans.  Duncans out! Lets measure them!  Both measure very close now when i can do them back to back with same room temperature! Skatterbrane Alnico 2 Yinbranes neck 7.22k Skatterbrane Alnico 2 Yinbranes bridge 8.06k
Seymour duncan Alnico 2 neck 7.33k Seymour duncan Alnico 2 bridge 8.09kThis is as close as you get! Awesome! :thumb:  Adjusting the polepieces with the 12" radius gauge from Stew mac.  Vintage style single conductor on the Skatterbranes. Can also be sold as 4-conductor.  Skatterbranes and OTP rings mounted.[/QUOTE]
|
| 23 Jan 2012, 19:03 |
|
 |
|
Little Wing
|
 Re: NPD! Skatterbrane YINBRANE PAF set
Makalöst snygg les paul du har!
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 23 Jan 2012, 23:09 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
Härligt att se Drog i exakt samma set i min LP i våras. Rods mickar har makalöst bra ton!! Brukar tala mig varm om dem, jag har i alla fall aldrig hört bättre ton från en humbucker. Snygg LP också... Enjoy!! Jonas
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 23 Jan 2012, 23:57 |
|
 |
|
Marshall
|
Har ett par Earthbranes i en R9 från 2000, låter kalas igenom en SuperLead Marshall. 
|
| 24 Jan 2012, 00:00 |
|
 |
|
CarlM
|
Marshall:
Du körde väl Burstbucker 1 och 2 i den tidigare?
Vad tyckte du hände när du bytte?
Jag har Classic 57 i halsläge och Burstbucker 1 i stallet i min R9 och det är det som har funkat bäst för mig hittills av allt jag provat i den gitarren. Den tidigare stallläges-favoriten Classic 57 var egentligen i det närmast perfekt men den har en viss muddighet, som BB1:an inte har, så därför fick BB1:an stanna, trots att den på många andra sätt är snäppet tristare än min gamla C57, som alltid åker i vad jag än provar. Jag är nöjd som den är, men blir faktiskt rätt nyfiken på Skatterbrane Earthbrane. Inte för att jag bryr mig om vad som är vintage-korrekt. Jag får bara för mig att det verkar riktigt bra.
Alla synpunkter på Skatterbrane jämfört mot Gibson Burstbucker 1 (eller 2, som jag i o f inte har) välkomnas. (Hoppas inte det här är trådkapning. I så fall kan jag starta en ny tråd.)
Det jag gilla med BB1 och C57 är att de håller ihop ljudet. De komprimerar snyggt, blir aldrig gälla och skrikiga i toppen eller låter spinkigt. Min idealpickup vore en C57 "fetma", punsch och kompression fast med BB1:an öppnare och "omuddiga" topp.
Jag spelar uteslutande med lätt överstyrda Marshall eller Marshall-liknande (d v s Cornford) förstärkare, som i bland distas med Fetto. D v s aldrig vare sig helt rent eller "metal"-distat.
/CM
|
| 24 Jan 2012, 14:53 |
|
 |
|
gibsonclassic2001
|
Tjena!
Jag har både Burstbucker 1 och 2 hemma.
Jämför man dessa med Skatterbrane Yingbrane så är det helt annorlunda mickar.
Burstbucker är helt ok men dom låter mer scooped och sterila. Dvs Bass,mids och treble är ca 5-2-9 jämfört med Yinbrane som är mer snälla mot öronen med Bas, mids och treble runt 6,6,7.
Ska ta och plocka hem en bunt mickar till från Rod. Hör av dig om du är sugen på en PAF från Skatterbrane.
|
| 27 Jan 2012, 18:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Den logiska (långsiktiga) fortsättningen på detta projekt vore väl att testa en riktig 'PAF'
Du kanske blir förvånad eller rättare sagt SÅLD... eller besviken?
Intressant att prova den riktiga varan innan man bedömer kopior?
| 27 Jan 2012, 21:05 |
|
 |
|
gibsonclassic2001
|
Mike Leaf wrote: Den logiska (långsiktiga) fortsättningen på detta projekt vore väl att testa en riktig 'PAF'
Intressant att prova den riktiga varan innan man bedömer kopior? Problemet är nog att om man testar 10 stycken så låter alla 10 olika 
|
| 27 Jan 2012, 22:26 |
|
 |
|
Crimson
|
Varför inte PIO? 
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 28 Jan 2012, 00:07 |
|
 |
|
gibsonclassic2001
|
Crimson wrote: Varför inte PIO?  Derrig kör ju polypropelen. Har en bunt PIO´s 
|
| 28 Jan 2012, 12:09 |
|
 |
|
Marshall
|
_cm_: jag håller med trådskaparen i beskrivningen av skillnaden mellan bb1-2 & branes. Har haft - och gillat - bb1&2 i en R8 från -07. De gav där häng, botten, mid & bett. Kalasbra. Men i min R9 -00, som är lätt, resonant & ganska 'rund i karaktären' lät de inte bra. De blev plötsligt hårda, sterila och nästan vassa; samma mickpar som flyttats från R8:n tillfälligt (kunde ju inte ha kvar C57:orna, som jag tycker är obehagligt luddiga, i R9:an). Man kunde ju tro att brighta mickar skulle funka bra i en 'mjukare' & 'rundare' gitarr men så var det inte här.
Fick kort därefter fatt på ett set Earthbranes. De är inte lika påträngande i topp/övre mid som bb1&2 men har ändå en fin brillians/presence i toppen. Balancerad mid utan att vara luddiga. Köttig botten. Passar fint i just denna gitarr, där den förmedlar gitarrens 'övertonsidentitet' på ett behagligt sätt vilket kanske hänger ihop med vad jag uppfattar vara en något svagare output. Spelar denna gitarr genom Lead eller Superlead med volymen på kl 1-2.
I en annan gitarr vet jag inte hur skulle låta. Hade gärna provat i 335:an om det inte vore så pyssligt att byta...
|
| 29 Jan 2012, 12:44 |
|
 |
|
CarlM
|
gibsonclassic2001 wrote: Tjena!
Jag har både Burstbucker 1 och 2 hemma.
Jämför man dessa med Skatterbrane Yingbrane så är det helt annorlunda mickar.
Burstbucker är helt ok men dom låter mer scooped och sterila. Dvs Bass,mids och treble är ca 5-2-9 jämfört med Yinbrane som är mer snälla mot öronen med Bas, mids och treble runt 6,6,7. Har du jämfört BB1 i stall-läge med någon Skatterbrane? Jag frågar eftersom jag har en liten märklig Burstbucker-erfarenhet. Som jag nämnde ovan gillar jag egenligen C57, när den lastas rätt med pottar som mäter lite över 500k. Men den är lite muddig även med vettig last (läs pottar), så BB-konceptet lät vetttigt eftersom det verkade vara C57, fast med olika många lindningar på de två spolarna, vilket gör att de producerar lite mer höga frekvenser. Så jag köpte ett par BB1/BB2 här på Bojen, som hade suttit originalmonterade i en Les Paul. De lät tyvärr inte alls som jag hade hoppats utan trist och tunnt. Så de åkte ur och fick följa med i en bytesaffär. Men eftersom Marshall (som testar mycket och verkar gilla ungefär samma saker som jag gillar) var så entusiastisk över dem, så tänkte jag att jag får testa igen och beställde en ny BB1:a till stall-läget och då funkade det fint. Inte riktigt lika fet eller komplex som min C57:a, men den saknade också luddigheten som C57:an hade tack vare att den hade mer topp och bett, så den har suttit kvar. Kan det vara så att det är BB2:an som jämfört med andra bra PAF-varianter är lite tunn och trist, samtidigt som BB1:a som har lägre resistans 7 komma någonting, precis som alla PAF:ar jag gillat mätt (min C57:a, min Rio, mina SD Antiquity) BB2:an mäter 8 komma nåt har jag för mig och jag brukar inte vara så förtjust i PAF:ar som har lite högre resistans. Eller också är det bara en tillfällighet att de jag gillat haft låg resistans. gibsonclassic2001 wrote: Ska ta och plocka hem en bunt mickar till från Rod. Hör av dig om du är sugen på en PAF från Skatterbrane. Blir det bättre pris om man gruppköper eller har du rabatt? /CM
|
| 30 Jan 2012, 18:35 |
|
 |
|
CarlM
|
Marshall wrote: _cm_: jag håller med trådskaparen i beskrivningen av skillnaden mellan bb1-2 & branes. Har haft - och gillat - bb1&2 i en R8 från -07. De gav där häng, botten, mid & bett. Kalasbra. Men i min R9 -00, som är lätt, resonant & ganska 'rund i karaktären' lät de inte bra. De blev plötsligt hårda, sterila och nästan vassa; samma mickpar som flyttats från R8:n tillfälligt (kunde ju inte ha kvar C57:orna, som jag tycker är obehagligt luddiga, i R9:an). Man kunde ju tro att brighta mickar skulle funka bra i en 'mjukare' & 'rundare' gitarr men så var det inte här.
Fick kort därefter fatt på ett set Earthbranes. De är inte lika påträngande i topp/övre mid som bb1&2 men har ändå en fin brillians/presence i toppen. Balancerad mid utan att vara luddiga. Köttig botten. Passar fint i just denna gitarr, där den förmedlar gitarrens 'övertonsidentitet' på ett behagligt sätt vilket kanske hänger ihop med vad jag uppfattar vara en något svagare output. Spelar denna gitarr genom Lead eller Superlead med volymen på kl 1-2.
I en annan gitarr vet jag inte hur skulle låta. Hade gärna provat i 335:an om det inte vore så pyssligt att byta... Intressant att de funkade i en R-Les Paul och inte i den andra. Du fråga kanske, men har du kollat upp så att pottarna lastade likadant i de två gitarrerna? Det påverkar frekvensgången en hel del. Min R9s originalvolympot till stallmicken mätte 280k och var märkt 440k. Det blev en ganska dramatisk förbättring med en RS som mätter 530k. Min R6:a från 2007 höll jag på ge upp eftersom jag inte fick till den inkopplad, Den hade ju de fina vintagetyp CTS:erna som jag trodde var bra och pottarna mätte OK, men som en sista åtgärd innan jag annonserade ut den så bytte jag till samma typ som jag har i alla min P90- och HB-gitarrer och då funkade den och blev en keeper. Skumt. Jag begriper inte varför och det var samma med min Hamer Special P90. Jag tycler Skatterbrane verka lite intressanta eftersom han verkar vara både noggrann och innovativ och kan därför kanske ha något att erbjuda som man inte redan kan köpa från någon annan. Vi får ser om jag hoppar på tåget och testar. Jag är nöjd med det jag har, men man är ju alltid intresserad av att veta om det finns något ännu bättre. I annat fall testar jag nog min C57 med 1M-pot och urkopplingsbar tonkontroll för lasta ned den mindra och på så sätt öppna upp den lite mer, eftersom jag gilla allt annat med den borstett från just nämnda luddighet. /CM
|
| 30 Jan 2012, 18:46 |
|
 |
|
CarlM
|
Mike Leaf wrote: Den logiska (långsiktiga) fortsättningen på detta projekt vore väl att testa en riktig 'PAF'
Intressant att prova den riktiga varan innan man bedömer kopior? Jag vet inte om det här var riktat till mig, men jag är inte längre så noga med vad som är vintage-korrekt eller inte. Men i de flesta fall tror jag att man gjorde många rätt på Gibson 1959, när Les Paulen på något sätt var färdigutvecklad, därför gillar jag i många fall det som är just vintagekorrekt. Lågviktsmekanik, 59-halsprofil, mahognyhals, djup halsinfästning, bandstorlek, vinklar, kropp i ett stycke mahogny (plus tvådelad lönntopp), alu-tailpiece, 59-stallinfästning, nickelsträngar o s v, o s v. Men jag gillar det för att det är bra och inte för att det är vintagekorrekt. Jag vet att jag trivs fint med PAF-varianter med låg resistans. När det gäller P90, så gillar jag däremot SD Custom Soapbar bättre än de mer vintage-liknande varianterna. Jag har valt bort hela vintage-marknaden inte bara när det gäller pickuper och gitarrer utan även när det gäller NOS rör och förstärkare. Priserna är säkert riktiga för dem som är samlare och så vidare, man jag försöker klara mig med det som finns i produktion nu eller nyss bortsett från det jag redan köpt för länge sedan. Men det är kul att det finns folk som håller på med gamla prylar och renoverar och kompletterar vid behov. Tyvärr köpte jag inte medans tid var och då får man nöja sig med nyare pryttlar. Jag skulle gärna prova och äga en original-PAF, men med de priser som de betingar idag, så får jag klara mig utan. Men jag är säker på att många av dem är fantastiska. /CM
|
| 30 Jan 2012, 19:00 |
|
 |
|
Marshall
|
_CM_ wrote: Intressant att de funkade i en R-Les Paul och inte i den andra. Du fråga kanske, men har du kollat upp så att pottarna lastade likadant i de två gitarrerna? Pottarna mäter 490-510 k i båda gitarrerna, jag har labbat med pot-byte men är inte man att höra skillnad mellan så små variationer (PIO-kondingar däremot...  ) R8:n & R9:an är väldigt olika klang i, akustiskt. Min R9 var i princip dubbelt så dyr som R8:an och är ett bättre instrument i alla avseenden, inklusive klang. Jag tror det förklarar skillnaden.
|
| 30 Jan 2012, 20:43 |
|
 |
|
CarlM
|
Marshall wrote: _CM_ wrote: Intressant att de funkade i en R-Les Paul och inte i den andra. Du fråga kanske, men har du kollat upp så att pottarna lastade likadant i de två gitarrerna? Pottarna mäter 490-510 k i båda gitarrerna, jag har labbat med pot-byte men är inte man att höra skillnad mellan så små variationer (PIO-kondingar däremot...  ) R8:n & R9:an är väldigt olika klang i, akustiskt. Min R9 var i princip dubbelt så dyr som R8:an och är ett bättre instrument i alla avseenden, inklusive klang. Jag tror det förklarar skillnaden. Misstänkte att du hade ordning på pottarna, men var tvungen att kolla. Jag trodde nog tidigare att att R6, R7, R8 var lika bra som R9:orna, men precis som du upplever din R9 som exklusivare och bättre än din R8, så tycker jag att det är klassskillnad på min R6:a och min R9. R6:an är jättebra på alla sätt (efter byte av hela elsystemet utom jack och switch) och jag använder den riktigt mycket (senast större delen av repet igår), men R9:an är mer av en drömgitarr och jag har haft den mycket längre än R6:an, så det är inte nyhetens behag. Tycker du förresten det är någon skillnad på PIO-kondingar när du har tonen på fullt, eller bara när du "använder dem"?
|
| 31 Jan 2012, 20:54 |
|
 |
|
gibsonclassic2001
|
Jag lägger en ny order hos Rod inom några dagar! Vill ni ha något så får ni hojta till!Ska kombinera en T-Shaw neck med Yinbrane bridge på en av mina gitarrer. =D Ang skillnaden mellan tex. R8 och R9 beror mer på ”individen” än på något annat. Tex. kroppen är 100 % samma och inte handplockad och utvald mellan de olika varianterna i R-serien. Toppen kan ju gå som plain R9 eller flame R8 så skillnaden där går också att sudda ut beroende på vilken topp och hals du valde. Dvs. R9 och R8 är 100 % samma material och specification. Så skillnaden ligger i att den ena individen råkade bli bättre än den andra. Handplockat och utvalt material är tyvärr i verkligheten snarare en grovsortering av bitar.
|
| 01 Feb 2012, 09:19 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|