View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 20:13

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Tondöv och sur 
Author Message

Hejsan

Nu skall jag klaga och tycka synd om mig själv... :oops: :evil: :?

Hur pass tondöv är ni? Jag har svårt att hitta accorden till sånger som tex denna.http://www.youtube.com/watch?v=4yimX2c7 ... re=related
Men däremot kunde jag spela ett hyffsat solo till den eller smålicks.
Jag bara höll mig runt E och A blues.

Om jag vet accorden så kan jag spela hyffsat, såklart är jag ingen naturbegåvning utan ganska kass. Men det låter iallafall okej och jag hör vad som låter bra och dåligt.

Men accorden är ta mig fan hopplösa... jag hade min kompis att ta ut accorden till Peter Green sången. Och då hör ja att det låter bra. Men inte före någon visat mig.... grrrr

Kanske bäst att sälja skiten och ta up bilintresset igen ...
Vad är era erfarenheter och finns det någon av er som varit lika tondöv?

Och hur fan kan man tycka om music om man är tondöv? borde inte allt låta likadant för en person som inte hör skillnader på accord?
Och man har juh läst att Dave Gilmour likaså Ritchie Blackmore båda har sagt att dom hade ganska svårt att ta ut sånger och blev tvungen att göra egna istället iallafall i början...

Vad är era åsikter?

h
Salesman

PS
Är sur och tycker synd om mig själv och jag som nästan tänkte köpa en Vintage Gibson .... :roll:

19 May 2012, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tondöv och sur
haha! det känner jag igen :evil:

tondöv
inget taktsinne
stela fingrar
åså gillar jag yngwie, metalica och vanheden :lol:

jepp jag suger som musiker :evil: :evil: :evil:

20 May 2012, 00:35
Profile

Äh, det där är en övningssak som allt annat. Ingen är bra på det i början.
Jag kan tänka mig att den där våndan du känner beror på att du tycker att dina färdigheter i att spela är mycket större än dina färdigheter i plankning, och att det gör dig till en fuskare. Egentligen handlar det bara om att du lagt mer tid på det ena än det andra.
Jag kan tänka mig att förr i världen så utvecklades bägge färdigheterna parallellt, eftersom ända sättet att lära sig något nytt var att själv lista ut hur det gick till. Nu för tiden finns det så stor tillgång till skalor, tabbar, noter, videolektion på youtube osv, att det kan dröja år av spelande innan någon ger sig på att planka själv. Klart det blir frustrerande, när man känner sig hyfsat duktig på att lira, men är nybörjare på att planka. I själva verket är det som att bli frustrerad över att inte kunna spela en "enkel" låt på piano efter andra försöket, eller något annat instrument man bara ägnat max ett par timmar åt.
Så sluta grina, ryck tummen ur röven och på't igen!

20 May 2012, 00:40
Profile WWW

Instämmer med föregående talare. Tror inte man kan förklara det med tondövhet, i så fall hade du ju inte själv hört när det lät illa. Jag är inte född med någon form av musikalisk talang såvitt jag vet utan det har bara vart till att träna, träna och träna. Min personliga uppfattning är att man kan lära sig otroligt mycket på att planka låtar. Det börjar med ackord progressionerna, sen kommer färgningarna, melodierna, solona etc allt eftersom. Men det krävs ju att man lägger ner den tid som krävs på det och inte leta upp taskigt transkriberade tabbar och sånt. Går lite hand i hand med teori också så inte fel att komplettera med det så man vet vad man har att vänta sig så att säga. Det är en tröskel man skall över men sen trillar det på lite av sig självt. Så icke misströsta utan bara på't igen tills skiten sitter!

20 May 2012, 01:13
Profile

Som föregående talare sagt så är det en träningssak precis som allt annat. Börja med att försöka lyssna på och lista ut vad grundtonen är, oftast är det ju det som basen spelar, så försök "isolera" basen när du lyssnar. Du kan t.o.m. använda EQn på stereon och skära bort diskanten om du blir distraherad av den. Det finns bra mjukvara för detta också, mitt favoritprogram är Transcribe! och där kan du EQa, loopa + massa annat.

Efter att du fått ut bastonerna så kan fortsätta med ackorden. Är det dur eller moll, powerchords, ackord med massa färgningar? Öva dig på enklare låtar i början så att du bygger upp dina skillz gradvis och får lite självförtroende så kan du tackla lite svårare grejor sen om det behövs.

Det finns ett gäng coola appar som är bra träningsredskap också, Karajan gillar jag.

20 May 2012, 10:59
Profile

Himla tondöv är man nog mest av ovana.
Jag märker att när jag inte rört gitarren på 2 veckor spelar jag jävligt illa och otajt som fasen.

Att hitta ackord tror jag kommer med övandet (att verkligen plocka ut låtar i mängder)

Brukar spela in och lyssna, då får man ofta bekräftat att jag spela lika illa som jag uppfattade saken.

En konstig sak är annars att jag alltid är några nivåer upp i replokalen.
Så koncentrationen hänger väl ihop med det hela?

20 May 2012, 11:19
Profile WWW

Chatte wrote:

Brukar spela in och lyssna, då får man ofta bekräftat att jag spela lika illa som jag uppfattade saken.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

20 May 2012, 11:34
Profile

jazzfromhell wrote:
Som föregående talare sagt så är det en träningssak precis som allt annat. Börja med att försöka lyssna på och lista ut vad grundtonen är, oftast är det ju det som basen spelar, så försök "isolera" basen när du lyssnar. Du kan t.o.m. använda EQn på stereon och skära bort diskanten om du blir distraherad av den. Det finns bra mjukvara för detta också, mitt favoritprogram är Transcribe! och där kan du EQa, loopa + massa annat.

Efter att du fått ut bastonerna så kan fortsätta med ackorden. Är det dur eller moll, powerchords, ackord med massa färgningar? Öva dig på enklare låtar i början så att du bygger upp dina skillz gradvis och får lite självförtroende så kan du tackla lite svårare grejor sen om det behövs.

Det finns ett gäng coola appar som är bra träningsredskap också, Karajan gillar jag.

precis så gör jag också

att sedan sitta med guran framför tv:n och när det kommer en jingle
eller något annat så försök hänga på När man börjar klara dessa snabba
inhopp (det tar tiiiid) så kommer något slags självförtroende faktiskt

20 May 2012, 12:28
Profile WWW

Är det ok om jag vrider om kniven nämner att jag tog ut ackorden i huvudet? :twisted: ;-)

Men vilken skön låt!!! Får lite Hotel California-feeling..

20 May 2012, 13:44
Profile

Hejsan

Tack för all upp peppning uppskattades verkligen!
Min polare var över (1 klassig polare dessutom)
Och vi Jammade han med sin R6 och jag med min R8.
Vi spelade Blues/Moll och 7or med inslag utav dur utav mig.

Och då går det hur bra som helst efter som jag vet vilka toner som fungerar (SAFENOTES)
Men jag hör nog direkt om jag spelar fel eller om det är mera äventyrliga noter.

Så helt jäävla hopplöst kan det juh inte vara...

Men jag downloada Peter Lucas Burges perfekt pitch och satt och gnällde på med det hela natten.
Jag kan inte ta ett C efter som jag inte minns hur ett C låter men jag kan sjunga ett C eller höjja rösten tills det är i unison med C:et vilket såklart tar en sekund ...

Om jag nu bare kunde lära mig att minnas hur tex C låter så borde det juh vara på rättväg.
Ett D dur och Gdur vet juh de flesta inbillar jag mig hur det låter... Ddur accordet är enligt mig det gladaste och Gdur låter juh väldigt Rollingstones eller dansbands osv

Det är juh så jääävla roligt att Jamma när det fungerar.

20 May 2012, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

Ytterligare ett tips:
Kolla upp vilka ackord dina favoritlåtar/låtar du hört 1000000 ggr och VET hur dom låter, börjar med. Tex Summer of 69 som börjar med ett D-ackord, Jump börjar i C, Crazy Train F#, Satch Boogie i A etc etc. Kan du höra dessa låtar i huvudet och vet vilka ackord det är så har du ju ett gäng "referenstoner" redan inbyggda i huvudet. Gör så med alla 12 toner, mycket användbart tycker jag!

20 May 2012, 21:34
Profile

Nu är jag ingen klippa på detta med musik och speciellt då det gäller teori, dessutom har jag framtiden bakom mig så det är nog liksom kört att bli nåt för min del.

Men efter att hållit på med musik hyfsat mycket dock på hobby basis i nästan 20 år så kan jag konstatera att mycket sitter i träning. Lyssnar man på låtar och tar ut låtar dom via skiva eller kasettband som gällde innan internet slog igenom så över man upp sig allt efter som, sen tror jag att man också lär sig olika hur olika ackord kan kombineras vilket underlättar då man tar ut låtar. Sen verkar det som att man också träna upp att höra vilken tonart en låt går i, min terori om det är att olika tonarter ger olika klanger på olika instrument och att man då omedvetet hör att detta nog är en viss tonart. Tror jag skulle ha svårare att kunna säga en tonart om nån bara pliknade på ett piano.

Jag minns i början av min karriär då vi repade i ett skyddsrum och satt i flera minuter och försökte komma på vilken tonart en låt gick i, det var ingen komplicerad låt men då var det svårt då. Samma procedur idag med en liknande låt skulle säkert ta ett par sekunder.

Så ni som fortfarande har framtiden framför er, det är bara att träna.

20 May 2012, 21:59
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]