|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
SimonW
|
 The Loar
Har lyssnat på Charlie Christian en del nu och är sugen som fasen på en burk! Har någon testat en The Loar 309?  Ni som testat, vad säger ni?
|
| 23 May 2013, 21:01 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: The Loar
Japp, har testat flera olika modeller på No1 i Gbg, har bara testat unplugged men det är mycket trevliga gitarrer med solida träslag och härlig ton och klang, dessutom ser de ut att vara nitrolackade, men jag är inte säker på det senare. Nästan samma känsla som min gibson es120 fårn 1965 men jag antar att åldern gör att den är ännu mer resonant och öppen i tonen, för nyare Gibson har inte heller den där direkta öppna resonanta tonen som en gammal. För de fasila pris som de olika modellerna betingar skulle jag inte tveka om jag behövde en burk!
|
| 23 May 2013, 21:51 |
|
 |
|
SimonW
|
holmis63 wrote: Japp, har testat flera olika modeller på No1 i Gbg, har bara testat unplugged men det är mycket trevliga gitarrer med solida träslag och härlig ton och klang, dessutom ser de ut att vara nitrolackade, men jag är inte säker på det senare. Nästan samma känsla som min gibson es120 fårn 1965 men jag antar att åldern gör att den är ännu mer resonant och öppen i tonen, för nyare Gibson har inte heller den där direkta öppna resonanta tonen som en gammal. För de fasila pris som de olika modellerna betingar skulle jag inte tveka om jag behövde en burk! Det låter ju lovande! Tack! 
|
| 23 May 2013, 22:23 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Ett liknande alternativ (förutom vintage-Gibson ES-125:or) är ju Godin 5th Avenue-modellerna: http://www.godinguitars.com/godin5thavenuekingpinp.htm
|
| 24 May 2013, 12:09 |
|
 |
|
LLacrobat
Joined: 17 May 2012, 14:22 Posts: 341 Location: Linghed, Sweden
|
Rekommenderas starkt. Mycket hög kvalitet med klassisk ton.
|
| 24 May 2013, 12:21 |
|
 |
|
holmis63
|
Jag har en 5th avenue också, inte alls lika resonant, högljudd och öppen i tonen som es120 trots att burken är flera tum tjockare, återigen, åldern på trät i en 60 talare gör nog sitt! Men visst, 5th avenue är fina grejer det också.
|
| 24 May 2013, 12:44 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
holmis63 wrote: Jag har en 5th avenue också, inte alls lika resonant, högljudd och öppen i tonen som es120 trots att burken är flera tum tjockare, återigen, åldern på trät i en 60 talare gör nog sitt! Men visst, 5th avenue är fina grejer det också. jag har en 5th avenue och ett par es-125or. 5th Ave är en riktigt bra gitarr men kan inte mäta sig med es-125orna i tonen. Främst beror väl det på att locket på 5th Av är betydligt tjockare. JAg antar att resten av gitarren också är tjockare, den är i alla fall avsevärt tyngre. Det betyder ju iofs också att 5an är betydligt mer stabil än 125an (som är ngt vek i sin konstruktion). Förresten har jag för mig att det är plywood i locket på Godinen, kan inte dubbelkolla nu dock så jag reserverar mig för ev felinfo. Den där Loar har jag kikat på ett tag, men hur många hollow-burkar behöver man egentligen.. (många tror jag 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 May 2013, 14:06 |
|
 |
|
snutstrut
|
Det är väl samma företag som står bakom Recording King? De har flera modeller som jag suktat över länge.
|
| 24 May 2013, 14:12 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Jag har en 5th avenue också, inte alls lika resonant, högljudd och öppen i tonen som es120 trots att burken är flera tum tjockare, återigen, åldern på trät i en 60 talare gör nog sitt! Men visst, 5th avenue är fina grejer det också. jag har en 5th avenue och ett par es-125or. 5th Ave är en riktigt bra gitarr men kan inte mäta sig med es-125orna i tonen. Främst beror väl det på att locket på 5th Av är betydligt tjockare. JAg antar att resten av gitarren också är tjockare, den är i alla fall avsevärt tyngre. Det betyder ju iofs också att 5an är betydligt mer stabil än 125an (som är ngt vek i sin konstruktion). Förresten har jag för mig att det är plywood i locket på Godinen, kan inte dubbelkolla nu dock så jag reserverar mig för ev felinfo. Den där Loar har jag kikat på ett tag, men hur många hollow-burkar behöver man egentligen.. (många tror jag  Jo det är plywood i 5th avenuen men är det inte plywood i es120t & es125 också, det ser inte ut så på min es120 men de bedyrar att det är så på Gibson forumet, om jag jämför 5th avenue och es120 så är nog locket tjockare på es120 faktiskt, och som sagt det ser solitt ut.
|
| 24 May 2013, 15:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|