View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:03



Reply to topic  [ 22 posts ] 
NAD (med delay) 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post NAD (med delay)
En sån där härlig dag när man skaffat något nytt man verkligen tror man kommer att ha nytta av.
Tyvärr kostar stärkare rätt mycket, så man kan inte skaffa såna varje gång lusten faller på.
Men man blir lika glad varje gång det händer.

Tänkt som ännu en byggsten i min quest för en analog AXE-FX (eller motsatsen till en Kemper om man så vill, "klona ingenting, get the real shit instead").

Det enda jag önskar nu är att Edinburgh låg mycket, mycket närmare Göteborg (den kommer därifrån och finns inte här än :cry: ). Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur det nu var.

Bild på skönheten.

Image



/Glad Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 19:51
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: NAD (med delay)
Fan va fint. Dom där har jag sneglat mycket på men aldrig testat. Verkar galet mångsidiga.
Demo på den gärna!


17 May 2017, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
southbeck wrote:
Fan va fint. Dom där har jag sneglat mycket på men aldrig testat. Verkar galet mångsidiga.
Demo på den gärna!


Om jag gillar den blir den en spontandemo som med Olsson förstärkaren.
Annars får vi mötas i Stockholm så får du prova själv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 21:04
Profile WWW

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Re: NAD (med delay)
Är det en Mark V? Väldigt snygg var den!


17 May 2017, 21:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
p plektrum wrote:
Är det en Mark V? Väldigt snygg var den!


Ja, det är en Mark V i något "custom" trä utförande.
Ser fantastiskt ut, men kunde lika gärna varit svart i mina ögon (en sån här känns ju "hjälp, en repa!").

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 21:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NAD (med delay)
Dom ser fräcka ut! Har alltid önskat en Boogie efter att jag sett och hört Mick Jones i The clash med två stycken på varsin Marshall 4x12a!
Likaså Kenny Håkansson (Beno Zeno) i Dag Vag med en liknande rig!
Som amatör och klåpare som gitarrist har jag dock aldrig ekonomiskt kunnat försvara att äga en själv.

Men skulle jag få för mig att köpa en så skulle jag välja en modell med mindre knappar och rattar! Drygt 40 reglage bara på framsidan! Säkert nästan lika många på baksidan!
Det finns stora flygplan som har mindre antal reglage än denna Boogie! :D

_________________
pudas


17 May 2017, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
pudas wrote:
Dom ser fräcka ut! Har alltid önskat en Boogie efter att jag sett och hört Mick Jones i The clash med två stycken på varsin Marshall 4x12a!
Likaså Kenny Håkansson (Beno Zeno) i Dag Vag med en liknande rig!
Som amatör och klåpare som gitarrist har jag dock aldrig ekonomiskt kunnat försvara att äga en själv.

Men skulle jag få för mig att köpa en så skulle jag välja en modell med mindre knappar och rattar! Drygt 40 reglage bara på framsidan! Säkert nästan lika många på baksidan!
Det finns stora flygplan som har mindre antal reglage än denna Boogie! :D


Boogie är tveklöst bra grejer och namnet har en trevlig klang i ett gitarristöra. Det har använts av många fina killar där ute.
Men innan dessa, Mark V och JPM modellen, har de alltid behövt (och speciellt Mark serien) så galet hög volym för att låta bra. På låg volym har de låtit direkt illa. Alltså totalt opraktiska för alla som inte bara spelar stora arenor och liknande.
Plus att de ofta varit väldigt svårrattade, Mark IV speciellt.

Det är en del rattar på denna, och det kommer att ta tid och många gig att hitta hem med den. Men det är tid jag är villig att lägga, tycker rent av att det är ganska inspirerande att pilla med. Har en del knapriga saker redan.
Är man van vid datorstudios eller modeling förstärkare är man ju rätt van vid valmöjligheter i absurdum, rätt van att inte bli stressad av dem också. Det är där om det behövs, vilket det sällan gör.
Men jag vill ha många olika ljud ur min stärkare både live och i studio, så jag slipper pedaler och sånt.

Det enda som är anmärkningsvärt skumt med dessa "kan allt monster" är att de inte finns MIDI styrning.
Det är fan snudd på tjänstefel. Alla funktioner måste ju vara styrvåbara via MIDI för att man verkligen skall kunna använda "kan allt". Jag skall primärt ha den i studio, så jag lät det passera, men älskar jag den kommer det att göra mig arg :D

(Går att lösa med switchers, men då kostar det en del till).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 22:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NAD (med delay)
Skitcool! Riktiga rör, supermodern och ser ut som en gammaldags Mesa. Var sugen på lillvarianten ett tag, men det blev annat istället (Bogner Atma).

_________________
Mats


17 May 2017, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: NAD (med delay)
Såja, lilla gubben, välkommen till familjen. :mrgreen:

Mesa är ju grymma stärkare och min Mark IV i ädelträ låter fantastiskt bra. Blir lite sugen att skaffa en Mark V när man ser den där...mmmums. I studion måste jag erkänna att min RoadKing 2 får mängder med speltid och det är ju underbart med alla möjligheter man har där, bara kunna byta mellan EL34 och 6L6 i samma stärkare med en switch är ju en dröm när man letar gitarrljud...för att inte tala om "sponge"-knappen...he he.

Den där ska du säkert bli nöjd med...längtar till att höra en demo när du får hem den...för en demo lär det ju bli...eller hur?! :wink:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


18 May 2017, 00:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: NAD (med delay)
I ena bandet kör jag igenom en Boogie Express 5:25,(väldigt budget jämfört med mk V!) men det är en otroligt månsidig stärkare som hanterar det mesta ifrån klockrent till dist av den tyngre skolan.
Och det som verkligen genomsyrar hela stärkaren är ju att den andas kvalitet rakt igenom,tung,solid och verkar tåla det mesta,trots att det kanske är Boogies billigaste stärkare(allt är relativt,tror den gick loss på 15").


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 May 2017, 08:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
albert wrote:
Skitcool! Riktiga rör, supermodern och ser ut som en gammaldags Mesa. Var sugen på lillvarianten ett tag, men det blev annat istället (Bogner Atma).


Tack!

Ja, den ser Mesa ut, så som de alltid gjort men är supermodern.
Jag tror vi kan bli kompisar den och jag.

Men fan alltså, inte ha midi. Fan vad dumt det är.

En lite Bogner eller tre får gärna komma och bo hos mig de också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 May 2017, 10:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
Majkel wrote:
Såja, lilla gubben, välkommen till familjen. :mrgreen:

Mesa är ju grymma stärkare och min Mark IV i ädelträ låter fantastiskt bra. Blir lite sugen att skaffa en Mark V när man ser den där...mmmums. I studion måste jag erkänna att min RoadKing 2 får mängder med speltid och det är ju underbart med alla möjligheter man har där, bara kunna byta mellan EL34 och 6L6 i samma stärkare med en switch är ju en dröm när man letar gitarrljud...för att inte tala om "sponge"-knappen...he he.

Den där ska du säkert bli nöjd med...längtar till att höra en demo när du får hem den...för en demo lär det ju bli...eller hur?! :wink:


Tack! Har dock varit i den familjen redan.

IV är fantastiskt, men den behöver för mycket volym för att passa till det jag oftast gör.
En Roadking II skulle inte alls göra ont, inte alls faktiskt.
Jag har slutstegsrör byte grejen i min triamp Mark III, och det är guld i studion.
De två måste ju vara de bredaste rörstärkare som finns på marknaden och triamp mark III ett steg värst.
Jag har EL34, 6L6 och KT88 i min.
Egentligen klarar man allt i livet med en sån och Olsson förstärkare, men det är för skoj för att man skall låta bli.

Mesan är klart snyggare.
Image

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 May 2017, 10:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
gretschen wrote:
I ena bandet kör jag igenom en Boogie Express 5:25,(väldigt budget jämfört med mk V!) men det är en otroligt månsidig stärkare som hanterar det mesta ifrån klockrent till dist av den tyngre skolan.
Och det som verkligen genomsyrar hela stärkaren är ju att den andas kvalitet rakt igenom,tung,solid och verkar tåla det mesta,trots att det kanske är Boogies billigaste stärkare(allt är relativt,tror den gick loss på 15").


//Robban


5:25 låter fantastiskt, håller med.

Det är väl lite av deras grej, byggt som en pansarvagn.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 May 2017, 10:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: NAD (med delay)
Vansinnigt läcker förstärkare :D :D :D

Mesa är otroligt fina byggen och jag har själv en Mark V topp och en Dual Caliber DC3 combo som låter vansinnigt bra.
Gillar man och kommer överens med deras sound och karaktär kan det nog inte bli mycket bättre byggen enligt mig.

Grattis :D


18 May 2017, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
Nice Magnus.. snygga som faan den där! Combon har C90 element eller hur? Hur låter dessa jämfört med EVM12L som mark combon tidigare hade?

Mark serien är klart min favorit, har haft III/IV och Triaxis/2:90 men ingen V.
Är själv sjukt sugen på en JP-2C som har två separata EQ + Midi men priset skrämmer mig lite..


18 May 2017, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: NAD (med delay)
Den där blev man ju klart avis på!
Jag har slutat titta på andra förstärkarmärken sen jag köpte min Expresscombo med två tolvor.
Men en V hade man ju gärna tillbringat några timmar i replokalen med. Många rattar att skruva på...


19 May 2017, 07:03
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NAD (med delay)
Jättestort grattis!

Nu får du bygga ut din studio till 22 kvadrat till.

För det här är en best till högljutt monster.
Men när slutrören får tjuta...då kan du vara glad att du inte började pruta...

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


25 May 2017, 13:41
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: NAD (med delay)
Då antecknar vi dig som medlem i mesaklubben som är oändligt mycket viktigare än att vara med i mensaklubben :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 May 2017, 10:43
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: NAD (med delay)
Näe, det rycker inte i baguetten när jag kollar på "rottingmöbler" :wink: men jag är glad för din skull, alltid kul med nya leksaker. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 May 2017, 11:34
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: NAD (med delay)
Se7en wrote:
Nice Magnus.. snygga som faan den där! Combon har C90 element eller hur? Hur låter dessa jämfört med EVM12L som mark combon tidigare hade?

Mark serien är klart min favorit, har haft III/IV och Triaxis/2:90 men ingen V.
Är själv sjukt sugen på en JP-2C som har två separata EQ + Midi men priset skrämmer mig lite..

C90 elementet är lite mjukare/rundare i tonen, inte lika mycket in your face som EVM12L. Det senare kroknar dock aldrig ens på rent dödliga volymer...

_________________
Image


26 May 2017, 13:22
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: NAD (med delay)
Grattis till en kanonstärkare! Jag hade en MkIV i ädelträ, köpt ny av undertecknad ca 1991 när dom kom till Sverige. Dom kostade modiga 23-24.000 redan då... Den fick gå vidare efter drygt 20 år, endast av anledningen att förnya soundet för lustens skull. Bytte mot en Royal Atlantic 100 topp+Recifier 2x12 låda, nästan nya. En Electra Dyne combo har också passerat, cremefärgad och ursnygg, och vilket sound! Men den fick gå då den låg nära RA100 i ljudet och Olsson Combon inköptes... Någon gräns för hur många dyra förstärkare man har som amatör är väl kanske rimlig. :oops:

Några repor i ädelträt gör ingenting. Det är oljebehandlat, bara på med ny möbelolja, kanske slipa lite om man är kinkig. Klart mycket tåligare än tolex. Synd att köra en sån bara i studion. Det fanns relativt billiga switchburkar med kablage från Acsess eller vad dom hette.

Någon gång ska jag ha en MkV, eller kanske en Triple Crown...

_________________
Image


26 May 2017, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NAD (med delay)
Tack för alla trevliga kommentarer.
Har haft dåligt med tid för ljudbojen ett tag men sjukt barn, livet suger ibland :D

Förstärkaren kommer på tisdag, så då blir det fake VAB i en vecka :D

kjelle wrote:
Grattis till en kanonstärkare! Jag hade en MkIV i ädelträ, köpt ny av undertecknad ca 1991 när dom kom till Sverige. Dom kostade modiga 23-24.000 redan då... Den fick gå vidare efter drygt 20 år, endast av anledningen att förnya soundet för lustens skull. Bytte mot en Royal Atlantic 100 topp+Recifier 2x12 låda, nästan nya. En Electra Dyne combo har också passerat, cremefärgad och ursnygg, och vilket sound! Men den fick gå då den låg nära RA100 i ljudet och Olsson Combon inköptes... Någon gräns för hur många dyra förstärkare man har som amatör är väl kanske rimlig. :oops:

Några repor i ädelträt gör ingenting. Det är oljebehandlat, bara på med ny möbelolja, kanske slipa lite om man är kinkig. Klart mycket tåligare än tolex. Synd att köra en sån bara i studion. Det fanns relativt billiga switchburkar med kablage från Acsess eller vad dom hette.

Någon gång ska jag ha en MkV, eller kanske en Triple Crown...


Jag tycker nog att det finns en gräns för hur många dyra förstärkare man kan ha även som proffs, så länge man inte är en stenrik jävel (och det är man ju verkligen inte). Jag tror dock att jag passerat den gränsen med råge, men kan i alla fall säga att jag använder nästan alla hela tiden. Det är så sjukt inspirerande att bara sitta och koppla runt mellan förstärkare i studion till man hör något man gillar (och sen aldrig för till igen). Tyvärr är det på det stora hela så att vill man ha riktigt bra förstärkare, ljudmässigt, finns det inga billiga att välja på.

Jag vet inte om en mark V blir en nära vän, men sånt kan man ju inte veta utan att köpa och testa, prova en timme i en butik säger ju ingenting om en sån här stärkare, det krävs ju månader för att veta sånt. Jag har redan en "kan allt" topp (triamp mark iii) som jag faktiskt inte tror att denna kommer att överglänsa, men jag hoppas på "annorlunda".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 May 2017, 15:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.