View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 12:52

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Någon som provat Wilkinsons låsta strata-stallsadlar? 
Author Message

Post Någon som provat Wilkinsons låsta strata-stallsadlar?
Jonkens stallsadeltråd påminde mig om Wilkinsons låsta stallsadlar som kom för ett tag sedan.

Är det någon som provat dem? Det verkar ju fiffigt även om de är onödigt fula för stratabruk med sina svarta detaljer, men på en PRS kanske de skulle göra susen för oss som använder svajet?

Men frågan är hur de påverkar ljud och respons och om de gör någon nytta för stämningsstabiliteten?

https://reverb.com/item/24879182-wilkinson-wls130-locking-steel-saddles

Image

07 May 2020, 10:54
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Någon som provat Wilkinsons låsta strata-stallsadlar?
Fin prislapp på ett set sadlar och några skruvar :lol: :lol: :lol:

Känns ju inte direkt lockande att sponsra idiotin att använda svarta skruvar helt i onödan :D

07 May 2020, 11:54
Profile ICQ WWW

Äger inga själv; men monterat dessa sadlar. Ingenting som jag själv gillar; varken ton -eller funktionsmässigt. Jag har tre problem med dessa:

- Strängen töjs ut onaturligt före och efter låsningen. Man måste först ha dessa på olåsta ett längre tag för att strängarna skall dra ut sig -innan man kan låsa dem.
- Låsningen ger lätt flatspots på strängarna; som bidrar till stämningsostabilitet.
- Själva svajfunktionen är en vickande, rak kant i strängarnas utgång. Vid hårt svajpådrag drar strängen i låsningsskruven.

Jag tackade vänligen nej till att få ett par set gratis av dessa.

/ Jonken

07 May 2020, 12:09
Profile

Frisk wrote:

Känns ju inte direkt lockande att sponsra idiotin att använda svarta skruvar helt i onödan :D

Ett pris jag i och för sig gladeligen betalar för att göra PRSens svaj betydligt mer användbart... Svarta skruvar kan jag stå ut med på en PRS eftersom höjdskruvarna är svarta på originalen och själva stallsadlarna ändå ser ungefär likadana ut. Men intoneringsskruvarna får man nog byta i så fall.

07 May 2020, 12:17
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Äger inga själv; men monterat dessa sadlar. Ingenting som jag själv gillar; varken ton -eller funktionsmässigt. Jag har tre problem med dessa:

- Strängen töjs ut onaturligt före och efter låsningen. Man måste först ha dessa på olåsta ett längre tag för att strängarna skall dra ut sig -innan man kan låsa dem.
- Låsningen ger lätt flatspots på strängarna; som bidrar till stämningsostabilitet.
- Själva svajfunktionen är en vickande, rak kant i strängarnas utgång. Vid hårt svajpådrag drar strängen i låsningsskruven.

Jag tackade vänligen nej till att få ett par set gratis av dessa.

/ Jonken

Åfan! Synd. Att floyda en PRS med sexskruvsstall är ju inte så snyggt. Skit samma. Det blir mest Charvel ändå. :-D

07 May 2020, 12:18
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Frisk wrote:

Ett pris jag i och för sig gladeligen betalar för att göra PRSens svaj betydligt mer användbart... Svarta skruvar kan jag stå ut med på en PRS eftersom höjdskruvarna är svarta på originalen och själva stallsadlarna ändå ser ungefär likadana ut. Men intoneringsskruvarna får man nog byta i så fall.

Fast det är ju idiotiskt att de använder svarta skruvar. Det skulle sälja betydligt mer, trots överpriset, om de bara hade samma färg som sadlarna.

07 May 2020, 20:11
Profile ICQ WWW

Japp. Det tänkte jag också när jag såg dem. Men de kanske tror att det är en fördel om de syns och sticker ut?

07 May 2020, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

Många skruvar med insexhuvuden på gitarrer är svarta. Översadeln på floyd, stallsadelsskruvarna samt strängblocksskruvarna, även höjdjusteringsskruvarna på en strata etc. Känns lite som dom bara följer mönstret. Plus, ska dom någon gång komma i andra färger tex guld, så funkar ju svart.

07 May 2020, 21:14
Profile

CarlM wrote:
Japp. Det tänkte jag också när jag såg dem. Men de kanske tror att det är en fördel om de syns och sticker ut?

Syns gör de redan med de där fula loggorna på varje sadel :x

Känns som att de hade kunnat gjort detta lite renare och spara tid så de hade kunna kränga dessa för en mer vettig slant. Idén är bra men inte utförandet. Det är säkert en bra uppgradering på gamla skitstall.

07 May 2020, 22:10
Profile ICQ WWW

guitarnerdswe wrote:
Många skruvar med insexhuvuden på gitarrer är svarta. Översadeln på floyd, stallsadelsskruvarna samt strängblocksskruvarna, även höjdjusteringsskruvarna på en strata etc. Känns lite som dom bara följer mönstret. Plus, ska dom någon gång komma i andra färger tex guld, så funkar ju svart.

Svart hårdvara är generellt otroligt fult på gitarrer om inte resten av hårdvaran också är svart. Hipshot t.ex kör inte ens med svarta höjdjusteringsskruvar på sina svarta stall. Deras guld-färgade stall är egentligen de enda som lider utav detta. De andra ser bra ut.

07 May 2020, 22:12
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]