View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 19:54



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Jämn temperatur och luftfuktighet för instrument? 
Author Message

Joined: 03 Sep 2018, 17:39
Posts: 26
Post Jämn temperatur och luftfuktighet för instrument?
Har precis flyttat och innan renovering m.m. är klart hade jag tänkt ha en temporär setup med mina gitarrer och lite inspelningsutrustning i en friggebod som står på tomten, är det någon som har tips eller erfarenheter på hur man kan få en jämn och bra temperatur där? Boden är ca 10kvm och av typen billig och dåligt isolerad. Det sitter i dag ett litet el-element där inne, när vi kom hit i fredags var det avstängt, det var kallt och ruggigt ute och då var inomhusmiljön där inget vidare. I dag ligger solen på och elementet stod på full fräs sedan innan så nu var det lite mer bastukänsla när jag var ute och kollade.

Känns spontant skitdåligt för gitarrerna att stå och pendla mellan 15 och 30 grader.. Är det här ett dödfött projekt eller är det nåt som går att lösa med nån kombination av element, luftkonditionering och termostater? En luft-luftvärmepump hade kanske funkat men det känns lite overkill för en tillfällig lösning i en bod på 10kvm.

Lite mer av en byggfråga i och för sig men tänkte att nån här kanske har lite koll


11 May 2021, 10:32
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Jämn temperatur och luftfuktighet för instrument?
Nej, det är verkligen inga optimala förhållanden för instrument. Sen hur riktigt dåligt det är beror lite på. Elgitarrer klarar sig mycket bättre än akustiska, och akustiska i laminat är tåligare än de i solit trä.

Handlar det om billigare elgitarrer med skruvade halsar hade jag låtit dem stå där utan någon större oroa. Är det funare grejer så skulle jag faktiskt hellre packa undan dem i case någonstans i huset, och bara ta ut dem när det ska spelas.


11 May 2021, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Jämn temperatur och luftfuktighet för instrument?
Temperatur förändringar påverkar nästan ingenting så länge det inte går under där det blir kondens (typ 4-6 grader).
Det är bara luftfuktighet som påverkar.

Skaffa luftfuktare och ditt problem är löst.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 May 2021, 14:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Jämn temperatur och luftfuktighet för instrument?
Det finns en gammal regel var man ska förvara instrument.
Förvara INTE instrument där du själv inte vill sova .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 May 2021, 18:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.