View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:09



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Har för justering fått en stratocaster som sägs ha en svenskgjord ersättningshals på en Fenderstratta.

Nu har jag inte plockat av något för att verifiera detta, och det spelar iofs ingen roll. Det som är störigt är att justeringsskruven sitter som på gamla strattor nere under plektrumskyddet, utan åtkomst med mindre än att plektrumskyddet monteras av.

Jag tänker mig att skruva loss plektrumskyddet, lossa strängarna genom att ta bort fjädrarna på svajet (sexskruvs vintagestall) och därigenom kunna få ut plektrumskyddet med hela konkarrongen.
Därefter sätta tillbaka fjädrarna, och justera dragstången och kontrollera med strängarna på.

När det är klart sätta tillbaka plektrumskyddet etc.

Finns det något bättre sätt? Det kanske räcker att dra undan plektrumskyddet när man skruvar?

Tacksam för tips!

_________________
/Lennart


28 Sep 2022, 22:26
Profile

Joined: 02 Jul 2013, 06:07
Posts: 19
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Hej Sam!
Sätt capo på första band. Släpp strängspänning, antingen med stämskruvarna eller genom att bara trycka ner svajarmen och lägga emellan något för att blockera svajet. Skruva av halsen, och justera dragstång. Sätt tillbaks hals. Upprepa tills perfekt.
Det blir färre skruv att lossa och mer gott om plats, vilket är särskilt bra om dragstången har spår istället för insex. Dessutom är det mindre "fippligt".
Så gör jag iallafall, och tycker det funkar bra. Och så kan man passa på att städa ur halsfickan:)
/Klas

_________________
Klas på Spotify: https://open.spotify.com/playlist/4MNfb ... a6d881497a
Följ mitt gamla band på vår backspegelblogg: http://www.facebook.com/lambrettaband


29 Sep 2022, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Jag brukar också släppa på halsskruvarna lite så att det går att vicka halsen så mycket att man kommer åt för justering. Blockar först tremolot och släpper på strängspänningen och sätter ett capo för att "hålla ihop" dom. Gjort på ett par minuter :D


29 Sep 2022, 05:56
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Plektrumskyddet på min strata har ett litet hål uppe vid halsen, där man kan få in en insexnyckel. Man får skruva ner halsmicken i botten för att komma åt, men betydligt smidigare än att ta av hela halsen. Ingen aning om var man hittar såna plekor, men kanske går att hitta om man kollar runt lite?


29 Sep 2022, 13:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Tackar för tipsen! Precis vad jag önskade!

Skruva av halsen, det låter kanske mer avancerat än det är tydligen. Har iofs skruvat av halsen på min Levin 330 så det ska väl vara görbart.

Jag lättar på plekan och ser lite vad som döljer sig där. det är inte min gitarr, utan en som jag fixar till för en bekant så det blir inte någon ny pleka.

Återkommer med rapport/ ev. ytterligare frågor!

_________________
/Lennart


29 Sep 2022, 18:32
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Jag klippte upp Plectrum skyddet där på min Stratabanjo.
Då är det lika lätt att justera som på en vanlig gitarr.


29 Sep 2022, 23:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Jag har bara gjort detta en gång (har ingen sådan gitarr) så ta detta för vad det är.
När jag gjorde denna operation gjorde jag det ganska omsätndligt: Mätte relief, skruvade av halsen och justerade 1/4 - 1/2 varv på dragstången. Montera ihop, stäm upp och mät relief igen.
Vad jag noterade är att förhållandet mellan relief och skruvposition är häpnadsväckande linjärt. Nåja, det kanske inte är häpnadsväckade att detta system beter sig som en fjäder men det brukar alltid finnas störningar som ställer till det.
Med andra ord: Med dessa två mätningar interpolerade (eller möjligen extrapolerade) jag fram hur mycket jag behövde skruva för rätt relief och det blev perfekt.

Eftersom halsen med denna metod endast behöver av och på två gånger spelar det inte så stor roll hur jobbigt det är. Och ta av halsen är ju inte särskilt bökigt.

/M


30 Sep 2022, 13:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Skruva av plektrumskyddet och titta, kanske det finns ett urgröp i halsmickens hålrum för att underlätta justering av dragstången.
Vet inte vilka fabrikat som har det, men jag har sett det på några strata kroppar.
Annars hade jag övervägt att göra en urgröpning om gitarren vore min egen, då jag försöker undvika att skruva loss halsen i tid och otid så långt som möjligt.

_________________
pudas


01 Oct 2022, 20:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Återigen, tack för tipsen!

Jobbet utfört, det visade sig enklast att skruva av halsen och justera. Med lite flyt och vana från andra gitarrer spände jag ett knappt varv, vilket visade sig bli det som behövdes. Så det blev bara en demontering.

Jag tog loss fjädrarna på svajet, vilket jag tycker är ett bra sätt för att släppa på strängtrycket på en svajbestyckad gitarr. Capotricket som nämndes ovan är ju utmärkt.

Eftersom det inte är min gitarr vill jag inte karva i den, hade nog blivit något sådant ifall jag ägt den.

Jag har aldrig haft orsak att skruva av en skruvad hals av Fendertyp, och måste säga att det var nästan oroväckande enkelt. Nu är detta en HPD, vilka fabrikat det är på delarna är svårt att se då de inte är märkta förutom Lundgren 50´Formvarmikarna, men allt verkar vara av god kvalitet. Med det sagt kan jag tänka mig att en fabriksmonterad hals, som med stor sannolikhet är draget med momentskruvdragare bör sitta hårdare?

Halsfickan, tar gärna tips ifall någon känner igen stilen:
Attachment:
strattaficka.png
strattaficka.png [ 196.21 KiB | Viewed 1284 times ]


Halsklacken;
Attachment:
strattahals.png
strattahals.png [ 206.11 KiB | Viewed 1284 times ]

_________________
/Lennart


02 Oct 2022, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Custom Sam wrote:
Halsfickan, tar gärna tips ifall någon känner igen stilen:

Den där halsfickan är helt klart modifierad. Man har tagit av på nedre väggen. Troligen för att få ner en lite bredare hals i fickan. Även plekan är filad; för samma sak. Det som 'oroar'; är ju att färgen längst fram i den övre väggen inte slipats bort. När detta ej är gjort: Brukar detta innebära en felaktig centerlinje. Och detta i sin tur bidrar till att strängarna ej spårar korrekt över brädan.

Detta kollar man genom att skruva på halsen; och dra på båda E strängarna. Man placerar strängarna naturligt i mitten av stall klackarna (Dvs inge fusk -med att försöka placera dem annorlunda). Sedan kollar man hur nära strängarna ligger bandkanten på nedersta bandet. Avståndet skall vara lika på diskant och bas -sidan. Är en sträng synbart närmare 'sin' bandkant; har man ett centerlinje fel/problem på instrumentet. Man skall inte använda dot markeringarna som referens för en korrekt centerlinje. Många gånger är dessa INTE placerade/borrade dead-center på en greppbräda.

En felaktig center linje fixas genom att smida väggarna i halsfickan rätt; så att halsens position är korrekt. Sedan testar man att skruva fast halsen. Om halsens position flyttas/skiftas när man drar i skruvarna; innebär att även dessa måste pluggas och borras om. Att åtgärda sånt här handlar lika ofta om att addera mer trä i väggar där det fattas; som att slipa/fräsa bort dito.

När man fått sin centerlinje/strängspårning rätt på sin Strata; är det dags att kolla om plektrumskyddet sitter där det ska. (Detta är allt för ofta ej fallet på HPD-plankor.) Här använder man mickpolerna som referens. E-strängarnas postion över mickpolerna på en klassisk vintage Strata är ungefär så här:

-På ytterkanterna av polerna på stallmicken
-I mitten av polerna på mittenmicken.
-Nästan på utsidan av innerkanterna av mickpolerna på halsmicken.

C-C måttet är samma på alla orginal spec strata mickar. Dvs: stall, mitten och hals micken. Båda E-strängarna gå precis lika mycket över polerna på varje mick. Är inte detta fallet; måste man plugga, positionera plekan rätt; och borra om. På HPD får man ofta även ett problem; att den raka kanten mot stallet på plekan ej går parallellt mot stall plattans kant. Alternativt att plekan tar i stallplattans kant. Och detta skall den inte göra.

Mina tips till ALLA som bygger en HPD:

-Börja ALLTID med att få centerlinjen rätt.
-En målad kropp har ALLTID lackrester i väggarna. (Att gnugga bort dessa lackrester (utan att gnugga bort trä) -ger ofta en korrekt center linje.
-Borra ALDRIG monterings hål i en hals -innan Ni är 110% säkra på att centerlinjen stämmer. (Spelar absolut ingen roll vilken kvalla -eller ej kvalla tillverkare man köpt grejerna av.)
-Använd gärna strängar eller typ sytråd för att symbolisera E-strängarna. Mät tills man är hundra -innan man borrar.
-En hals med korrekt färdigborrade monterings hål från tillverkaren blir också sne; om den skruvar fast med lackrester i halsficka väggarna.

-En korrekt ihop monterad HPD blir ofta riktigt, riktigt bra. Dock: Kalle Anka montering; både låter och funkar skit; oavsett hur bra grejer man sätter ihop. (-Don't rush it! -Do it right!)


/ Jonken


02 Oct 2022, 21:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Tack för synpunkterna och tipsen Jonken! Som du säger, det är att tänka på för alla som har en halskonstruktion av Fendertyp.

Jag tittade på de sakerna, och strängarna gick korrekt både över mikar och greppbrädeskanten. Det kändes som den som gjort jobbet med att skruva ihop gitarren visste vad han (?) gjorde.

Halsen har lite "tumble home" som det hette på kappsegelbåtiska på 70-talet. Dvs den kröker inåt i överkant tvärsnittet, vid greppbrädan. Är väldigt skön att spela på! Vet inte om detta ska vara lite vintage, men det är en måttlig radie på halsen ändå, så att det går att bända.

_________________
/Lennart


03 Oct 2022, 19:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Custom Sam wrote:
Tack för synpunkterna och tipsen Jonken! Som du säger, det är att tänka på för alla som har en halskonstruktion av Fendertyp.

Jag tittade på de sakerna, och strängarna gick korrekt både över mikar och greppbrädeskanten. Det kändes som den som gjort jobbet med att skruva ihop gitarren visste vad han (?) gjorde.

Halsen har lite "tumble home" som det hette på kappsegelbåtiska på 70-talet. Dvs den kröker inåt i överkant tvärsnittet, vid greppbrädan. Är väldigt skön att spela på! Vet inte om detta ska vara lite vintage, men det är en måttlig radie på halsen ändå, så att det går att bända.

Varsågod.
Kul att höra; att strängarna spårar som de ska.

När jag gör plats i en halsficka för en bredare hals; brukar jag i regel ta ut i den övre väggen. Detta brukar lägga halsens kant rakt med kroppens nedre raka kant i halsfickan. (Vill inte ha ett 'trappsteg' där.) Dock; med detta inte sagt att man ibland får även ta ur vid nedre väggen (som på din) -för att kompensera.

Har man en korrekt centerlinje; brukar medföra att choke out -vid bends inte är något problem: Även med rundare radius på brädorna. Däremot om centerlinjen är 'off'; tenderar medföra choke out -även på planare brädor.

-Låter som att du har en 'player' där.


/ Jonken


03 Oct 2022, 19:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Jonken wrote:
Varsågod.
Kul att höra; att strängarna spårar som de ska.

När jag gör plats i en halsficka för en bredare hals; brukar jag i regel ta ut i den övre väggen. Detta brukar lägga halsens kant rakt med kroppens nedre raka kant i halsfickan. (Vill inte ha ett 'trappsteg' där.) Dock; med detta inte sagt att man ibland får även ta ur vid nedre väggen (som på din) -för att kompensera.

Har man en korrekt centerlinje; brukar medföra att choke out -vid bends inte är något problem: Även med rundare radius på brädorna. Däremot om centerlinjen är 'off'; tenderar medföra choke out -även på planare brädor.

-Låter som att du har en 'player' där.


/ Jonken


Gitarren är inte min, utan en ynglings i bekantskapskretsen. Men definitivt en Player, helt klart.

Han köpte den för något år sedan, relativt ny. Sedan har han haft problem med att det inte gick att bända på de övre banden. När jag blev tillfrågad om jag kunde ta en titt såg jag att det var en ganska rejäl bananhals på den, och i stället för att räta ut halsen hade man sänkt action. Dvs det gick ganska bra att spela på de nedre banden men längre upp funkade det inte.

När jag rätat halsen skorrade det överallt, så en liten uppjustering av strängarna fixade det.

_________________
/Lennart


03 Oct 2022, 21:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.