View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:01



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Relief för minimal stränghöjd? 
Author Message
Online

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Relief för minimal stränghöjd?
Hur stor relief brukar ni välja när ni justerar dragstången? Väljer ni helt enkelt fabrikantens rekommendation (typ 0,010" = 0,25 mm) eller tycker ni att något annat värde är bättre, t ex nästan helt flat greppbräda? Själv spelar jag en hel del unplugged, och då känns minsta lilla bandrassel irriterande. Därför vill jag optimera reliefen så att jag kan få så låg stränghöjd som möjligt utan att det rasslar för mkt. Har ibland provat att justera så att bandrasslet är jämnt fördelat över hela halsen, och då vill jag minnas att jag hamnat på en minimal relif, d v s nära en helt plan bräda, men jag är inte alls säker på att det ger lägsta stränghöjden. Hur brukar ni erfarna gitarrpulare göra?

Förstår att det är bäst att prova ut min egen ideala inställnig, men det är lite omständligt och tar tid. Man bör nog också provköra resp inställning en tid för att utvärdera ordentligt? Det är dessutom roligt och lärorikt att ta del av andras erfarenheter.

FYI, i mitt fall rör det sig om gitarrer av Fendertyp (Strata och Tele) med radien 9,5" eller 12" på greppbrädan.


Last edited by beneri on 25 Mar 2023, 14:08, edited 1 time in total.



24 Mar 2023, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
De flesta vill ha så låg stränghöjd som möjigt. Det är många gånger orealistisk höjd de eftersträvar. Ju lättare man spelar desto lägre stränghöjd är möjligt. Om du spelar hårt som en gorilla och tror att låg stränghöjd är möjlig så glöm det direkt.

De flesta gitarrer har oftast för hög höjd på sadeln så där är första platsen att kolla för att få ned höjden lite. Är gitarren rätt intonerad så ska det stå noll på öppen sträng och noll på både 3:e oc 5:e bandet på gitarrstämmaren. Om inte så behöver sadeln komma ned lite.
Vissa gillar ha spikrak hals. Dvs de som spelar väldigt lätt. Annars är lite, med betoning på lite böj nog för de flesta. Mina gitarrer brukar ligga på 2mm vid 12:e bandet angående höjd. Vill man ha än lägre höjd, tja då får man skicka gitarren till Blackeberg och plekning.

Att utgå från tillverkarnas rekommenderade setup är bara just rekommendation. De har inte en aning om någons spelstil. Att lämna in gitarr för setup är riskabelt. Antingen blir man nöjd eller inte alls. De utgår bara från vad de tycker. Därför som jag slutade för länge sen lämna in. Det är bara jag som vet hur jag vill ha det för min spelstil och anslag. Det tar tid lära sig men det är värt det. Sen sparar man pengar som man kan lägga på annat roligt.


24 Mar 2023, 14:06
Profile
Online

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Tack för input Tokerkloker. Jo, jag har nog oxå insett att det inte går att få till hur låg stränghöjd som helst, men vill iaf försöka att få ned den så mkt som möjligt. Brukar oxå hamna hyfsat nära 2 mm, eller oftast lite mer än så, (vid 12:e bandet) men knappast lägre. Hur stor relief (avst mln sträng och band 7-9 när strängen trycks ned vid band 1 och 17) brukar du ha när du har stränghöjden 2 mm? Ungefär 0,010" (0,25 mm), mer eller mindre än så, eller nära noll?

Inser att det delvis oxå beror på strängtjockleken. I mitt fall handlar den om 009" eller 010".

Håller med om att sadelskårornas djup har jättestor betydelse för hur väl gitarren stämmer, vilket tydligast märks med öppna ackord. Men man får vara försiktig för om skårorna blir bara lite för låga uppstår skrammel med öppna strängar. Detta är dock åtgärdat på mina gitgarrer.

Håller oxå med om att det är meningslöst att lämna bort den här sortens jobb. Ingen annan vet ju vad som passar mig bäst.


25 Mar 2023, 14:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Om man bender stora ”bends” på de lägre banden så underlättar lite relief mycket tycker jag.


25 Mar 2023, 18:24
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
beneri wrote:
Tack för input Tokerkloker. Jo, jag har nog oxå insett att det inte går att få till hur låg stränghöjd som helst, men vill iaf försöka att få ned den så mkt som möjligt. Brukar oxå hamna hyfsat nära 2 mm, eller oftast lite mer än så, (vid 12:e bandet) men knappast lägre. Hur stor relief (avst mln sträng och band 7-9 när strängen trycks ned vid band 1 och 17) brukar du ha när du har stränghöjden 2 mm? Ungefär 0,010" (0,25 mm), mer eller mindre än så, eller nära noll?

Inser att det delvis oxå beror på strängtjockleken. I mitt fall handlar den om 009" eller 010".

Håller med om att sadelskårornas djup har jättestor betydelse för hur väl gitarren stämmer, vilket tydligast märks med öppna ackord. Men man får vara försiktig för om skårorna blir bara lite för låga uppstår skrammel med öppna strängar. Detta är dock åtgärdat på mina gitgarrer.

Håller oxå med om att det är meningslöst att lämna bort den här sortens jobb. Ingen annan vet ju vad som passar mig bäst.

Håll ned första bandet och 17:e samtidigt och tryck med tummen på 9:e bandet. Det ska finnas lite höjd kvar när du trycker ned och tappar på strängen. Vet inte hur mycket det är. Kanske 0.5 mm på sin höjd. Får i såna fall sätta på ett capo på första bandet om jag ska mäta. Men du får alltid ta med i beräkningen om du har lätt, medel eller hårt anslag.


25 Mar 2023, 21:59
Profile
Online

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Ja, det måttet har jag uppfattat som själva definitionen av begreppet relief (om gitarren är i normal spelposition). Som jag förstår det så brukar man rekommendera att det ska vara ung 0,25 mm, dvs ung som tjockleken hos tunna e-strängen, vilken alltså då oxå kan fungera som mätredskap. 0,5 mm låter därför rätt mkt, men har du inte mätt så är det kanske lite mindre än så. Det är nog svårt att uppskatta med blotta ögat. Vissa tycks välja ännu mindre relief (ner emot noll mm).


26 Mar 2023, 17:21
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Goran wrote:
Om man bender stora ”bends” på de lägre banden så underlättar lite relief mycket tycker jag.


För att jag inte ska missuppfatta, vad menar du med "lite" här? Att det ska vara "en hel del" relief eller att det bokstavligen ska vara minimalt med relief?


26 Mar 2023, 17:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Jag justerar mina halsar i princip spikraka, dom verkar må och fungera bäst i längden så.
Har inte jättelåg stränghöjd, men inte hög heller.

Spelar inte 'lätt' men inte gorilla eller (hur nu dom spelar?)
Vill man ha extremt låg stränghöjd så är det typ PLEK som funkar bäst

_________________



26 Mar 2023, 17:42
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Självklart om man inte vill ha superlåg stränghöjd så vänjer man sig med lite högre. Man spelar inte sämre för det och det begränsar en inte. Inte ens Malmsteen har låg stränghöjd. Har försökt med så låg som möjligt på diskantsträngarna förr. Nä funkade bara inte. Trasslade bara in mig i strängarna när jag spelade solon och bend ska man bara inte snacka om.


26 Mar 2023, 18:13
Profile
Online

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Mike Leaf wrote:
Jag justerar mina halsar i princip spikraka, dom verkar må och fungera bäst i längden så. Har inte jättelåg stränghöjd, men inte hög heller. Spelar inte 'lätt' men inte gorilla eller (hur nu dom spelar?) Vill man ha extremt låg stränghöjd så är det typ PLEK som funkar bäst
Tokerekloker wrote:
Självklart om man inte vill ha superlåg stränghöjd så vänjer man sig med lite högre. Man spelar inte sämre för det och det begränsar en inte. Inte ens Malmsteen har låg stränghöjd. Har försökt med så låg som möjligt på diskantsträngarna förr. Nä funkade bara inte. Trasslade bara in mig i strängarna när jag spelade solon och bend ska man bara inte snacka om.

Precis den sortens erfarenheter som är trevligt att få del av. Å så vore det förstås kul att höra om favorit-relief-värden (i mm) från dom som mätt med bladmått el dyl.

Själv vet jag inte om mitt spel räknas som hårt eller lätt, men det varierar högst avsevärt med vilken typ av musik som spelas, och båda sorterna förekommer nog. En anledning till att jag eftersträvar lägre stränghöjd är att jag ofta upplever det svårt att få G-strängen att klinga rent vid vissa barréackord (t ex Em7 på band 7). Kanske beror det på konstruktionen av mitt vänstra pekfinger (har noterat en liten upphöjning/förhårdnad i den mittersta fingerleden - tillfällig hoppas jag), men jag upplever det som enklare att få ren klang med lägre strängar. Överväger oxå att gå över till 9/42-strängar i stället för 10/46. Gissar att även det kan underlätta.


27 Mar 2023, 11:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Många bra insikter och kommentarer i denna tråd.
Får mig att tänka ton, dvs att stränghöjd och spelteknik tillsammans ska resultera i bra ton.
Som också antytts, man får helt enkelt ställa in grejorna efter sig själv om man vill optimera.


27 Mar 2023, 14:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
beneri wrote:
Goran wrote:
Om man bender stora ”bends” på de lägre banden så underlättar lite relief mycket tycker jag.


För att jag inte ska missuppfatta, vad menar du med "lite" här? Att det ska vara "en hel del" relief eller att det bokstavligen ska vara minimalt med relief?

Jag menar minst tjockleken av en 0.010 sträng kring sjunde bandet. Jag brukar testa benda ett helt tonsteg på b-strängens tredje band, dvs tonen D. Och hitta en relief där det funkar.
Grejen är att jag vill att g-strängen, vid bendning på b-strängen, ska ”fastna” på fingertoppen och inte pressas ner mot tredje bandet.
Begripligt?
Man uppnår samma effekt med högre stränghöjd men det tycker jag är en sämre lösning personligen.
Vissa hävdar att man får bättre ton med helt plan bräda, kan mycket väl vara så.


27 Mar 2023, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Relief för minimal stränghöjd?
Har aldrig mätt, gitarrer är individer och behöver olika setup för att börja klinga bra.
Men generellt, så högt som möjligt utan att intoneringen blir helt off.

Låg stränghöjd är ett ofog :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Mar 2023, 11:08
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: beneri, Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.